terug naar HOME

ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2010

naar: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2009

naar: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2008

Oudere items vindt U terug in het archief !!!

terug naar HOME

BELEID
Sven Kramer betaalt tol voor roofbouw (29-11-2010)
Ajax moet dringend gaan poetsen (22-11-2010)
Willem II is een schip in nood (07-11-2010)
Feyenoord smacht naar succes (23-09-2010)
Nederlandse medailles op Jeugd Olympische Spelen  (25-08-2010)
Medailles op EK atletiek te Barcelona  (02-08-2010)
Ajax wint beker in De Kuip (07-05-2010)
Teun Mulder opnieuw wereldkampioen tijdrit (29-03-2010)

 

BRANDING
Vacansoleil krijgt meer merkuitstraling (21-12-2010)
Kim Clijsters grijpt opnieuw WTA-wereldtitel in het vrouwentennis (01-11-2010)
Kim Clijsters toont klasse in US Open (12-09-2010)
Anton Geesink de judolegende als een sterk merk (30-08-2010)
ENECO TOUR groots door PRO TOUR (16-08-2010)
Oranje als eerste verder op wereldkampioenschap voetbal (21-06-2010)
Recordinternational Edwin van der Sar neemt afscheid van Oranje (07-06-2010)
Bayern MŁnchen een merk met emotionele lading (25-05-2010)
Fabian Cancellara heerst in Parijs - Roubaix (12-04-2010)
 

COUNTRY/CITY MARKETING
WK voetbal 2018 in Rusland (02-12-2010)
Succes Oranje geeft impulsen (19-07-2010)
Rotterdam blaakt van Tour de France (04-07-2010)
Giro dīItalia in Amsterdam, Utrecht en Middelburg (10-05-2010)
EK  VOETBAL:  ORANJE  loot gunstig (09-02-2010)
 

DOELGROEPEN
Dressuurequipe grijpt wereldtitel (29-09-2010)
Topzwemmer Joeri Verlinden actief voor de Nierstichting (17-09-2010)
Schaatsen op natuurijs populair (05-01-2010)
 

EXPERIENCE MARKETING
Ronde van Frankrijk 2011 voor Andy Schleck? (20-10-2010)
Bavaria City Race Rotterdam opnieuw geslaagd (23-08-2010)
Contador opnieuw winnaar Tour de France (25-07-2010)
Spanje zet Oranje opzij in WK-finale (11-07-2010)
Oranje naar WK kwartfinale (30-06-2010)
 

FINANCIňN
Meer voetbalclubs onder toezicht (15-12-2010)
FIFA eist privileges voor WK 2018 (13-08-2010)
Voetbalseizoen start met financiŽle malaise (08-08-2010)
Dumpprijzen voor WK-voetbalkaarten (14-06-2010)
De Graafschap weer in eredivisie voetbal (06-04-2010)

 

IMAGO
Alberto Contador blijft in opspraak (12-11-2010)
Yuri van Gelder door bond uitgeturnd (16-10-2010)
Ruud van Nistelrooy vecht zich terug bij Oranje (06-09-2010)
FC Twente landskampioen Eredivisie voetbal (03-05-2010)
Relschoppers verzieken sfeer bekerfinale voetbal (26-04-2010)
Dweildrama voor Olympisch Schaatstournooi (17-02-2010)
Marianne Vos weer wereldkampioene veldrijden (01-02-2010)
Belgisch vrouwentennis herleeft met Clijsters, Henin en  Wickmayer (11-01-2010)
 

INNOVATIE
Niki Terpstra wint Acht van Chaam op nieuw parkoers (28-07-2010)
HollandBelgium  Bid voor WK voetbal  (17-05-2010)
 

MEDIA
FC TWENTE, PSV en AJAX maken eredivisie spannend (08-03-2010)
Mark Tuitert en Ireen  WŁst  Olympisch goud op 1500 meter (22-02-2010)
Veel voorbereidingen in  Vancouver voor Olympische Spelen (11-02-2010)

 

SPONSORING
Marianne Timmer stopt na rijke schaatscarriŤre (30-12-2010)
FC Barcelona nu ook shirtsponsorkampioen? (12-12-2010)
Marianne Timmer verder met Team Liga (09-10-2010)
Milram stopt met wielersponsoring (05-10-2010)
KNVB contra Bavaria-babes (31-05-2010)
Philippe Gilbert machtig in Amstel Gold Race (19-04-2010)
Sven Kramer unieke wereldkampioen schaatsen (22-03-2010)
FERRARI  in Formule I oppermachtig in Bahrein (15-03-2010)
Team SKY succesvol in Down Under (19-01-2010)


SPORTICONEN
Anton Geesink (30-08-2010)

STRATEGIE
Jordania voert de druk bij Vitesse op (23-10-2010)
Olympische Spelen in Vancouver met wisselend succes (01-03-2010)
Betaald voetbal in financiŽle nood (25-01-2010)


 

Marianne Timmer stopt na rijke schaatscarriŤre

Een indrukwekkende erelijst van Marianne Timmer met driemaal olympisch goud, tweemaal in 1998 en eenmaal in 2006, wereldkampioene sprint in 2004, tweemaal goud op het WK-afstanden en maar liefst tienmaal Nederlands kampioene sprint in het schaatsen. Een imposante schaatscarriŤre voor de nu 36-jarige Groningse.
Na al enkele jaren niet op het hoogste niveau goed te presteren is Marianne Timmer roemloos door de achterdeur vertrokken. Haar laatste grote succes dateert al van begin 2006. Zwarte lak op haar nagels zijn symbolisch voor haar laatste wedstrijddag.
De passie en liefde voor haar sport zijn niet in lijn met wat haar lijf nog kan na blessures, hobbels op privťvlak en wisselingen van coaches. Zo gaat haar leven als grootse sportvrouw.

Roemloos einde tijdens het NK sprint in Heerenveen voor Marianne Timmer. Gevolg van teleurstellend presteren door griep. Zij stapt van het ijs. Haar slotseizoen zit erop. Wel vroegtijdig.
Hoofdsponsor Liga biscuits dankt haar met een volle pagina als advertentie in de kranten. Veel ruchtbaarheid nu. Echter, het schaatsseizoen is nog niet halfweg. Het is mooier als deze advertentie drie maanden later komt, nadat Timmer nog grootse sportprestaties levert op WK sprint en WK afstanden. De realiteit is anders. Jammer voor Marianne Timmer, de vele schaatsfans en ook voor de sponsor. Een toekomst voor de grote Nederlandse kampioene ...? Wordt zij de nieuwe succesvolle schaatscoach voor de dames?

terug naar overzicht items

 

Vacansoleil krijgt meer merkuitstraling

De Nederlandse wielersport heeft in 2011 twee teams op het hoogste niveau in competitie. Nadat Rabobank al jarenlang in de topcategorie van het wielrennen meedraait, is in 2011 ook het Vacansoleil Pro Cycling Team van de partij in de World Tour. Deze World Tour is het nieuwe, hoge competitieniveau als opvolging van de Pro Tour in het professionele wielrennen.
De World Tour is dan de hoogste divisie van het profwielrennen. Vancansoleil heeft nu de status dat de ploeg in de komende drie jaar alle grote koersen en klassiekers rijdt. Vacansoleil wil een Europese merkuitstraling realiseren en via de wielersport in de reiswereld een sterker merk worden. De wielersponsor is marktleider in het segment van het aanbieden van accommodaties op campings in Europa. De Eindhovense reisorganisatie die in zo'n 16 landen opereert, heeft sponsorervaring opgedaan in het betaalde voetbal. Sinds een paar jaar is Vacansoleil sponsor in de wielersport. In de wielersport heeft de sponsor meer invloed op en controle over marketingactiviteiten als in het voetbal. Bovendien is de sponsor door de toelating tot de World Tour wereldwijd zichtbaar. Vacansoleil is een Nederlands team met een internationale versterking en een welkome aanvulling in het professionele wielrennen. Het team werkt met een budget van meer dan 10 miljoen euro. Nu de pedalen nog laten draaien en spreken. Concurrentie met de Rabobank is een gezonde ontwikkeling in het Nederlandse wielrennen. De aandacht naar het wielrennen zal hierdoor toenemen, evenals de exposure in Nederland voor het professionele wielrennen.

terug naar overzicht items

 

Meer voetbalclubs onder toezicht

In het betaald voetbal is de financiŽle situatie bij menige club verre van rooskleurig. Maar liefst vijftien clubs uit het betaalde voetbal staan onder verscherpt toezicht van de KNVB. Dit aantal is zowat de helft van alle betaald voetbalorganisaties. Een alarmerende situatie en dit te meer omdat het aantal clubs met grote zorgen alleen maar toeneemt.

De KNVB onderscheidt drie categorieŽn. In categorie een zitten vijftien clubs waar de grootste zorgen zijn. Deze clubs dienen een realistisch plan van aanpak op te stellen en bij de voetbalbond in te dienen. Na de goedkeuring van dit plan moet een club binnen drie jaar voldoende orde op zaken hebben gesteld. De KNVB heeft een belangrijke stok achter de deur, namelijk het intrekken van de licentie om betaald voetbal te mogen spelen. In de gevarenzone zitten de voetbalorganisaties uit de eredivisie AZ, Excelsior, Feyenoord, NEC, Roda JC en Willem II. De clubs uit de eerste divisie zijn AGOVV Apeldoorn, Almere City, Cambuur Leeuwarden, FC Den Bosch, FC Dordrecht, Helmond Sport, MVV, RBC Roosendaal en Veendam. Slechts vier clubs uit het Nederlandse betaalde voetbal zijn volgens de KNVB gezond. Deze clubs zijn ingedeeld in categorie drie. Tot deze groep behoren slechts ťťn eredivisionist, namelijk FC Twente en verder de eerste divisieclubs FC Volendam, Go Ahead Eagles en Telstar. De overige betaald voetbalorganisaties zitten in groep twee. Deze clubs verkeren momenteel niet in acute nood.

Bij het aanschouwen van de gezondheidssituatie van het betaald voetbal kan enkel geconcludeerd worden dat de patiŽnt behoorlijk ziek is. Immers, weinig functioneert goed ... Clubs komen meer dan eens met uitingen dat zij er helemaal niet zo slecht voorstaan, omdat ... Dergelijke uitingen geven duidelijk aan, dat professioneel managen ver weg is. De criteria van de KNVB zijn duidelijk, de in te dienen informatie ook en de situatie is vrij actueel. Dus managers ...

terug naar overzicht items

 

FC Barcelona nu ook shirtsponsorkampioen?

De topvoetbalclub FC Barcelona heeft een zeer lucratieve sponsordeal gesloten. De sponsor is een shirtsponsor en wel de Qatar Foundation, die in handen is van de emir van Qatar.
Het plan is dat de shirtsponsor tot en met het seizoen 2015/2016 een overeenkomst met de Catalaanse voetbalclub heeft en wel voor dertig miljoen euro per jaar. In totaliteit gaat het over een bedrag van honderdvijfenzestig miljoen euro.
De sponsor uit Qatar wil opvallende publiciteit voor het fonds dat goede doelen steunt als projecten in onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Qatar is een klein land dat sportief enorm in de belangstelling staat en dat mede door de toewijzing door de FIFA om het wereldkampioenschap voetbal in 2022 te mogen organiseren.
Voor FC Barcelona betekent het dat de club wereldwijd veruit de grootste shirtsponsoring heeft binnengehaald.
Momenteel hebben de spelers van FC Barcelona op hun shirt "Unicef" en betaalt de club hiervoor zelfs aan het kinderfonds jaarlijks anderhalf miljoen euro. De voetbalclub verwerft hierdoor een enorme goodwill en het imago van FC Barcelona is dan ook ongekend groot. Nagegaan wordt of op de shirts twee namen mogen staan. Wordt dit realiteit dan heeft FC Barcelona de status van shirtsponsorkampioen bereikt.
Met deze enorme inkomsten lukt het de club zeker de continuÔteit voor lange tijd financieel te waarborgen. Waar blijft nu Real Madrid?

terug naar overzicht items

 

WK voetbal 2018 in Rusland

Rusland heeft het wereldkampioenschap voetbal voor de zomer van 2018 in de wacht gesleept. De andere kandidaten Nederland/BelgiŽ, Spanje/Portugal en Engeland hebben niet genoeg gewicht in de schaal gelegd om de uitverkiezing te winnen. Het uitvoerend comitť van de wereldvoetbalorganisatie, FIFA, heeft Rusland in drie stemronden tot winnaar uitgeroepen. De 22 leden van het comitť hebben de kandidaten maandenlang kunnen beoordelen door het lezen van rapporten, het bezoeken van kandidaatlanden en het spreken met vele betrokkenen.

De combinatiekandidaat Nederland/BelgiŽ heeft dus niet de vereiste stemmen gehaald om het kampioenschap te mogen organiseren. De kernwaarden van Nederland/BelgiŽ als het groenste WK ooit, een compact toernooi en duurzame stadions blijken voor de beslissers ontoereikend voor de toewijzing van het wereldkampioenschap voetbal. De vraag is of negatieve uitingen en zorgpunten de Lage landenkandidatuur hebben geschaad. Zowel in Nederland, als BelgiŽ zijn niet alleen positieve signalen afgegeven, maar zijn er ook bedenkingen geuit.
Als de beslissing wordt genomen kunnen ook gevoelens een rol spelen en dan zijn toezeggingen, feiten en verklaringen niet steeds doorslaggevend. Wellicht is dat ook hier gebeurd.

