terug naar HOME
 

 ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2009

naar: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2008

naar: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK 2010

Oudere items vindt U terug in het archief !!!

terug naar HOME


BELEID
BOLHUIS  volgt TERPSTRA  op bij  NOC*NSF (18-11-2009)
Nederland zonder medailles op WK Atletiek in Berlijn (24-08-2009)
NOC*NSF  in de bres voor gemeenteraadsverkiezingen 2010 (21-08-2009)
Nederlandse Wielersport degradeert uit Top Tien (10-08-2009)
Olympisch Plan 2028 (15-05-2009)
FC Twente in de Top (06-05-2009)
Rabobank: Strijdlustig Wielrennen (08-01-2009)
 

BRANDING
Merk "Tiger Woods"  in vrije val (11-12-2009)
MESSI voetballer van het jaar 2009 (2-12-2009)
Kim  Clijsters  succesvolle come back (16-09-2009)
Goud op WK voor zwemdames (27-07-2009)
Roger  Federer beste tennisser aller tijden (06-07-2009)
Lance Armstrong met LIVESTRONG volop strijd (19-01-2009)
 

COUNTRY/CITY MARKETING
Heerenveen als sportstad succesvol met citymarketing (26-11-2009)
TOUR DE FRANCE  2010  voor klimmers (15-10-2009)
Rio de Janeiro heeft Olympische Spelen  2016 (05-10-2009)
Nederland en Belgie samen  WK-VOETBAL?(22-09-09)
Ronde van Spanje succesvol in Nederland (31-08-2009)
Grote Wielerrondes starten in Nederland (22-04-2009)
 

DOELGROEPEN
Korting voor trouwe supporters(26-02-2009)
 

EXPERIENCE MARKETING
USAIN  BOLT  wonderbaarlijk op WK  BERLIJN (17-08-2009)
Wielercriteriums na de Ronde van Frankrijk: Topdrukte en Beleving (29-07-2009)
Valentino Rossi: HONDERDSTE ZEGE IN ASSEN (28-06-2009)  

Wereldkampioenschap CYCLO CROSS (02-02-2009)

SUPER BOWL is Topbeleving (29-01-2009)
 

IMAGO
AJAX verder met Martin Jol (29-05-2009)
Tom Boonen brengt wielerploeg in gevaar (12-05-2009)
Voetbalwet komt er eindelijk (13-03-2009)
 

INNOVATIE
Rugby en Golf in 2016 Olympische sporten (12-10-2009)
Topklasse voor Hoofdklasse Voetbalclubs (07-09-2009)
JUPILER LEAGUE op RTL7 (04-08-2009)
Watersport is "hot"(17-07-2009)
WIMBLEDON bant de regen (23-06-2009)
FC Twente geen beker door ongelijke kansen (18-05-2009)
NIKE en webmarketing (24-04-2009)
Tilburgse zesdaagse in een tent (30-03-2009)
Zwempak transparanter (16-03-2009)
 

MEDIA
Sportgala 2009 een mediaspektakel (17-12-2009)
Hockeysters Amsterdam winnen Europacup (14-04-2009)
Sven Kramer top, nu de media nog (9-02-2009)
 

MERCHANDISING
Real Madrid lijft Ronaldo in (12-06-2009)


SPONSORING
Nederlandse Handboogbond werkt meer samen met IVA (24-12-2009)
CONTROL  redt schaatsploeg van Jac Orie (13-11-2009)
Formule 1 zonder TOYOTA verder (05-11-2009)
Dirk Scheringa geliefd bij AZ-Supporters (22-10-2009)
DSB stopt sponsoring dameswielrennen (20-09-2009)
RADIO SHACK sponsor Lance Armstrong (24-07-2009)
RABOBANK invloedrijk als wielersponsor (28-04-2009)
Sponsorpakketten (17-04-2009)
Lance Armstrong: Planning in gevaar (24-03-2009)
Sponsoring in gevaar (17-02-2009)
 

STRATEGIE

RKC Waalwijk verder met  gulle  supporters (30-10-2009)
Sanering in Brabants betaald voetbal ...? (19-10-2009)

SKIL SHIMANO positiever onderscheidend dan RABOBANK(13-07-2009)
Topsportklimaat in Nederland (16-06-2009)
Topsport naar welvarende oliestaten (05-03-2009)
FinanciŽle crisis saneert voetbal (13-01-2009)


Oudere items vindt U terug in het archief !!!

klik hier voor Home

NEDERLANDSE    HANDBOOGBOND    WERKT    MEER    SAMEN    MET    IVA

De Nederlandse Handboogbond gaat met de IVA Groep uit Rotterdam met ingang van 2010 een nauwere samenwerking aan. IVA werkt al enige tijd samen met de Nederlandse Handboogbond en deze relatie wordt vanaf 2010 versterkt.
IVA drukt met ingang van 2010 "Handboogsport", het officiŽle magazine van de bond. Het magazine verschijnt vijfmaal per jaar met een oplage van bijna negenduizend exemplaren. Daarnaast verzorgt IVA ook de postverwerking van het magazine naar de leden.
IVA levert als sponsor een aanzienlijke bijdrage aan de bond door het betaalbaar maken van een professioneel magazine voor de leden van de handboogsportbond.
De Nederlandse Handboogbond, die kantoor houdt in het Brabantse Rosmalen, heeft voor de IVA Groep gekozen door de bijzonder goede ervaringen met eerdere activiteiten. Zo heeft IVA het informatieboekje over de handboogsport ontworpen, geprint en gesponsord.
De Nederlandse Handboogbond is een relatief kleine bond, echter de marketingsamenwerking die met de IVA Groep steeds meer vorm krijgt is een voorbeeld van sponsoring voor menig grote sportbond.