De stemgerechtigde FIFA-comitťleden hebben uiteindelijk Rusland de gunning verleend. Rusland kan zich nu opmaken voor een grootse promotie. Dat is dan countrymarketing van de hoogste orde. Het binnenhalen van het belangrijkste toernooi van de meest populaire sport is immers een enorme kans om met marketing het land te profileren. Dit dan niet alleen in de aanloop naar 2018 en tijdens het zomertoernooi, maar ook daarna om een zodanig imago te verwezenlijken dat toerisme, handel en industrie er meer dan ooit floreren. Helaas gaat deze grootse uitdaging Nederland/BelgiŽ voorbij. Kijk, als er inzet is en je hebt je best gedaan om een doel te halen en je bereikt het niet, volgt er teleurstelling. Op zich best begrijpelijk. Je best doen is dan niet genoeg, het gaat immers om resultaat te behalen. Is het zo ook niet in de sport? Welke marketinglessen zijn hieruit te trekken?

terug naar overzicht items

 

Sven Kramer betaalt tol voor roofbouw

Schaatstopper Sven Kramer is langdurig niet op het ijs te zien. Een slepende blessure houdt hem van de wedstrijdbaan.
Kramer komt oververmoeid uit het vorige schaatsseizoen. Wil de batterijen opladen en geheel herstellen van de loodzware schaatscampagne die al enkele jaren duurt. Echter, de voorgenomen rustperiode blijkt veel te kort. Een grote tegenvaller voor sporter, team, sponsor en vele schaatsliefhebbers.

Sven Kramer betaalt nu de tol voor de grote roofbouw die op zijn lichaam is gepleegd.
Is dit te voorkomen?
Als de sporter zijn lichaam goed kent, voel je wat je vraagt aan jezelf. Een trainer die dagelijks met de sporter optrekt, kent toch ook de sporter. Een begeleidingsteam dat veelvuldig contact heeft met de sporter, heeft zeker een beeld van wat wel en niet kan. Een lichaam van een sporter, zelfs van de grootste sporters, kan veel aan. Echter, er zijn grenzen. De capaciteit van het lichaam kent beperkingen. De vraag is, of het lichaam wel voldoende gekend is door alle betrokkenen. Investeren in het kennen van het lichaam blijkt nu schromelijk tekort te schieten. Van de topsporter en van de professionals rond de sporter mag je op het hoogste niveau toch toereikende kennis en zorgvuldigheid verlangen. Als sponsor kan je hier ook vragen stellen omtrent de investering in team en topsporter. Is het dan niet tijd voor ander beleid van sponsor, trainer, team en ... sporter?

terug naar overzicht items

 

Ajax moet dringend gaan poetsen

Bij de Amsterdamse voetbalclub Ajax is er sprake van spanning en vuur. Dit zowel binnen als buiten de lijnen. De club imponeert niet in en rond het veld. Sportieve prestaties zijn aan de magere kant en in de bestuurshoek is het onrustig. Clublegende Johan Cruijff uit stevige kritiek, kondigt een revolutie aan om in de tobbende club meer vaart te krijgen. Oud-Ajacieden in de ledenraad opnemen is een belangrijke stap, die de ex-topvoetballer voorstaat. Vervolgens is het aanblijven van voorzitter Uri Coronel onzeker. Op zijn functioneren is regelmatig kritiek. Daarnaast blijft de financiŽle situatie verre van rooskleurig. Dan is er ook nog spanning op de trainersbank. Het botert namelijk niet tussen Martin Jol en Danny Blind. De grote aanhang, die uit vele duizenden supporters bestaat, hunkert naar succes dat tot heden uitblijft. Kortom, de voetbalmacht uit de hoofdstad maakt wel heel veel kabaal, maar laat geen grootse daden zien. Een wijziging in de samenstelling van de ledenraad is op de korte termijn meer een signaal dan een wonderpil. Er is namelijk nog wel wat meer aan te pakken. Kijk, een club met veel uitstraling moet glanzen. Daartoe moet er goed gepoetst worden, anders blijft dofheid glinstering bedekken. Het is tijd voor beleid met stevig poetsen.

terug naar overzicht items

 

Alberto Contador blijft in opspraak

In de wielerwereld blijft het imago voortdurend onder vuur liggen. Dopingperikelen zijn er bij herhaling en dat doet de sport geen goed. Opnieuw staat een groot renner in de schijnwerpers. Niet vanwege grootse sportprestaties, maar door een positieve dopingtest. De Spanjaard Alberto Contador doet nu ook een duit in de dopingzak. Contador is meervoudig Tour de Francewinnaar en heeft ook de editie van 2010 gewonnen. De internationale wielerbond, UCI, heeft naar aanleiding van een positieve dopingtest een verzoek neergelegd bij de Spaanse wielerbond om een strafproces te openen.
Opvallend is dat de UCI niet vlot met dit verzoek omgaat. De feiten op een rijtje. Tijdens de tweede rustdag in de Tour de France, half juli 2010, wordt Contador getest op het gebruik van doping. Er wordt een minieme hoeveelheid clenbuterol bij de Spaanse wielrenner geconstateerd. Op 24 augustus wordt Contador tijdelijk geschorst door de UCI. Pas op 30 september komt dit feit naar buiten. Erg laat, namelijk op 8 november, wordt de Spaanse wielerbond op de hoogte gesteld door de UCI. Het is minstens wat vreemd te noemen dat de internationale wielerbond zoveel tijd heeft gebruikt om de zaak af te wikkelen. Is er meer aan de hand?
Nu start de Spaanse wielerbond de voorgeschreven procedure in de dopingzaak. Deze bond heeft ongetwijfeld een drietal maanden nodig. De Spaanse sportwet geeft immers dit tijdvak als mogelijkheid.

Voor Alberto Contador is dit geen voordeel. Bij een voor hem gunstige uitslag is zijn voorbereiding op het nieuwe seizoen overschaduwd door de spanning en onzekerheid van het onderzoek. Voor de wielersport is het niet goed voor het imago omdat Contador in opspraak blijft en dit minimaal zolang het onderzoek duurt.

In het geval Alberto Contador een straf krijgt opgelegd, is dit wellicht de gebruikelijke twee jaar die hem koersverbod wegens doping oplegt. De Touroverwinning van 2010 wordt Contador vervolgens ook ontnomen. De nummer twee in de eindstand, de Luxemburger Andy Schleck, wordt dan tot winnaar uitgeroepen. Echter, Andy Schleck wil op deze wijze geen Tourwinnaar worden. Begrijpelijke reactie van Schleck in een context van een donker wielersportimago.

terug naar overzicht items

 

Willem II is een schip in nood

De Tilburgse eredivisionist in het betaalde voetbal is in grote nood. Zelden is het Willem II zo weinig voor de wind gegaan.
De club lijdt hevig slagzij en is in nood. Zowel sportief, als financieel is het uitermate rampzalig bij het Tilburgse Willem II.
In het voorbije exploitatiejaar meer dan twee miljoen euro tekort en in sportief opzicht bungelt de club stevig onderaan in de eredivisie.

Hoe is het zover kunnen komen? Wat nu te doen? Is er uitzicht? Heerst er gevaar voor continuÔteit?
Op deze vragen is niet meteen het goede antwoord te geven. Feit is wel, dat Willem II een schare trouwe fans heeft. Echter, de fans staan niet op het veld en besturen de club niet. Velen in Tilburg zijn van goede wil, maar met enkel goede wil kan een club niet leven en succes boeken.

Wat dan?
De mogelijkheden zijn beperkt. Financieel kan Willem II geen kant uit. Weer de gemeente om steun vragen? Echter, daar blijft de geldkraan ook niet openstaan voor het betaald voetbal. Voor even nog een reddingspoging? Dient zich nog een Brabantse sponsor aan?

Op sportief vlak zijn er geen grootse prestaties te verwachten. De selectie heeft een bescheiden niveau. Maar ... ook met een dergelijk niveau kan er geknokt worden om elke meter. Het woord is dan allereerst aan de spelers.
Dan nog de supporters. Met ongepaste spreekkoren maak je geen doelpunten. Als de twaalfde man achter de club blijven staan en je in positieve zin roeren is het minste dat de duizenden Willem II-aanhangers kunnen doen.

Al bij al moet het beleid om. Dit bij fans in houding en gedrag en bij het bestuur van de club voor tijdelijke noodvoorzieningen op de korte termijn en meer perspectief voor later. Kijk, in feite is het zo dat er verantwoordelijkheden zijn om de club te steunen en te managen. Welnu, gezien de benarde situatie in de voormalige wolstad moet het bestuur duidelijk maken dat er meer dan serieus gewerkt wordt aan lijfsbehoud. Supporters, sponsors en belangstellenden wachten op een beleid met daden dat met beperkte middelen vruchten afwerpt. Zo niet, is het volgend seizoen voetballen in een divisie lager.

terug naar overzicht items

 

Kim Clijsters grijpt opnieuw WTA-wereldtitel in het vrouwentennis

De Vlaamse tennisster Kim Clijsters heeft de officieuze wereldtitel bij de WTA Championships in Doha gewonnen. De zevenentwintig jarige Clijsters behaalt deze Masterstitel door in de finale de pas twintig jarige, Deense Caroline Wozniacki in drie sets te verslaan. Een opmerkelijke zege van Clijsters omdat Wozniacki de wereldranglijst aanvoert als beste tennisster. De finale is een gelijk opgaande strijd en is pure reclame voor het vrouwentennis.

Voor Kim Clijsters is het de derde maal dat zij de wereldtitel grijpt. Zij is de tennisster die van haar persoon een sterk merk aan het bouwen is. Het opnieuw behalen van de wereldtitel draagt hiertoe bij. Voor Caroline Wozniacki ligt eenzelfde ontwikkeling in het verschiet. Gefaseerd de sportcarriŤre opbouwen, het wedstrijdprogramma wat beperken en blijven strijden. Welke tennisvrouwen volgen?

terug naar overzicht items

 

Jordania voert de druk bij Vitesse op

Merab Jordania is niet tevreden over de prestaties van zijn voetbalclub Vitesse. De vermogende clubeigenaar heeft na het ontslag van trainer Theo Bos de voetballers en trainersstaf duidelijk toegesproken. Investeringen renderen tot heden niet. Het ambitieniveau ligt immers hoger dan in de onderste regionen van de eredivisie voetballen. De ambities van de betaald voetbalorganisatie zijn immers naar boven bijgesteld en spelers hebben dan mee te gaan op dat hogere niveau. De lat ligt hoger en daar hoort topsportmentalitiet bij.

Wat nu? Een nieuwe trainer aantrekken die de ambities van de Arnhemse club mee helpt verwezenlijken.
En verder? De spelers moeten, als echte professionals, resultaten behalen.
Nog meer? Talenten van de club moeten deze groter maken, waardoor zij in het veld waardevolle bijdragen leveren.
Is dat al? Nee, tijdens de winterperiode worden nieuwe spelers gekocht, die passen bij de hogere ambities van de club.

De GreorgiŽr Merab Jordania, kan niet alleen de bakens verzetten bij Vitesse. Hij staat echter wel aan het roer. Zijn directe medewerkers, Paul van der Kraan als financieel directeur en technisch directeur Ted van Leeuwen, staan in de frontlinie om de club verder omhoog te stuwen.
Jordania investeert veel in Vitesse. Het betreft hier niet alleen voetballers, maar ook in trainingsfaciliteiten om een topaccommodatie te verwezenlijken.
Eťn ding is overduidelijk. Een plek in de lagere regionen in het klassement wordt niet geaccepteerd. Met nog wat aankopen en verkopen komt Vitesse minimaal in de subtop dit jaar en in het volgend seizoen een treetje hoger.
De vraag is of de ambitie de realiteit voor dit jaar niet overstijgt?

terug naar overzicht items

 

Ronde van Frankrijk 2011 voor Andy Schleck?

Het parkoers van de 98e Ronde van Frankrijk is in 2011 gelardeerd met bergen. Voor het eerst in de lange Rondegeschiedenis zijn er vier aankomsten op een hoge bergtop. Zowel in de PyreneeŽn, als in de Alpen zijn er twee aankomsten bovenop een hoge col. Hiermee is de editie van 2011 er een voor echte klimmers. Een Tour de France voor "berggeiten".

Kanshebbers? Namen als Andy Schleck en Alberto Contador klinken dan meteen. Echter, ook wielrenners als Andy's broer, de Luxemburger Frank Schleck, de Nederlander Robert Gesink en de Vlaming Jurgen Van den Broeck zijn beslist niet kansloos in een Ronde van Frankrijk met veel aankomsten op een hoge berg en weinig tijdritkilometers.

Na een vlakke aanloop, met enkele lastige etappes, worden de PyreneeŽn in drie ritten aangedaan. In het zuiden van Frankrijk zijn er zware aankomsten op Luz-Ardiden en Plateau de Beille. Het zwaartepunt van de Ronde van 2011 ligt wel in de Alpen met ook drie bergetappes. De Koninginnerit is ongetwijfeld de etappe over de Col Agnel, Col d'Izoard en aankomst op de Col du Galibier. Drie cols van ver boven de tweeduizend meter hoog. Na deze rit is er de tocht naar de Alpe d'Huez. Ook in deze etappe wordt de Col du Galibier beklommen. Het is in 2011 immers honderd jaar geleden dat de Alpen in het etappeschema van de Tour de France zijn opgenomen. Een eerbetoon van de Tour de France aan de Alpen met het tweemaal beklimmen van de Col du Galibier.

De uitgave van 2011 belooft er een met veel beleving te worden. De favoriet voor de uitgave van 2011 ...? Nu eens Andy Schleck?

terug naar overzicht items

 

Yuri van Gelder door bond uitgeturnd

De Nederlandse gymnastiekbond, de KNGU, heeft een grote breuk met topturner Yuri van Gelder veroorzaakt.
De KNGU heeft namelijk een nog niet geheel genezen topsporter ingeschreven voor het wereldkampioenschap turnen. Het belang van de bond is immers groot om de beste sporters in te zetten voor het mondiale turnevenement. Topprestaties zijn immers voor topsporters weggelegd. Bijgevolg schrijft de KNGU de ambitievolle Yuri van Gelder in.

Aangezien Van Gelder zeer kwetsbaar is, kan de verantwoordelijkheid van de KNGU hier toch niet weerlegd worden? Yuri van Gelder heeft een terugval in zijn fel bevochten herstel van verslaving aan cocaÔne. Hier ligt stress waarschijnlijk aan de basis. Stress die mede is veroorzaakt voor het willen presteren op wereldniveau.
De topturner Van Gelder ontkent cocaÔnegebruik en is ook niet betrapt op het gebruik van cocaÔne. De KNGU staat er dan niet goed voor. Echter, Van Gelder nog minder. Hij is namelijk in het openbaar door KNGU-bobo's van de ringen gerukt en vervolgens keihard op de mat gesmakt. Is dit professioneel sportbestuur? Ga je zo met sporticonen om?

Is de bond ook al niet eerder in gebreke gebleven om Van Gelder optimaal te laten begeleiden? Hebben KNGU-verantwoordelijken dan niet geweten dat Yuri van Gelder door zijn grootse turnsuccessen in een nare situatie komt die hij niet aankan?
Het imago van Van Gelder is besmeurd. Negatieve publiciteit doet Yuri van Gelder van de ringen tuimelen. En de KNGU ...? De bond hinkt door gekwetst topsportbeleid.

terug naar overzicht items

 

Marianne Timmer verder met Team Liga

Drievoudig olympisch kampioene Marianne Timmer heeft een nieuwe sponsor. De biscuitfabrikant Liga heeft een overeenkomst getekend voor twee jaar met een optie voor nog eens twee jaar. De sponsor wil onder de benaming "Team Liga" zichtbaar in de publiciteit komen.
Het "Team Liga" biedt plaats aan vier schaatsvrouwen. Deze vier schaatsters zijn Marianne Timmer, Annette Gerritsen, Margot Boer en de jonge Floor van den Brandt. Het schaatsteam Liga staat onder leiding van Peter Kolder. Het "Team Liga" is het eerste professionele schaatsteam dat louter uit dames bestaat.

Marianne Timmer heeft eerder verklaard dat het komend schaatsseizoen haar het laatste is. Sponsor "Team Liga" wil dat Marianne Timmer aan het team verbonden blijft voor de duur van de sponsorovereenkomst. Marianne Timmer kan haar participatie ook effectueren als niet-schaatser. Zij kan actief blijven bij het team als boegbeeld en/of publiciteittrekkende ex-topsportster.

Liga wil door de sponsoring nadrukkelijker als merk van de verantwoorde tussendoortjes worden gepositioneerd. Dit kan prima slagen omdat de vier gecontracteerde vier schaatsende dames het toonbeeld zijn van gezonde levensstijl.
Het "Team Liga" heeft een budget van nog geen ťťn miljoen euro. Het team biedt nog plaats aan een of enkele dames voor de schaatswedstrijden. Wie meldt zich nu ...?

terug naar overzicht items

 

Milram stopt met wielersponsoring

Milram is in 2011 niet meer de sponsor van een Duitse, professionele wielerploeg. Hoofdsponsor Nordmilch, waartoe Milram behoort, heeft een vijftal jaar een wielerploeg op het hoogste niveau gefinancierd. De Pro Tourploeg, waar de Nederlandse renners Knaven, Stroetinga en Terpstra dit jaar onder contract staan, verdwijnt definitief uit de wielerwereld.

Milrammanager Gerry van Gerwen is er niet in geslaagd een nieuwe grote sponsor aan te trekken. Zelfs met een Pro Tourlicentie is het niet gelukt om de nodige miljoenen te vinden. De licentie rendeert dus niet in 2011. Milram heeft jaarlijks zo'n acht miljoen euro in de wielersport geÔnvesteerd. Investeren in een professionele wielerploeg vergt dus veel geld. Door het afhaken van Milram verkeert de Duitse profwielersport op een dieptepunt. Eerder hebben zich de grote sponsors T-Mobile en Gerolsteiner teruggetrokken uit de beroepswielersport.

Sponsoring met grote investeringen is in de sport de laatste jaren beperkt. De economische crisis speelt hier ongetwijfeld een rol van betekenis. In de wielersport zijn dopingperikelen een extra hindernis om sponsors aan te trekken. De sponsorbergen zijn hoog en steil en dan ook lastig te beklimmen. Wellicht is de bergroute met minder hoge cols, maar wel met meer in aantal een optie om aan de benodigde middelen te komen. Ook een dergelijk routeschema is te vermarkten.

terug naar overzicht items

 

Dressuurequipe grijpt wereldtitel

De Nederlandse dressuurequipe heeft de wereldtitel op de Wereldruiterspelen in het Amerikaanse Lexington behaald. Deze overwinning is uniek voor Nederland. De Nederlandse equipe heeft immers een veertigjarige Duitse hegemonie doorbroken.

In de dressuurring van het Kentucky Horse Park in Lexington, dat gelegen is in de staat Kentucky, hebben de Nederlandse topruiters het goud behaald voor de verrassende Britten en de teleurstellende Duitsers. De gouden dressuurequipe heeft op het juiste moment gepiekt en dat is ook topsport. De vier gouden, Nederlandse ruiters zijn Edward Gal, Imke Schellekens-Bartels, Hans Peter Minderhoud en Adelinde Cornelisse. Dit viertal weet wat het is om voor spanning te zorgen. Adelinde Cornelisse loopt helaas een diskwalificatie op en dan mogen de andere ruiters geen steek meer laten vallen. Het landenklassement wordt immers bepaald door de prestaties van de beste drie van de groep van vier ruiters.

Met het behalen van de wereldtitel krijgt specifiek het dressuurrijden een impuls. Echter, de gehele paardensport behaalt imagovoordeel door het ongekend grote succes. Kortom, de populariteit van de hippische sport neemt toe. De doelgroep is immers erg breed, omdat de hippische sport verschillende disciplines kent.

terug naar overzicht items

 

Feyenoord smacht naar succes

Het Rotterdamse Feyenoord heeft sportieve tegenslagen op rij.
Wat is er in de afgelopen maanden gebeurd?
In de voorronde van de Europa League zijn de Rotterdammers door het Belgische AA Gent uitgeschakeld. In de Nederlandse voetbalcompetitie draait de club niet in de top mee. Veel punten blijven liggen. Er wordt te weinig gescoord en menig tegendoelpunt wordt geslikt. Tot overmaat van ramp is de Rotterdamse voetbalclub in de nationale beker uitgeschakeld door het Limburgse Roda JC.

Sportief bezien, zit het voor Rotterdams trots niet mee. In zakelijk opzicht gaat het Feyenoord ook niet voor de wind. Financieel is het behelpen. En ... door het uitblijven van sportieve successen is er voor voetballers met ambitie weinig uitdaging in Rotterdam-Zuid.
Voetbalclub Feyenoord zit in een neerwaartse spiraal...
Wat nu?
Coach Mario Been ontslaan lost niets op. Bovendien is Been een ervaringrijke trainer, die de Rotterdamse mentaliteit verstaat.
Wat dan?
Alles zetten op de nationale competitie is nu de enige sportieve optie.
En verder?
Financieel orde op zaken stellen. Kijk, een club waarbij thuiswedstrijden heel veel publiek komt kijken, moet financieel toch gezond kunnen zijn. Dus de uitgaven kritisch doorlichten en de overhead van de club beteugelen.
De toekomst?
Na financieel huiswerk, de spelers gemotiveerd houden en de jeugdopleiding resultaatgericht organiseren, komt er een nieuw tijdvak. Dan herrijst Feyenoord. Ook al duurt dat nog enkele jaren.
Kom op, Rotterdam-Zuid, kritisch naar jezelf kijken, daadkrachtig optreden en blijven knokken. Waar blijft het nieuwe beleid ...?

terug naar overzicht items

 

Topzwemmer Joeri Verlinden actief voor de Nierstichting

De Nederlandse topzwemmer Joeri Verlinden heeft zich verbonden als ambassadeur aan de Nierstichting. Ook gaat hij tijdens de collecteweek vanaf 19 september meehelpen geld in te zamelen. Verlinden heeft dit jaar hoge ogen gegooid op het Europees Kampioenschap zwemmen te Boedapest. Hij heeft zilver behaald op de 100 meter vlinderslag en brons in de 4 x 100 meter wisselslag. De zwemmer wil een rolmodel zijn voor nierpatiŽnten. Joeri Verlinden is namelijk zelf ook nierpatiŽnt. Hij weet dan ook hoe het is om te leven met nierproblemen. Zijn beperkte niercapaciteit heeft hem er echter niet van weerhouden om succesvol in de topsport te worden. Een goede balans tussen inspanning, rust en ontspanning stelt Verlinden in staat de zwemsport op het hoogste niveau te beoefenen.

Joeri Verlinden is een voorbeeld voor velen. Hij toont aan, dat als je wil, je veel kan bereiken. Vechten en doorgaan is zijn motto om doelen te halen. In de sportmarketing is Joeri Verlinden een boegbeeld voor de doelgroep nierpatiŽnten om vooruit te komen.

terug naar overzicht items

 

Kim Clijsters toont klasse in US Open

De Vlaamse Kim Clijsters wint voor de derde maal het befaamde tennistoernooi de US Open in New York. Deze keer is de overwinning zeer memorabel. Haar zege in de finale tegen de Russische Vera Zvonareva gebeurt in nog geen uur met de veelzeggende setstanden 6-2 en 6-1. In een zowat vlekkeloze eindstrijd toont Clijsters dat zij in feite weer de nummer ťťn in de wereld is, ook al staat zij niet bovenaan in de ranking van het vrouwentennis.
Kim Clijsters speelt niet veel wedstrijden en focust op grote doelen. Met gepland pieken is zij succesvol. Dit is enkel weggelegd voor echte toppers. Nu nog zeker een paar jaar doorgaan met tennissen op topniveau. Kim richt het vizier op Londen, waar in 2012 de Olympische Spelen plaatsvinden.
Door haar overwinning in de US Open laat Kim Clijsters zich andermaal nadrukkelijk gelden en onderlijnt zij haar imago van sterk merk in het toptennis.

terug naar overzicht items

 

Ruud van Nistelrooy vecht zich terug bij Oranje

Naar een wederoptreden in het Nederlands elftal kijkt Ruud van Nistelrooy lang uit. Meer dan twee jaar niet gespeeld in Oranje is een hele tijd als de leeftijd al boven de 30 jaar is.

Niet in competitieverband spelen, wegens blessures bij Real Madrid, zet hem voor Oranje ver uit beeld. Hij verruilt de club uit Madrid voor het Duitse Hamburg SV (HSV), als hij weer kan spelen en blessures hem niet meer hinderen. Zijn conditie neemt toe en hij groeit met de maand naar een hoger niveau. Als Ruud top is, komt de grote speler tot uiting. De 34-jarige aanvaller maakt de stap van Real Madrid naar HSV bewust. Bij de Hamburgse ploeg kan hij zich volledig richten op het terugkomen aan de top. Hij krijgt de nodige speeltijd en scoort weer. Hij herrijst op het voetbalveld. Het oude, goede voetbalgevoel uit zijn voormalige PSV-tijd komt weer terug. Zijn volgende doel is de terugkeer bij Oranje.

Tijdens de EK-kwalificatiewedstrijd San Marino - Nederland staat Ruud van Nistelrooy met een late invalbeurt weer tussen de lijnen. Hij scoort in de 90e minuut. Ruud heeft zelfs op zijn 34ste jaar nog een belangrijke toekomst in Hamburg en bij Oranje. Ruud van Nistelrooy is een voorbeeld van een topvoetballer met een groot hart voor zijn sport en een sterk imago van vechter om doelpunten te maken en doelen te halen.

terug naar overzicht items

 

Anton Geesink de judolegende als een sterk merk

Anton Geesink is een sporticoon van de hoogste orde! Hij is eerst de judokampioen en later de beruchte sportbestuurder.
In 1961 behaalt Geesink als eerste niet-Japanner de wereldtitel alle categorieŽn in het judo. Hij zorgt voor een hoogtepunt in de geschiedenis van de Olympische Spelen door in 1964 in Tokio met een houdgreep goud te winnen bij het judo alle categorieŽn. Een jaar later is hij opnieuw wereldkampioen bij de zwaargewichten in het judo. Anton is in Nederland vier keer sportman van het jaar. Hij behaalt vele Europese en nationale titels. Geesink is de judoka in de Nederlandse sportgeschiedenis.

Jaren na zijn actieve sportloopbaan krijgt hij de 10e Dan. Hij is dan een van de hoogst gegradueerde judoka's op de wereld.
Wat jaren na zijn sportieve successen treedt hij toe tot het Internationaal Olympisch Comitť, het IOC. Als lid van het IOC is Anton Geesink lid van de het bestuur van NOCNSF. Hij toont zich als een zeer kritische volger van de Nederlandse sportbestuurders. Hij gedraagt zich meermaals als een echte straatvechter.

Anton Geesink is zowat zijn hele leven vol van sport. Voor Anton is er diep respect voor zijn sportleven en voor zijn visie over de sport. Al die jaren is Anton Geesink een markant persoon, een ijzersterk merk.
Ook al is zijn mening niet steeds gedeeld. De wijze van presenteren is hier meer dan eens debet aan. Anton is namelijk geen diplomaat, maar wel een man met een groot hart voor de sport. Hij komt voor zijn mening uit en dat lijdt ook tot aanvaringen met andere sportbestuurders. Geesinks communicatie is daar ook schuldig aan.

Anton Geesink overlijdt op 76-jarige leeftijd. Hij is het bewijs dat je als volksjongen jezelf blijft, tot het hoogste doel kan komen. Geesink heeft steeds een duidelijk doel voor ogen. Hij is een ijzersterk merk.

terug naar overzicht items

 

Nederlandse medailles op Jeugd Olympische Spelen

De allereerste Jeugd Olympische Spelen hebben in Singapore plaatsgevonden en zijn voor de Nederlandse deelnemers succesvol. Van de ruim 3600 sporters uit 204 landen zijn Nederlandse atleten meermaals op het podium geklommen. De Nederlandse hockeysters behalen zelfs goud door in de finale de jongedames uit ArgentiniŽ te verslaan. Een superprestatie op jong Olympisch niveau met een goed scorende Lieke van Wijk. In het landenklassement behalen vier Nederlandse wielrenners een bronzen plak. Elk wielerteam bestaat uit drie mannen en een vrouw en hun prestaties worden in ťťn eindklassement opgenomen. De Nederlandse medaillewinnaars in het wielrennen zijn Maartje Hereygers, Twan van Gendt, Friso Roscam-Abbing Ypey en Thijs Zuurbier. In het handboogschieten behaalt talent Rick van den Oever een welverdiende zilveren medaille.
Zeilster Daphne van der Vaart is als laatste Oranjedeelneemster in actie. Zij behaalt een tweede plaats en dat geeft recht op een zilveren medaille in het zeilen.

De Jeugd Olympische Spelen zijn een waardevolle kweekvijver voor de grote sporters van morgen. Een uitgebalanceerde strategie, met een overeenkomstig uitgevoerd beleid, geeft nog meer kansen op eremetaal. Wellicht al in 2012 in Londen tijdens de Olympische Spelen voor de "groten". Nog meer werk maken van talentontwikkeling is een uitdaging voor sportbonden, verenigingen, NOC*NSF, ouders en ... jonge sporters. Op naar Londen!

terug naar overzicht items

 

Bavaria City Race Rotterdam opnieuw geslaagd

Meer dan een half miljoen toeschouwers genieten andermaal in het centrum van Rotterdam van het werk van imponerende racewagens. Het Bavaria City Race-evenement doet weer van zich spreken. Niet alleen Formule 1-bolides, maar bijvoorbeeld ook kostbare Ferrari's scheuren door het stadshart van de Maasstad tijdens hun demonstraties. Het programma is enerverend en blijft de aandacht van de vele belangstellenden trekken. Van zeer nabij supersnelle racewagens in actie zien is een bijzondere ervaring. De bolides worden bestuurd door huidige en voormalige Formule 1-coureurs. Zij laten op spectaculaire wijze veel rubber van de banden verbranden en hun bolides glijden op indrukwekkende wijze over de natte baan.

Het zesde race-evenement in het centrum van Rotterdam is wederom geslaagd en dat maakt een nieuwe editie voor volgend jaar mogelijk. Sponsor Bavaria ziet in het uitdagende karakter van de autoracesport een goede link met het biermerk. Een treffende praktijksituatie van "experience marketing".

terug naar overzicht items

 

ENECO TOUR GROOTS DOOR PRO TOUR
 
In amper een jaar hebben de drie grote rondes van Frankrijk, ItaliŽ en Spanje Nederland aangedaan. Deze drie rondes hebben door hun activiteiten in Nederland gezorgd voor een verhoging van de wielerkoorts en voor een versterking van het positieve imago van het wielrennen.
De Eneco Tour is de belangrijkste etappekoers in de lage landen. De BelgiŽ/Nederland Tour profiteert van de grote wielerbelangstelling. In de zomerperiode is het wielrennen opgeklommen naar de tweede plaats van de populaire sporten. Het voetbal staat al jaren stevig op nummer ťťn.
 
De Eneco Tour, die acht dagen duurt en verreden wordt in BelgiŽ en Nederland, is opnieuw gegroeid en staat organisatorisch als een huis. Opvallend is dat, ondanks de economische crisis, het budget van de Tour behoorlijk op peil is gebleven.
 
De Pro Tourstatus van de Eneco Tour verzekert de organisatie dat de de grotere, meer belangrijke ploegen, aan de start staan. Echter grote Tourrenners staan nauwelijks aan het vertrek. De Ronde van Spanje gaat immers vlak na de Eneco Tour van start.
Het startschot van de editie 2010 wordt in het Nederlandse Steenwijk gegeven en eindigt acht dagen later in het Belgische Genk. Ook dit jaar is het parkoers zeer gevarieerd met twee individuele tijdritten, de nodige kilometers in de bergzones en lange vlakke ritten.
Aan de versterking van het merk Eneco Tour wordt ook dit jaar gewerkt.

terug naar overzicht items

 

FIFA eist privileges voor WK 2018

Een afvaardiging van de wereldvoetbalbond FIFA heeft in BelgiŽ en Nederland inspectiebezoeken gebracht. Gesproken is er onder andere met hooggeplaatste politici in BelgiŽ en Nederland. Verder heeft de commissie van de FIFA de infrastructuur bekeken, trainingsaccommodaties bezocht en stadions geÔnspecteerd. De FIFA-delegatie heeft als taak te onderzoeken of beide landen samen een geschikte kandidaat zijn om op eendrachtige en succesvolle wijze het wereldkampioenschap voetbal (WK) in 2018 of 2022 te organiseren. De delegatie is dus enkel in BelgiŽ en Nederland om te kijken en zich te laten informeren. Er wordt door de FIFA-afvaardiging dan ook geen enkele toezegging gedaan. Het besluit, wie van de FIFA het WK 2018 mag organiseren komt op 2 december van dit jaar, als de FIFA in ZŁrich in vergadering bijeen is. Valt de keus op BelgiŽ/Nederland? De andere kandidaten zijn niet de geringste mededingers. Engeland, Rusland en Spanje/Portugal zijn zeer serieuze kanshebbers.

Zowel in BelgiŽ, als in Nederland is er commotie ontstaan omtrent privileges die de FIFA eist. Deze voorrechten liggen met name op het financieel vlak. Zo eist de wereldvoetbalbond dat geen belastingen worden betaald over aankopen die de FIFA doet. Ook is de opbrengst van de kaartverkoop belastingvrij voor de bond. Mocht de Europese Commissie alsnog besluiten dergelijke praktijken te verbieden dan heeft de FIFA de toezegging van de nationale overheden van BelgiŽ en Nederland dat de voetbalbond wordt gecompenseerd. Beide regeringen staan dus vierkant achter de kandidatuur. Wetgeving over ongeoorloofde staatssteun is er om te voorkomen dat er bevooroordeling is tussen aanbieders. Echter, de FIFA heeft een monopolie, er is immers maar ťťn WK voetbal en ook maar ťťn FIFA. Dus is er geen concurrentie! Bijgevolg is discussie over staatssteun niet relevant. Jammer is dat de BelgiŽ/Nederland-organisatie zo apathisch heeft gereageerd op de opgekomen belastingperikelen. Na het eerste geluid dat afbreuk doet aan de steun voor de kandidatuur is het beter meteen actie te ondernemen. Ogenblikkelijk adequaat reageren is effectiever om verdere commotie te voorkomen.
Snel duidelijk maken waar je voor staat en hoe je handelt is een les voor morgen.

terug naar overzicht items

 

Voetbalseizoen start met financiŽle malaise

Op enkele betaald voetbalorganisaties na verkeren de clubs in financiŽle moeilijkheden.
De financiŽle zorgen zijn bij de ene club beperkt en bij een andere ongekend groot. De continuÔteit van menige voetbalclub in dan in het geding. Slechts vijf clubs hebben van de voetbalbond (KNVB) het predicaat "financieel gezond" ontvangen.
De malaise is bij de meeste clubs veroorzaakt door structureel meer uit te geven dan er wordt ontvangen. Een dergelijk beleid kan niet oneindig doorgaan. Dus is het de hoogste tijd de financiŽle bakens te verzetten. De salarispost van de dure voetballers herzien is een eerste actie. Deze salarissen zijn naar verhouding extreem hoog en zetten de clubs klem. Er is dan moed nodig om te zeggen tot hier en niet verder. Dit impliceert dat een speler wellicht niet tekent om te komen spelen. Echter, spelen voor een bankroet geeft geen toekomst.
Een probaat middel is verder eindelijk eens structureel echt te investeren in de jeugdopleiding. Hier liggen kansen voor alle clubs. Dure aankopen worden daardoor minder in aantal, of verdwijnen zelfs bij een succesvolle jeugdopleiding. Ook de merchandising professionaliseren levert bij menige club ook wat meer inkomsten op. Dit kan de teruglopende sponsorinkomsten enigszins compenseren.
De financiŽle malaise wordt nog vergroot door de relatieve stilte op de transfermarkt. Zelfs grote clubs zijn meer terughoudend op de spelersmarkt. Ook hier werkt de economische crisis door. Het is dan voor een club extra moeilijk inkomsten te behalen uit spelersverkopen.

De tering naar de nering zetten, maar niet alleen in woorden, is de uitdaging in het nieuwe voetbalseizoen. Een beleid is nodig van op korte termijn handelen en op wat langere termijn oogsten. Daar is visie voor nodig en vervolgens daadkracht. Tot heden ontbreekt die bij diverse clubs in het betaald voetbal wat te opvallend.

terug naar overzicht items

 

Medailles op EK atletiek te Barcelona

Het europees kampioenschap (EK) atletiek 2010 in het Spaanse Barcelona levert medailles op voor individuele sporters. Eelco Sintnicolaas zorgt voor een grote verrassing door een zilveren medaille te veroveren op de tienkamp. De tienkamp wordt algemeen gezien als het zwaarste programma-onderdeel van atletiekkampioenschappen. De zilveren plak op de kamp van tien onderdelen is uniek voor Nederland. Meerkamper Eelco Sintnicolaas is de eerste Nederlandse atleet die een medaille behaalt op de tienkamp van europees-, wereldkampioenschap of Olympische Spelen. Yvonne Hak imponeerde op de 800 meter door een tweede plaats in een snelle wedstrijd. Zilver voor haar en ook een verrassing! Een machtig schouwspel levert de 400 meter heren op met de Belgische tweeling Borlee. Niet favoriet Jonathan, maar zijn broer Kevin snelt met veel macht naar goud. Deze Nederlandse en Belgische sporters zijn pas begin twintig. Een gouden toekomst voor het jonge talent. De sporters leggen het vizier nu eerst op succes tijdens het wereldkampioenschap van 2011 en vervolgens is het ultieme doel de Olympische Spelen van 2012 te Londen. De doelen zijn duidelijk, de strategie is uitgestippeld. Nu het beleid succesvol uitvoeren en blijven focussen op de beoogde doelen.

terug naar overzicht items

 

Niki Terpstra wint Acht van Chaam op nieuw parkoers
 
In het Brabantse Chaam is het traditionele na-Tourcriterium verreden. Dit jaar voor het eerst sinds jaren op een vernieuwd parkoers. De organisatoren hebben weer voor een route gekozen in de vorm van een acht. Het oudste wielercriterium van Nederland is nu weer echt de Acht van Chaam. Innovatie door terug te gaan naar de basis! Een compliment voor de organisatoren.
Op het snelle parkoers en onder redelijke belangstelling wint Niki Terpstra, de huidig Nederlands kampioen op de weg. Hij finisht voor de Nederlandse Tourrevelatie Robert Gesink en oudgediende Servais Knaven, die aan zijn laatste wielercriteriums bezig is en binnenkort in Etten-Leur afscheid neemt van het peloton.
De organisatoren wisten wielerlegende Ab Geldermans naar Chaam te laten komen om het startschot te lossen. Geldermans was een internationaal toprenner in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Hij beleefde als ploegleider van de Nederlandse landenploeg in de Tour de France van 1968 een uitzonderlijk hoogtepunt met Jan Janssen als de eerste Nederlandse Tourwinnaar.

terug naar overzicht items

 

Contador opnieuw winnaar Tour de France
 
De Ronde van Frankrijk is voor de derde maal op rij gewonnen door de Spanjaard Alberto Contador.
De tegenstand die de rondewinnaar dit jaar ervaart is groter dan ooit. Het weerwerk komt vrijwel uitsluitend van de goedrijdende, populaire  en knap ogende Luxemburger Andy Schleck. De jongste van de broers Schleck toont zich in het hooggebergte de evenknie van Contador. De Luxemburger moet echter passen in de beslissende rit tegen de klok. Volgend jaar is Andy Schleck wellicht nog wat sterker en dan ...
 
Een coureur die geen grootse tijdrijder is, wordt niet snel een Tourwinnaar. Dit geldt ook voor de Nederlandse belofte Robert Gesink en voor de Vlaming Jurgen van den Broeck, die beiden goed bergop rijden.
Wil een wielrenner uit de lage landen de Tour winnen dan moeten de tijdritcapaciteiten van een hoog niveau zijn. Veel trainen tegen de klok is dan de opdracht. Dat betekent echter veel trainingsarbeid steken in het verbeteren van het tijdrijden en dus een duidelijke keuze maken in het wielerjaar.
De wielerfans in Nederland en Vlaanderen hebben terecht nog meer hoop op 2011. Een podiumplaats is mogelijk voor Gesink en Van den Broeck bij het echt focussen op de lange tijdrit.
De beleving van de vele supporters neemt enkel toe bij meer sterke kansen op een podiumplaats. Nu een strategie uitstippelen voor de top drie in de Tour de France.

terug naar overzicht items

 

Succes Oranje geeft impulsen

Nederland heeft door het voetbal in Zuid-Afrika wereldwijd de aandacht getrokken. Ondanks de nederlaag tegen Spanje in de finale van het wereldkampioenschap voetbal, is er veel belangstelling voor Nederland gewekt. Uit toeristisch oogpunt bezien is dit een grote impuls voor "oranjeland" en kunnen "oranjereizen" worden georganiseerd. Ook zal menig Nederlands bedrijf de vruchten plukken bij het aangaan van buitenlandse contacten. De voetbalfinale is namelijk wereldwijd op de televisie uitgezonden. Is dit geen positieve impuls voor countrymarketing? Economisch bezien heeft ook menig detailhandelsbedrijf extra omzet geboekt met "oranjeproducten". En wat te denken van de Nederlandse horeca die veel bezoek heeft gehad tijdens de voetvalcampagne van Oranje in Zuid-Afrika. Grotere economische impulsen zijn er echter voor Spanje, maar dat land is dan ook wereldkampioen.

terug naar overzicht items

 

Spanje zet Oranje opzij in WK-finale
 
Het Nederlands elftal is voor de derde maal tweede geworden in het wereldkampioenschap voetbal.
Na 1974 en 1978 al tweede plaatsen te hebben behaald is in 2010 Spanje te sterk voor Oranje.
De reguliere speeltijd is met een stand van 0 - 0 afgesloten. Verlenging met tweemaal een kwartier is het gevolg.
Ver in het tweede kwartier scoren de Spanjaarden. De wedstrijd is dan beslist.
Spanje is voor de eerste maal wereldkampioen voetbal en is de terechte winnaar van het toernooi in Zuid-Afrika.
 
De Oranjegekte is ineens over. Een groot eindfeest blijft uit. Toch is trots op zijn plaats. Als klein land tweede worden op het wereldkampioenschap is op zich al een prestatie van formaat. De missie van Oranje is echter niet geslaagd. Je gaat voor goud en het wordt zilver. De trofee gaat naar Spanje.
 
Een viertal weken is het Oranje boven geweest. In die periode zijn veel Oranje-producten verkocht, is de horeca-omzet extra hoog geweest en hebben de media ongekende cijfers behaald. En de voetballiefhebbers ...? Die hebben vier weken lang spanning gekend en een memorabel toernooi beleefd. Het beeld van Oranje heeft lang geschitterd.

terug naar overzicht items

 

Rotterdam blaakt van Tour de France
 
In Rotterdam vindt de start van de Tour de France plaats. Enkele honderdduizenden wielerliefhebbers omzomen het parkoers van de proloog op zaterdag 3 juli. Vooral op de Erasmusbrug staan de belangstellenden rijen dik. Ook bij de start nabij Zuidplein en de aankomst naast Ahoy ziet het zwart van de mensen. De sfeer ademt zeer aangenaam bij de sportieve hoogstandjes van de bijna tweehonderd deelnemers.
Fabian Cancellara is wereldkampioen tijdrijden en wint de proloog van bijna negen kilometer tegen dik vijftig kilometer per uur. Hij is de eerste gele truidrager van de Ronde van Frankrijk 2010.
De Maasstad is een voortreffelijk vertrekpunt van de Tour de France. Velerlei activiteiten in de havenstad staan in het teken van de grootste wielerronde ter wereld. Ook hiervoor is de belangstelling groot. De stad laat zien wat Rotterdam kan en heeft.
Op zondag 4 juli is in Rotterdam het vertrek van de eerste etappe die via Zeeland en westelijk West-Brabant naar Vlaanderen leidt en in Brussel eindigt. Ook tijdens de eerste rit is er een overvloed aan belangstelling en ook nu is er een overweldigende media-aandacht.
Rotterdam heeft met de Tour de Francestart laten zien wat citymarketing voor de stad betekent.

terug naar overzicht items

 

Oranje naar WK kwartfinale

Het Nederlands voetbalelftal heeft zich geplaatst voor de kwartfinale van het wereldkampioenschap voetbal. Door de 2-1 overwinning op Slowakije is Nederland doorgedrongen tot de laatste acht van de wereld. Een knappe prestatie met weer een wedstrijd met pover voetbal.
De tegenstander in de kwartfinale is favoriet BraziliŽ, een tegenstander van groot formaat. Een topprestatie leveren is nu de uitdaging. Een niet geoliede voorhoede en een wat minder sterke verdediging maken het leveren van een stunt twijfelachtig.

Echter, in voetbal is alles mogelijk. Het bereiken van de kwartfinale geeft voor Oranjesupporters een enorme beleving. De omzet aan Oranjekleding en andere attributen bereikt een recordhoogte. Nederland kleurt nog Oranje en versterkt het wij-gevoel. Ook dat is beleving.

terug naar overzicht items

 

Oranje als eerste verder op wereldkampioenschap voetbal

Het Nederlands elftal is er als eerste in geslaagd de volgende ronde van het wereldkampioenschap voetbal te bereiken. Na zeges op Denemarken en Japan is de achtste finale een feit. Nederland zit nu bij de laatste zestien landen die kans maken op de wereldtitel voetbal. Zowel tegen Denemarken, als tegen Japan verloopt de wedstrijd wat moeizaam. De grootse vorm van het collectief topvoetballers is nog niet zichtbaar. Groei in spelkwaliteit van het elftal is dan zeker nog mogelijk. Echt samen voor een hoger doel gaan, is dan de boodschap. En ... dit niet alleen denken en uitspreken, maar ook in praktijk brengen.

Het doorgaan naar de volgende ronde in Zuid-Afrika zorgt vooral in Nederland voor een enorme beleving. Miljoenen volgen de wedstrijden van Oranje voor de televisie en zijn duizenden huizen, cafťs en straten oranjegekleurd. Verder loopt menigeen in oranje, als een shirt of jurkje. Zonder oranje valt iemand op in het straatbeeld. Beleving alom en van grote omvang. Aan het thuisfront ligt het niet om nog dichter bij de wereldtitel te komen. Het merk Oranje oogt sterker dan ooit, de oranjekoorts neemt toe en de spanning klimt naar een climax.

terug naar overzicht items

 

Dumpprijzen voor WK-voetbalkaarten

Er is een behoorlijk overschot aan kaarten voor wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Vele kaarten worden tegen dumpprijzen via internet aangeboden. Echter, de vraag naar kaarten is beperkt voor wedstrijden van het Nederlands Elftal.
Ook op Marktplaats worden kaarten voor de uitverkochte groepswedstrijden van Oranje aangeboden. Vaak ligt de prijs per kaartje ver onder de officiŽle prijs van de toegangskaart. De reden is dat de werkelijke animo voor het wereldtoernooi toch aanzienlijk kleiner is dan verwacht. Dit komt door de verre reis en de hoge kosten voor reis en verblijf. Ook spelen de beperkte budgetten bij bedrijven een rol om met personeelsleden, klanten en leveranciers naar het wereldtoernooi te gaan. Bij menige organisatie is dit een gevolg van de economische crisis.
Aan het doorverkopen van kaarten zitten voor de koper wel risico's vast, omdat de kaarten immers op naam staan. Kaartcontrole kan dan leiden tot geen toegang krijgen om het voetbalstadion in te gaan.
Het vroegtijdig en massaal kopen van kaarten is ontaard in miskopen. Een triest voorbeeld van vraag- en aanbodverschuivingen in de tijd.

terug naar overzicht items

 

Recordinternational Edwin van der Sar neemt afscheid van Oranje

De recordinternational voetbal, Edwin van der Sar, heeft een uitbundig en emotievol afscheid meegemaakt. Voorafgaand aan de voetbalinterland Nederland - Hongarije is de 130-voudige Oranjedoelman gehuldigd door zo'n 50.000 voetbalfans.
In de vole Amsterdam Arena is Van der Sar de hoge onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau toegekend.
De nog steeds in Engeland actieve sporter heeft naast het Nederlands Elftal ook een enorme staat van dienst bij gerenommeerde topclubs. Hij is in zijn rijke carriŤre de doelman van onder meer Ajax, Juventus, Fulham en momenteel verdedigt hij het doel bij Manchester United.
De toekomst voor Van der Sar?
Eerst nog verder presteren bij de Engelse topclub Manchester United en daarna blijft hij hopelijk in de sport actief. Een optie is dan keeperstrainer bij het Nederlands Elftal.
Met 130 interlandwedstrijden in het betaalde voetbal staat Van der Sar op eenzame hoogte. Zijn grote staat van dienst geeft in de marketing kansen om  het sterke merk Edwin van der Sar lang succesvol in de communicatie te houden. Een uitgelezen kans voor de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB). Pakt de KNVB die kans?

terug naar overzicht items

 

KNVB contra Bavaria-babes

In het gesponsorde nationale voetbal woedt een reclameoorlog tussen de biermerken Bavaria en Heineken. Heineken is de officiŽle sponsor van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond, KNVB. Deze sponsor eist exclusieve media-aandacht voor het eigen biermerk op televisie tijdens interlandwedstrijden. Echter, de televisieregie heeft oog voor bevallige, jonge dames gehuld in oranje Bavaria-jurkjes. Concurrent Bavaria is op deze wijze op goedkope wijze in beeld en dit tot groot ongenoegen van Heineken en de KNVB. Bierbrouwer Heineken en de Nederlandse voetbalbond kunnen niet lachen om de stunt van Bavaria. Het gevolg is een oplaaiende strijd tussen de biermerken Heineken en Bavaria. Bavaria stelt enkele duizenden oranje jurken te hebben geleverd via internetverkoop. De KNVB probeert sponsor Heineken te beschermen en wil invloed uitoefenen om de Bavaria-babes buiten de televisie-uitzending te houden. Scannen van kaartjes, om de plaatsen in het stadion van de Bavaria-babes aan de weet te komen, geeft het gevoel van censuur. De voetbaluitzending gaat op deze manier niet alles in beeld brengen. In het vakgebied is de Bavaria-actie als ambush-marketing te kwalificeren. Bavaria en Heineken weten toch wel wat de praktijken in sponsorland zijn ...?

terug naar overzicht items

 

Bayern MŁnchen een merk met emotionele lading

Vele voetballiefhebbers hebben een emotionele band met de Zuidduitse voetbalclub Bayern MŁnchen. Deze binding wordt onder meer veroorzaakt door de rijke historie van de club en de succesvolle inbreng van Nederlanders. Het merk Bayern MŁnchen is niet alleen in Duitsland een sterk merk, maar ook in andere landen als Nederland en BelgiŽ. De merchandising van het merk is dan ook groot. Het voetbalmerk legt door emoties de verbinding tussen club en sportliefhebbers. Deze emoties ontstaan bij de sportliefhebbers door het nieuws dat Bayern MŁnchen brengt en de beleving die daarbij komt. Dit nieuws gaat met name over wedstrijden, trainingen, huldigingen, voetballers, coaches, supporters, bestuur en sponsors.

Bayern MŁnchen heeft ook door het onlangs winnen van de nationale beker, de nationale titel en de tweede plaats in de Champions League meer dan ooit een emotionele lading. Spelers en trainer hebben hun supporters en vele andere sportliefhebbers op treffende wijze bespeeld en hen emotioneel weten te raken. Grootse sportprestaties dragen sterk bij aan de emotionele binding. Voor een club als Bayern MŁnchen is dat heel opvallend omdat hun budget aanmerkelijk minder is dan dat van de voetbalgrootmachten Manchester United en Real Madrid en dat geldt ook voor de wereldwijde uitstraling van de club.

Bij sport leidt het toevoegen van emoties tot een sterker merk en deze toevoegingen zijn niet kopieerbaar. Het gaat immers om mensen die elk op hun unieke wijze acteren in de sport. Wel is het zo dat Bayern MŁnchen een voorbeeld is voor andere sportorganisaties. Een andere sportclub kan wat proberen over te nemen van hetgeen de Duitse topploeg doet. Voorbeelden zijn dan de wijze van ploegpresentatie en het vermaken van het publiek voor aanvang van de wedstrijd. Echter, de sfeer bij de club is zo specifiek dat echt kopieergedrag ondoenlijk wordt. Het merk Bayern MŁnchen is ijzersterk, authentiek en het groeit met de sportclubomgeving mee. Het merk is dan ook gericht op de beleving van de sportliefhebbers en hun unieke, meeslepende ervaringen. Specifiek in de sport spelen emoties een zeer belangrijke factor bij het creŽren van merkvoorkeur. Opvallend in de ontwikkeling van marketing is dat het laden van een merk meer en meer met emoties gepaard gaat. De sport heeft hierbij een voorbeeldfunctie. Emoties spelen bij de ontwikkeling van merken steeds meer een hoofdrol.

terug naar overzicht items

 

HollandBelgium  Bid voor WK voetbal

Nederland en BelgiŽ maken zeer serieus werk om het wereldkampioenschap voetbal, WK, in 2018 of 2022 binnen te halen. Het WK organiseren in de lage landen is een doelstelling van heel hoge orde. Daartoe presenteert een zware delegatie uit Nederland en BelgiŽ een bidbook in het hoofdkantoor van de wereldvoetbalbond Fifa in het Zwitserse ZŁrich. Het bidbook bevat het plan hoe Nederland en BelgiŽ het wereldkampioenschap willen organiseren en welke bijzonderheden daarbij onder de aandacht worden gebracht.
De delegatie bestaat onder meer uit bekende oud-topvoetballers als de Nederlanders Ruud Gullit en Johan Cruyff en de Belgische oud-international Pol van Himst. De oud-topsporters komen op ludieke wijze per fiets omdat de fiets een belangrijk en bijzonder project in het bidbook is. Het plan is namelijk om tijdens het WK voetbal twee miljoen fietsen gratis beschikbaar te stellen. Dit gebaar is meteen een opvallende impuls aan het groene karakter dat aan het WK wordt gegeven als Nederland en BelgiŽ het mogen organiseren. Ook is het bidbook in magazinevorm aan Fifa-voorzitter Blatter overhandigd. Zo kan hij het voor het slapen gaan nog eens lezen, aldus Johan Cruyff.
De presentatie van het bidbook is een combinatie van humor, zakelijkheid  en inventiviteit. Door deze presentatie is er veel media-aandacht gegenereerd en is ongetwijfeld een goede indruk bij de Fifa-organisatie verkregen. Het presenteren van het HollandBelgium bidbook is pure marketing en innovatie in het voetbal. Nu de stemming voor de toekenning van de organisatie van het WK 2018 afwachten. Dat is voor eind 2010. Het is nu de hoogste tijd om achter de schermen te werken aan het verkrijgen van voldoende stemmen. Wie stemmen er voor HollandBelgium?

terug naar overzicht items

 

Giro dīItalia in Amsterdam, Utrecht en Middelburg.

In Amsterdam is de start van de Ronde van Italie, de Giro dīItalia, gegeven op zaterdag 8 mei 2010. Het vertrek van de openingskilometers is op het Museumplein en de aankomst nabij het Olympisch Stadion. De afstand is ruim 8 kilometer als individuele tijdrit. Zoīn honderdvijftigduizend belangstellenden gaan naar de hoofdstad van Nederland voor de opening van de Giro dīItalia 2010. Velen lopen in een roze trui of dragen een roze petje. Roze is immers de kleur van de trui van de leider in het klassement.
De volgende rit gaat van Amsterdam naar Utrecht. Met wat omzwervingen is dat een afstand van ruim tweehonderd kilometer. Ook de etappe daarna vertrekt uit Amsterdam en eindigt in Middelburg. Opnieuw een afstand van meer dan tweehonderd kilometer. Er is veel drukte langs het parkoers en vooral in de drie Nederlandse steden Amsterdam, Utrecht en Middelburg. Toeristische voltreffers door het wielrennen en met name ook door de marketingcommunicatie in de afgelopen maanden.
Het is een unicum dat de Giro dīItalia drie dagen Amsterdam aandoet. Voor Amsterdam, Utrecht en Middelburg is de Italiaanse ronde in Nederland een uitstekende gelegenheid om zich als plaats nadrukkelijk te profileren. De televisieuitzendingen worden immers door een paar honderd miljoen kijkers gevolgd. Citymarketing is dan op uitgesproken wijze aan de orde.
Uit commercieel oogpunt bezien hebben de eerste dagen van de Giro in Nederland beslist geen windeieren gelegd voor de organisatie in Nederland en voor de vele ondernemers die profijt hebben door het wielrennen en het vele publiek dat komt kijken.
Het is niet alleen de publiciteit, maar ook de geldbeurs die zwaar doorwegen voor de organisatie van de Giro om Nederland opvallend lang aan te doen en dat zo ver van Italiaanse bodem. Topsport draait immers vooral om veel geld.

terug naar overzicht items

 

Ajax wint beker in De Kuip

Voetbalclub Ajax heeft de KNVB-beker gewonnen door Feyenoord tweemaal te verslaan.
Met een dubbele wedstrijd als bekerfinale en enkel thuispubliek is er geen sfeer van twee rivaliserende clubs.
In de Rotterdamse Kuip wint Ajax de beker na al eerder in de Amsterdamse Arena te hebben gezegevierd. Uitbundige vreugde na afloop van de tweede finalewedstrijd is er enkel bij de Ajaxspelers. Er is geen groot applaus voor het Ajaxteam en de toejuichingen voor de terechte winnaar ontbreken.
Dit is niet de sfeer die hoort bij een bekerfinale. Waarom kan er in Nederland niet ťťn finalewedstrijd worden gespeeld, waarbij de supporters elkaar niet naar het leven staan? In Nederland heeft het betaald voetbal weer voor de terreur van relschoppers gebogen. De KNVB kiest dan voor een wanproduct, namelijk een wedstrijd in Amsterdam ťn een in Rotterdam. In marketingtermen is dit een mislukt product, dat hoort bij falend beleid. Een vraagje aan de KNVB: Volgend jaar anders?

terug naar overzicht items

 

FC Twente landskampioen Eredivisie voetbal

Voor het eerst in de geschiedenis heeft FC Twente de landstitel in het betaald voetbal behaald.
Het team is de gehele competitie op dreef met vaak veel geduld in het voetbalspel. De ploeg straalt ook beheersing uit en oogt mentaal zeer sterk.
De Nederlandse topclub uit Enschede is professioneel gecoacht door de Britse trainer Steve McClaren. Deze oefenmeester is zich blijven focussen op zijn team. Hij besteedt daarbij enkel aandacht aan zijn selectie en laat andere zaken aan zich voorbijgaan. Het voeren van een koude oorlog met de Amsterdamse rivaal is hem dan ook vreemd.
Voor FC Twente is het winnen van de landstitel het tweede grote nationale succes. In 2001 is de KNVB-beker al veroverd door de Tukkers.

FC Twente is de kampioen van de regelmaat over dit voetbalseizoen en geeft zowel Ajax als PSV te nakijken. De club uit Enschede heeft met haar eerste titel in de Eredivisie de terechte bekroning behaald na een superspannend competitieslot. De titel is namelijk pas in de laatste competitiewedstrijd veiliggesteld. Meer dan tienduizend uitzinnige supporters vieren urenlang feest in de binnenstad van Enschede. Wat een belevenis. Onvergetelijk voor de spelers, staf, sponsors, fans en vele voetbalsupporters.
Door het behalen van de landstitel wordt het positieve imago van de club nog meer opgewaardeerd. Contractbesprekingen met spelers, technische staf en sponsors zijn de volgende stappen na de huldiging van het zegevierend elftal.

terug naar overzicht items

 

Relschoppers verzieken sfeer bekerfinale voetbal

Opnieuw zijn relschoppers erin geslaagd het betaald voetbal in een kwaad daglicht te stellen. Op de dag van de eerste wedstrijd van de bekerfinale in Amsterdam, breken echter in Rotterdam rellen uit. Er worden ruim zeventig mensen opgepakt.

Bij de bekerfinalewedstrijden mogen enkel bezoekers van de thuisspelende club in het stadion. Deze maatregel en het houden van twee wedstrijden is ingegeven door de te verwachten problemen met zich supporters noemende relschoppers. De eerste wedstrijd tussen Ajax en Feyenoord is in het stadion te Amsterdam. Ajax wint met 2 - 0.

De vraag is of relschoppers keer op keer de kans mogen blijven krijgen zich opvallend te misdragen. Het voetbal is steeds de dupe. Dit is niet alleen zeer kwetsend voor de echte supporters, maar met name ook voor spelers en sponsors.
De wereld rond het voetbalveld is keer op keer het toneel van onaangename taferelen die het imago van het betaald voetbal ernstige schade toebrengen.

Wat nu? Relschoppers aanpakken, stadionverboden uitvaardigen, strenger straffen, ...? Opvallend is, dat in vergelijking met menig ander land, de uitwassen in Nederland zeer groot zijn. Wordt het niet eens tijd dat de politiek daadwerkelijk orde op zaken stelt? En ... dat de clubs, echte supporters, sponsors en media eendrachtig stelling kiezen om de aantasting van het voetbalimago definitief een halt toe te roepen?
Actie is geboden. Maar wie treedt er nu eens op met meer dan enkel woorden?

terug naar overzicht items

 

Philippe Gilbert machtig in Amstel Gold Race

Op de steile Cauberg te Valkenburg plaatst de Belg Philippe Gilbert zijn beslissende demarrage en wint de 45e Amstel Gold Race. De wielerklassieker in het zuiden van Limburg trekt andermaal heel veel wielerfans en vooral op de heuvels staan de supporters rijen dik.

De prestaties van de Nederlandse wielrenners blijven andermaal pover. In de enige grote wielerklassieker die Nederland rijk is, wordt van de eigen renners veel verwacht. Deze verwachting komt niet uit. Niet de juiste benen, heet dat in wielertermen. Wel opvallend is, dat de miljoenenploeg van de Rabobank zelfs in eigen land geen indruk maakt.

De beste man in koers is ontegenzeglijk de Waal Philippe Gilbert. De renner die voor de ploeg Omega Pharma uitkomt, boekt in de Gold Race zijn eerste zege van het seizoen. Ook voor zijn wielerteam is het de eerste overwinning van dit jaar. Voor zijn sponsor bewijst Gilbert dan ook een bijzonder grote dienst.

terug naar overzicht items

 

Fabian Cancellara heerst in Parijs - Roubaix

De Zwitser Fabian Cancellara wint met groot machtsvertoon de wielerklassieker Parijs - Roubaix. De tegenstand zet hij op grote achterstand en andere favorieten, zoals de Vlaming Tom Boonen, maken geen schijn van kans op de overwinning.
Cancellara is oppermachtig in de eendagswedstrijden en laat dat dit voorjaar opvallend zien in de E 3 Prijs, de Ronde van Vlaanderen en nu ook op de kasseien van Parijs - Roubaix. Het winnen van de dubbel Ronde van Vlaanderen en Parijs - Roubaix maakt van hem een bijzonder groot wielrenner.
De Zwitserse topwielrenner is momenteel het uithangbord van het internationale wielrennen. Een renner van dit formaat is niet alleen in de marketing voor zijn sponsors goud waard, maar ook voor de uitstraling van de internationale wielersport, die met hem een icoon van een merk heeft.
Het merk Cancellara "branden" dat het merk van de wielrenner sterk blijft, is een nu een levensgrote marketingkans. Het laden van het merk heeft nu ongekende mogelijkheden. Dit laden gebeurt niet alleen door grootse sportprestaties te leveren, maar bijvoorbeeld ook door veel media-aandacht te genereren, integer op te treden door de sporter en speciale acties van de sponsors te houden. Wordt van Fabian Cancellara een duurzaam sterk merk gemaakt?

terug naar overzicht items

 

De Graafschap weer in eredivisie voetbal

Voetbalclub De Graafschap keert, na een jaar afwezigheid, terug naar het hoogste niveau in het Nederlandse voetbal. De Doetinchemse club speelt volgend seizoen weer in de eredivisie.
De Graafschap is de terechte kampioen in de Jupiler League, de eerste divisie voetbal. Met nog drie wedstrijden te gaan, heeft de club een niet meer in te halen voorsprong opgebouwd. Over suprematie gesproken!
Na het kampioensfeest is er nog veel te regelen om de toekomst meer kans te geven op het hoogste voetbalplatform. Zo is er een grote uitdaging om de spelersselectie eredivisiewaardig te maken. Een uitdaging van formaat voor de kampioen. Onder andere hiertoe is er de noodzakelijke opdracht de jaarbegroting van de de club te verhogen van zeven naar minstens negen miljoen euro.
De Doetinchemse eredivisionist wil twee jaar overleven op het hoogste voetbalniveau. Over twee jaar is er dan wel een nieuw, groter stadion gerealiseerd. De huidige huisvesting "De Vijverberg" biedt te weinig mogelijkheden op commercieel gebied. Een nieuw stadion biedt meer kansen om De Graafschap te laten uitgroeien tot een structurele en stabiele eredivisieclub met economische impulsen voor de regio van Doetinchem.

terug naar overzicht items

 

Teun Mulder opnieuw wereldkampioen tijdrit

Baanwielrenner Teun Mulder is opnieuw wereldkampioen op het onderdeel kilometer tijdrit. De Nederlandse wielrenner haalt in zijn race tegen de klok een gemiddelde van 60 kilometer per uur. Eerder behaalde Teun Mulder in 2008 de gouden medaille op de tijdrit van 1 kilometer.
Mulder is een succesvol baanwielrenner. In de sprint heeft hij al diverse grote successen geboekt en ook op het baanonderdeel keirin is hij een topper. In de Deense hoofdstad Kopenhagen is het maar liefst de zevende keer dat hij in de finale van de keirin staat. Deze keer met een vierde plaats in de eindstand.
Mulder is lid van het Franse Cofidis Team. Hij traint hierdoor met het hoog aangeschreven Franse Team. De geleverde prestaties tonen aan dat zijn keuze voor dit team een goede is. Voor de Franse sponsor getuigt het van strategisch beleid de Nederlander in hun team op te nemen. De zichtbaarheid van de sponsor is door de spraakmakende wielrenprestaties van Teun Mulder aanzienlijk vergroot. Teun Mulder heeft voor zichzelf ook een duidelijke beleidslijn uitgetekend en wel richting Olympische Spelen van 2012 in Londen.

terug naar overzicht items

 

Sven Kramer unieke wereldkampioen schaatsen

Sven Kramer is de eerste sporter in de geschiedenis die vier keer op rij de titel in het allroundschaatsen heeft behaald. Kramer scoorde viermaal achtereen de eerste plaats in het eindklassement van het wereldtoernooi op de afstanden 500, 1500, 5000 en 10.000 meter. De Nederlandse topschaatser is dan ook een unieke wereldkampioen.

Na een stormachtig verlopen schaatsseizoen 2009/2010 is de vierde wereldtitel een mooi sluitstuk. Dramatisch hoogtepunt was de foutieve baanwissel op de 10.000 meter tijdens de Olympische Spelen in het Canadese Vancouver en bijgevolg bleef de gouden medaille op de langste afstand uit. Een ongekende tegenvaller van formaat na wel goud op de 5000 meter.

Het lichaam sterk houden is cruciaal voor de toekomst. Het verlengen van wereldtitels als het Europees- en wereldkampioenschap allroundschaatsen heeft dan niet de hoogste prioriteit. Het vizier staat nu op de Olympische Spelen van 2014 om daar te schitteren met goud op de 5000 en 10.000 meter.
Sven Kramer kan, met zijn 23 jaar, nog jarenlang het boegbeeld van het Nederlandse schaatsen zijn. Voor contractbesprekingen met sponsors is hij dan ook de wereldtopper om sponsoring op langere termijn strategisch in te zetten. Zijn er nu passende sponsors die strategisch willen denken en handelen?

terug naar overzicht items

 

FERRARI    IN    FORMULE  1   OPPERMACHTIG    IN   BAHREIN

Het Formule 1-seizoen is in Bahrein zeer succesvol begonnen voor het Ferrariteam. De Ferrari-autocoureurs Fernando Alonso en Felipe Massa komen respectievelijk als eerste en
tweede  over de eindstreep.

Voor de Formule 1-sport belooft 2010 een spannend jaar te worden. De terugkeer van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher is hierbij mede bepalend. Andere redenen zijn nieuwe renstallen en de scherpe onderlinge concurrentiestrijd. Deze strijd uit zich niet alleen tussen de teams, maar ook binnen de renstallen.
Teams die in 2010 een belangrijke rol spelen zijn behalve Ferrari, ook Mercedes met onder andere Schumacher, Red Bul lRacing en McLaren.

In de Formule 1-autosport is het van groot belang dat er per team voor miljoenen aan financiŽle middelen per jaar beschikbaar zijn. Deze sport is dan ook als geen andere afhankelijk van vele, grote sponsors.

terug naar overzicht items

 

FC TWENTE, PSV  EN AJAX MAKEN EREDIVISIE SPANNEND

Met nog acht wedstrijden te spelen in de hoogste nationale voetbalcompetitie is de eindstrijd om de titel ongekend spannend. Drie clubs FC Twente, PSV en Ajax maken nog aanspraak om landskampioen te worden.

De eerste nationale titel in de clubgeschiedenis van FC Twente is dichterbij dan ooit.  Echter, de komende duels zijn zwaar. De druk op de ploeg neemt toe. FC Twente is momenteel wel koploper, maar elke wedstrijdoverwinning wordt zwaar bevochten. Ook is het spel van weleer niet sprankelend meer.
PSV laat opvallend veel punten liggen in de laatste weken en van de Eindhovense degelijkheid is weinig sprake meer. Kortom, FC Twente en PSV laten niet het voetbal zien dat in de eerste competitiehelft in de wedstrijden vele overwinningen heeft opgeleverd.
Ajax daarentegen geeft een herboren indruk. De Amsterdamse topclub maakt de eerder opgelopen achterstand met de week meer goed. De drie clubs kruipen in de stand dicht naar elkaar, onderlinge verschillen slinken en ... de spanning om de strijd om de titel neemt toe.

Samenvattend: kanshebbers zijn nu FC Twente, PSV en Ajax, echter er is geen favoriet.
De media gaan de komende twee maanden volop aandacht besteden aan het spannende slot van de competitie in de Eredivisie voetbal. De geeft meer kijkdichtheid en is voor adverteerders en sponsors een mediakans.

terug naar overzicht items

 

OLYMPISCHE   SPELEN   IN   VANCOUVER    MET    WISSELEND    SUCCES

De Olympische Spelen in het Canadese Vancouver hebben voor de Nederlandse sporters wisselend succes opgeleverd.

Hoogtepunten zijn de gouden medailles voor Mark Tuitert (schaatsen, 1500 meter), Ireen WŁst (schaatsen, 1500 meter), Sven Kramer (schaatsen 5000 meter) en ... Nicolien Sauerbreij in het snowboarden. Nicolien haalt voor Nederland de eerste gouden medaille in de sneeuw. Het goud van haar is de honderdste gouden medaille voor Nederland op de Olympische Spelen. De prestatie van Nicolien Sauerbreij is niet alleen heel bijzonder, maar ook uniek. Wordt zij nu de sportvrouw van 2010?

Dieptepunten zijn er ook. De grootste ontgoocheling is zonder meer de diskwalificatie van Sven Kramer op de 10.000 meter schaatsen. Kramer maakte een bizarre wisselfout op aangeven door zijn coach Gerard Kemkers. Tot een breuk tussen sporter en coach heeft het nog niet geleid. In de jarenlange samenwerking tussen de gedreven sporter en de begeesterde coach zijn de plussen meer dan de minnen. De vraag is hoe de sponsor handelt  als het seizoen van de TVM-schaatsploeg is geŽvalueerd?
Dan de terugtrekking voor de wedstrijd door het bobsleeteam. Bobpiloot Edwin van Calker heeft aangetoond in feite geen topsporter te zijn door zijn gebrek aan vertrouwen in de eigen stuurmanskunst. Het team heeft jaren getraind en de meesterproef is niet afgelegd. Ook hier zal hoofdsponsor De Lotto nog wel van zich laten horen. Een sponsor investeert niet in een afgang!
Als laatste de achtervolging door de mannenschaatsploeg. Een medaille van brons. Deze plak is een troostprijs. Wat een deceptie als de beste schaatsers op het ijs staan en geen ploeg vormen. Ach, kan het dan anders als er nauwelijks samen is getraind? Gaat topsport niet samen met een professionele aanpak? Dat geldt ook voor de vereiste voorbereiding, ook al telt de ploeg de gouden medaillewinnaars op de 1500 en 5000 meter schaatsen. Teleurstelling hier voor velen. Ook voor de schaatsbond. Is hier niet wat meer regie nodig ...? Dat vereist wel een duidelijke strategie die door uit te voeren beleid vorm krijgt bij sportbonden, sporters, teams en sponsors. Succes is maakbaar bij een gezamenlijke aanpak, een lange termijnvisie en vervolgens de doelen realiseren.

terug naar overzicht items

 

MARK   TUITERT    EN    IREEN   W‹ST   OLYMPISCH   GOUD   OP   1500   METER

De Nederlandse topschaatsers Mark Tuitert en Ireen WŁst hebben goud behaald op de olympische schaatsmijl in het Canadese Vancouver.

Mark Tuitert is na 38 jaar de opvolger van Ard Schenk, die in 1972 een gouden olympische medaille won op de 1500 meter. De wijze waarop Tuitert zijn race heeft opgebouwd maakte andere titelkandidaten kansloos.
Ireen WŁst blijft olympisch kampioene. In 2006 behaalde zij goud op de 3000 meter en vier jaar later in Vancouver was het voor haar de eerste plaats op de 1500 meter.

Voor beide topsporters geldt dat zij een bijzonder grote trainingsijver en ambitie hebben om snelheid en uithoudingsvermogen perfect te combineren en zo wereldprestaties willen leveren. Dan ligt overtraindheid op de loer. Echter, Tuitert en WŁst pieken op het juiste moment. Dat is dan ook een groot compliment waard aan de trainers Jac Orie en Gerard Kemkers.

De media hebben niet alleen in Nederland, maar ook in vele andere landen, de schaatsprestaties van Tuitert en WŁst uitvoerig belicht. De schaatssport krijgt hierdoor ongetwijfeld een behoorlijke impuls. De gevolgen van de mediadrukte zijn onder meer positieve waardering voor de Nederlandse kampioenen en dit kan zich in extra sponsoring uiten.
Welke organisaties grijpen nu hun kans?

terug naar overzicht items

 

DWEILDRAMA     VOOR     OLYMPISCH     SCHAATSTOERNOOI

Het Olympisch schaatstoernooi is overschaduwd door ernstige problemen bij de voorbereiding van de ijsbaan. De ijsvloermachines zijn uitgevallen en een reservemachine presteert vervolgens niet naar behoren. Het gevolg hiervan is dat schaatsers uren moeten wachten. Hun opwarming keer op keer doen. Urenlang de concentratie behouden. Een uitputtingsslag voor de schaatsers. En daar komt nog bij dat door de ijsperikelen de sporters niet onder dezelfde omstandigheden schaatsen. Dat is topsport op de Olympische Spelen...
Dan de kwaliteit van het ijs. Deze is van mindere kwaliteit. De ijsvloer van de Olympic Oval in Richmond, een voorstad van Vancouver, laat kwalitatief sterk te wensen over.
Het snel overbrengen van een dweilmachine uit Calgary moet ernstige ijsvloerproblemen verder proberen te voorkomen.

Nog een blamage op Olympisch niveau. Bij de Olympische biatlon is de tijdwaarneming niet correct verlopen. Sporters zijn daardoor ten onrechte opgehouden en enkele atleten zijn te vroeg vertrokken.

Sporters van Olympisch niveau bereiden zich vele jaren voor. Kan dit ook van de organisatie  worden gezegd? Olympische Spelen voorbereiden gaat toch wel verder dan enkel imposante stadions laten realiseren?

De organisatorische tekortkomingen bij het schaatsen en bij de biatlon doen ernstig afbreuk aan het imago van de Olympische Spelen en veroorzaken blijvend leed bij gedupeerde sporters.

terug naar overzicht items

 

VEEL   VOORBEREIDINGEN   IN   VANCOUVER   VOOR   OLYMPISCHE    SPELEN

In het Canadese Vancouver zijn de voorbereidingen voor de 21ste Olympische Winterspelen in volle gang.
Er is ook onverwacht veel werk verricht. Zo is er de laatste tijd nauwelijks sneeuw gevallen op de skipistes. Duizenden officials en vrijwilligers zijn dagen in de weer om sneeuw naar de skipistes aan te voeren. Helikopterladingen met sneeuw zijn uit andere delen van British Columbia gehaald om pistes skiklaar te maken.
Verder is er verwarring over de benaming van het skigebied. De berg waar de skisportwedstrijden worden gehouden heet geen Cypress, maar Hollyburn Mountain en is juist de naam van het skigebied Cypress Bowl. Menigeen is hierdoor in verwarring. Goed communiceren is toch een vereiste?
Dan het vervoer in Vancouver. De jarenlange voorbereidingen met plannen en andere voorbereidingen zijn bijna achter de rug. Tienduizenden vreemdelingen bezoeken de stad. De verkeersstromen zijn door de grote aantallen bezoekers een zorg. Auto's worden dichtbij de sportlocaties geweerd. De capaciteit van het bus- en metroverkeer is in Vancouver te beperkt voor de grote mensenmassa. Duidelijke bewegwijzering is afwezig op vele plaatsen in de stad. Deze aspecten bevorderen een tevreden logistieke beleving niet.
Zo haalt Vancouver veelvuldig de media voor de eerste Olympische wedstrijd is begonnen. Voor sportief succes moet nu dan maar vrij baan worden gegeven.

terug naar overzicht items

 

EK     VOETBAL:    ORANJE    LOOT     GUNSTIG

In het Poolse Warschau is de loting gehouden voor het Europees Kampioenschap (EK) voetbal in 2012. In dat jaar vinden de wedstrijden in OekraÔne en Polen plaats.
Nederland heeft gunstig geloot voor de kwalificatiereeks aan wedstrijden. De tegenstanders van Oranje zijn met name Zweden en Hongarije. Andere tegenstanders zijn Finland, MoldaviŽ en San Marino.
De kwalificatiewedstrijden voor het EK beginnen in het najaar van 2010.
Wil een bedrijf profijt hebben van marketinginspanningen op en rond het EK voetbal in 2012, dan is het nu al bezig met de voorbereidingen.

De Europese Voetbalbond, UEFA, verwacht veel van de wedstrijden in OekraÔne en Polen. Onder het motto: "samen geschiedenis maken", wordt in de twee voormalige Oostbloklanden veel verwacht van het kampioenschap voetbal. Echter, de hotelaccommodaties zijn beperkt in enkele steden waar gevoetbald wordt. Tijdens een economische crisis staan geldschieters veelal niet in de rij en daardoor blijft de hotelcapaciteit beperkt. Dat wordt dan voor vele supporters naar het voetbal met een camper of tentje. Dat is echt doelgroepenbeleid voor de recreatiesector in OekraÔne en Polen. En dan op reis voor een Oranjefestijn? Met de gunstige loting moet dat toch lukken...
Voor OekraÔne en Polen liggen er kansen om vooral in 2012 hun landen te promoten. Is dat geen countrymarketing?

terug naar overzicht items

 

MARIANNE     VOS      WEER      WERELDKAMPIOENE      VELDRIJDEN

In het Tjechische Tabor heeft Marianne Vos op een besneeuwd parkoers andermaal de wereldtitel gewonnen bij de dames in het veldrijden.
Dat wereldtopper Vos in vorm verkeert is duidelijk. Twee weken geleden wint ze nog de laatste wereldbekerwedstrijd van het veldritseizoen in het Brabantse Hoogerheide. Nu prolongeert ze haar wereldtitel in de cyclo cross.
De 22-jarige sportster is een van de meest veelzijdige wielrensters ooit. Marianne Vos is namelijk ook al Europees- en wereldkampioene op de weg en Olympisch kampioene op de puntenkoers op de wielerbaan. Dus op de weg, in het veld en op de baan is zij uiterst succesvol. Een ongekend groot supertalent dat in meer disciplines tot uiting komt.
Haar wielerploeg "Nederland Bloeit" heeft door de prestaties van Marianne Vos ongekende promotiemogelijkheden om het imago van de agrosector te versterken. De vraag is, hoe dit gaat gebeuren met een beperkt budget? Of wordt van Marianne Vos echt een merk gemaakt?

terug naar overzicht items

 

BETAALD   VOETBAL    IN    FINANCIňLE    NOOD

Het betaald voetbal verkeert in ernstige financiŽle nood. De uitgaven zijn bij zowat alle clubs te hoog in vergelijking met de ontvangsten. In het nieuws is menig keer een club die het financieel uitermate moeilijk heeft. Recentelijk onder meer in het financiŽle sportnieuws de clubs Feyenoord, RKC Waalwijk, AZ en Roda JC.
Menige betaald voetbalorganisatie wil de belangrijkste kostenposten verlagen. Het betreft dan in de eerste plaats de salarispost. Het openbreken van contracten om tot verlaging van het bedrag te komen is geen voor de hand liggende optie.
Wat dan?
Een kleinere selectie? Bij menige club wordt hier veel over gesproken. Veel vorderingen maken is beperkt in realiteit.
Een beperktere omkadering? Veel clubs hebben een leger aan trainers, therapeuten en technici. Echter, hier drastisch ingrijpen is bij menige organisatie nog niet vertoond.
Een kleinere overhead? Medewerkers en managers zijn in de clubs vaak in veelvoud actief en ieder heeft zijn werk. Hier snijden in de uitgaven? Levert dat genoeg op?
Afspraken met andere clubs? In nood leer je de echte vrienden kennen. Op ťťn lijn met alle clubs om de tering naar de nering te zetten? Een utopie, of ...?
Wat dan?
Een gezonde bedrijfsvoering vereist allereerst visie op de korte, maar zeker ook op de langere termijn. Die visie uitdragen in een emotievol wereldje is klantgericht communiceren. Vervolgens aan de slag en dat niet klantgezwicht. Knopen doorhakken. Keuzes maken. Weten niet iedereen te vriend kunnen houden. Afspraken maken en deze nakomen. De inkomsten als uitgangspunt nemen en deze gelden realistisch tellen.
Echter, werken aan de inkomstenkant en deze als vertrekpunt nemen vereist een andere manier van denken en doen ...
Wellicht is de crisis in het betaald voetbal nog niet ernstig genoeg om tot wezenlijke vernieuwing te komen.

terug naar overzicht items

 

TEAM    SKY   SUCCESVOL   IN    DOWN    UNDER

Voor het professionele wielrennen is het wegseizoen weer van start gegaan. In de  Down Under in AustraliŽ is het vertreksein voor een druk wielerseizoen gegeven. Het nieuwe Team Sky is meteen succesvol en mist de seizoenstart niet met Greg Henderson en Chris Sutton op de plaatsen een en twee in de eerste wedstrijd.
Team Sky heeft een zeer overwogen samenstelling van de leden van de wielerploeg. Het nieuwe team in het professionele wielrennen biedt plaats aan enkele ervaringrijke coureurs, waaronder Juan Antonio Flecha, die jarenlang bij het team van de Rabobank heeft gereden. Daarnaast biedt het team plaats aan beloftevolle renners. Zo zijn de Olympisch kampioenen Thomas en Wiggins gecontracteerd. Het Britse team staat onder leiding van de oudrenner Sean Yates, die ook in de wielercoaching de nodige ervaring heeft opgedaan.
De sponsoring van het wielerteam wordt voor een belangrijk deel gedragen door Pinarello en Adidas. Pinarello levert het racemateriaal en Adidas zorgt met name voor de kleding.
Door deze grote en bekende sponsors heeft het team extra kracht in de marketingcommunicatie. De wielerploeg gaat ervan uit dat in juli gestart wordt in de Ronde van Frankrijk. Gezien de uitgebalanceerde samenstelling van de ploeg en de bekende sponsors ligt er een goede basis om succesvol te zijn. Nu eerst nog wat meer grote uitslagen. Is dat geen kwestie van tijd ...?

terug naar overzicht items

 

BELGISCH   VROUWENTENNIS   HERLEEFT   MET   CLIJSTERS,   HENIN   EN    WICKMAYER

Het Australische tennistoernooi in Brisbane beleeft een gedroomde finale. De Belgische tennissterren Kim Clijsters, 26 jaar, en Justine Henin, 27 jaar, spelen tegen elkaar om de toernooi-overwinning.
Beide Belgische topsporters zijn bezig met hun tweede tenniscarriŤre. Voor beiden verloopt hun rentree succesvol. Kim Clijsters wint, na enkele jaren inactiviteit, in 2009 zelfs met een "wildcard" de US Open. Een prestatie van wereldformaat. De terugkomst van Justine Henin is zeker zo opmerkelijk. In Brisbane maakt zij haar opwachting en dit na ruim anderhalf jaar zonder tenniswedstrijden. In de finale wint Kim Clijsters in drie sets van haar rivale.
En dan is er nog meer Belgisch toptennis! Wat te denken van de Vlaamse Yanina Wickmayer.
In het Nieuw-Zeelandse Auckland wint zij, als 22-jarige, haar derde WTA-titel door in de finale de Italiaanse Pennetta te verslaan.
Het Belgische vrouwentennis herleeft in optima forma!

Nu de marketing ...
Door de terugkeer van beide grote tennissters en de opkomst van Wickmayer liggen er voor het vrouwentennis enorme marketingmogelijkheden. Dit niet alleen voor sponsoring, maar ook voor het promoten van de sport in en buiten BelgiŽ. De tennissport ondervindt een enorme imago-impuls door de successen van de drie Belgische dames. Een kans voor de tennissport om meer belangstelling te verwerven. Dit betekent werken aan marketingcommunicatie.

terug naar overzicht items

 

SCHAATSEN     OP    NATUURIJS     POPULAIR

De schaatsfabrikanten Viking en Zandstra maken een top in de schaatsverkopen mee. De vraag naar schaatsen neemt ongekend grote vormen aan. Het weer is gunstig voor het schaatsen en de aanhoudende koude stimuleert de schaatssport door de grote schaatsverkopen. Fabrikanten en detaillisten kennen met de schaatsverkopen veel succes. Een commercieel goed begin van 2010.

Schaatsen op natuurijs is op grote schaal mogelijk, mits sneeuwruimers het ijs sneeuwvrij kunnen maken. Sneeuwvrij-ijs groeit door de vorst in dikte en vervolgens is schaatsen op grote oppervlakten sneller mogelijk.
De populariteit van het schaatsen op natuurijs is groot. Niet elk jaar is het voor de doelgroep natuurijsschaatsers mogelijk om hun sport te beoefenen. Het aanhoudende winterweer maakt het mogelijk dat de schaatssport in het hele land relatief lang wordt beoefend. De schaatssport krijgt op deze wijze een enorme impuls en daar hoeft een "elfstedentocht" niet voor te worden gehouden.
De vraag is hoe de schaatsbond en de vele schaatsverenigingen omgaan met de bijzonder grote marketingkans nu schaatsbeleving door duizenden wordt opgedaan?

terug naar overzicht items

 

 KLANTRELATIES IN DE SPORT REALISEREN

De verkoop van seizoenkaarten en het werven van nieuwe leden is bij menige sportorganisatie nu volop aan de gang. De uitdaging voor de organisatie is dan klantrelaties realiseren en dit is meer dan boeien en binden.
Ook een sportorganisatie heeft nood aan klanten, zoals supporters en sportende leden. De uitdaging is dan klantrelaties te ontwikkelen, namelijk door opbouwen, uitbouwen en vasthouden. Hiertoe is een duidelijke marketingvisie nodig en deze kan door het model van de 10 B's  (Jan van Wijk, 2007) worden toegepast.
Om een klantrelatie aan te gaan, moeten er belangrijke stappen worden gezet. Zo moet een sportorganisatie eerst kenbaar maken dat zij bestaat en actief is. De organisatie moet dus bekendheid  krijgen en duidelijk maken wat zij te bieden heeft.
Na de bekendheid volgt de belangstelling. De sportorganisatie moet erin slagen dat potentiŽle klanten zich tot haar aangetrokken voelen. De belangstelling kan zich uiten in bijvoorbeeld het bezoeken aan de website of aan een wedstrijd of training.
Vervolgens moet de organisatie voor de klant fysiek te bereiken zijn. Een sportorganisatie is het best bereikbaar voor klanten die in de omgeving werken of wonen. Ook speelt bij de bereikbaarheid het openbaar vervoer en de parkeergelegenheid en rol van betekenis. Na de bereikbaarheid moet de sportorganisatie duidelijk maken aan de potentiŽle klant waarmee zij hem behulpzaam kan zijn. Dit is een uitermate belangrijke stap omdat de sportorganisatie erin moet slagen voldoende toegevoegde waarde aan de mogelijke klant te kunnen bieden. Slaagt de organisatie hierin dan kan zij de potentiŽle klant beroeren. De klant wordt als het ware aangeraakt door de organisatie en als de klant dit fijn vindt, is een belangrijke stap gezet om echt klant te worden.
Een volgende fase is de klant laten beleven wat het is om echt klant te worden. Hiertoe kan een gratis training worden aangeboden of een sporttoernooi  worden bijgewoond. Is de klant nog steeds erg enthousiast dan moet de sportorganisatie hem gaan boeien. Door de klant te boeien, wordt de belangstelling van deze potentiŽle klant zeer groot en toont hij echt interesse. Het aanbieden van een gratis bezoek aan een thuiswedstrijd van de a-selectie, het mogen praten met een gedreven trainer en het ontmoeten van een bekende speler zorgen voor een goed gevoel bij de klant. Deze klant gaat dan ervaren welke betekenis de organisatie voor hem heeft. De sportorganisatie heeft hem immers het nodige te bieden. De klant ervaart dat hij bij de sportorganisatie datgene vindt wat hij nodig heeft.  Hij vindt niet alleen de sportorganisatie leuk, maar ook de activiteiten staan hem aan. Verder komt de sfeer binnen de organisatie hem aangenaam over, is zijn gewenste doel haalbaar en passen de uitgaven binnen zijn budget. Dit geldt ook voor de benodigde uren in zijn wekelijkse tijdsbesteding, als werken, studeren, uitgaan en familiale bezigheden.
Nu dit proces bij de klant naar tevredenheid verloopt, gaat hij zich binden. Hij meldt zich aan bij de sportorganisatie voor een termijn van enkele maanden of een seizoen.
Als hem in deze oriŽntatieperiode de sportorganisatie in totaliteit bevalt en de organisatie hem datgene biedt wat hij verwacht, kan de relatie worden verlengd. Er vindt dan een bestendiging van de relatie klant-sportorganisatie plaats die een lange tijd kan duren.
Het model van de 10 B's om klantrelaties van de sportorganisatie te ontwikkelen, verloopt als volgt:

1. bekendheid
2. belangstelling
3. bereiken
4. behulpzaam
5. beroeren
6. beleven
7. boeien
8. betekenis
9. binden
10. bestendigen.

De daden zijn nu aan de sportorganisatie. Breng het model van de 10 B's in de praktijk en realiseer langdurige klantrelaties.

terug naar overzicht items

HOME