terug naar overzicht items

 

Sportgala 2009 een mediaspektakel

In de Amsterdamse RAI zijn de sportprijzen uitgereikt voor het jaar 2009. Tijdens het Sportgala 2009 worden uit de genomineerde sporters de winnaars gekozen door de Nederlandse sportelite.
Monique van der Vorst werd de nummer ťťn bij de gehandicapte sporters. Zij pakte onder meer de wereldtitel in het aangepast wielrennen en werd Europees winnares in de triatlonsport en hierin ook winnares van de "Ironman van Hawaii". Topturner Epke Zonderland werd sportman en wielrenster Marianne Vos sportvrouw van het jaar. Het kwartet estafettezwemsters, Heemskerk, Dekker, Kromowidjojo en Veldhuis, won de prijs van de sportploeg. De huidige voetbaltrainer van het Duitse Bayern MŁnchen, Louis van Gaal, werd gekozen tot coach van het jaar en dat gezien zijn prestaties met het Alkmaarse AZ.
Het Sportgala is voor vele sporters een leuk feestje. Voor sporters is het een eer genomineerd te zijn. De avond van het Sportgala kent veel showelementen en is bij uitstek een mediaspektakel. Dit is wel de klacht die meermaals wordt geuit. De vraag is wat dan wel een goede formule is? Wie heeft een "beter" format?

terug naar overzicht items

 

MERK    TIGER    WOODS   IN    VRIJE    VAL

Sportdrankproducent Gatorade  heeft als sponsor het contract met topsporter Tiger Woods beŽindigd. Gatorade stopt ook met de verkoop van een speciaal aan Woods verbonden sportdrank. Verder zijn Tiger Woods golfartikelen in Amerika in de uitverkoop.

De oorzaak?
Tiger Woods is wereldwijd de meest bekende en succesvolle golfer. Hij heeft vele sponsorcontracten en daardoor zijn er nogal wat bedrijven die door sponsoring de naam van Woods aan hun producten of bedrijf verbinden. Is het imago van de topsporter positief en hoog in aanzien bij de verschillende doelgroepen, dan profiteert de sponsor daar van in de marketingcommunicatie. Dit heeft dan gevolgen voor de omzetstijging van het bedrijf. Is de topsporter in opspraak dan komt de sponsor in een geheel ander daglicht te staan. En ... met de nadelige commerciŽle gevolgen van dien.

Tiger Woods is op negatieve wijze in het nieuws gekomen. Het naar buiten komen van zijn buitenechtelijke affaires hebben het merk Tiger Woods aangetast. Reclames en advertenties waarin Woods een rol heeft, zijn van de Amerikaanse televisie verdwenen. Het merkimago van Tiger Woods is immers behoorlijk beschadigd door het in het nieuws komen van zijn privťleven. Het merk Tiger Woods is dan ook in een commerciŽle vrije val.

terug naar overzicht items

 

MESSI    VOETBALLER    VAN    HET    JAAR    2009

De Argentijnse aanvaller van het Spaanse FC Barcelona, Lionel Messi, is verkozen tot Europees voetballer van het jaar.
De 22-jarige Argentijn heeft verreweg de meeste punten gekregen. De topvoetballer van FC Barcelona won met zijn club in 2009 vele prijzen: de Champions League, de Spaanse landstitel en de nationale beker Copa del Rey.

Het tijdschrift France Football organiseert de uitverkiezing en nodigt 96 sportjournalisten uit hun stem uit te brengen. Messi heeft maar liefst 473 punten behaald en de nummer twee, Cristiano Ronaldo, de winnaar van vorig jaar, slechts 233 punten. Nooit eerder is het verschil in punten tussen de nummers ťťn en twee zo groot geweest. Voor Messi is het dus een afgetekende overwinning.

Dat FC Barcelona in 2009 over uitstekende voetballers beschikt blijkt ook uit de verkiezingsuitslag. De nummers drie, vier en vijf, Xavi, Andrťs Iniesta en Samuel Eto'o, hebben ook in 2009 voor de Catalaanse topclub gespeeld.
Opvallend is verder dat zich onder de dertig genomineerden geen enkele Nederlandse voetballer bevindt.
Het merk Messi is nu veel goud waard. Kan dit merk nog beter verzilverd worden?

terug naar overzicht items

 

HEERENVEEN   ALS    SPORTSTAD    SUCCESVOL   MET   CITYMARKETING

Het Friese Heerenveen is de vierde Sportstad van Nederland geworden. Na Amsterdam, Eindhoven en Papendal is de Friese plaats ook in het rijtje opgenomen van erkende Nederlandse centra voor Topsport en Onderwijs. Deze vier plaatsen staan voor de ontplooiing van sporttalent. De centra moeten voor topsporters optimale omstandigheden bieden. Dit impliceert onder meer contracten aangaan met minstens tien sportbonden, vijftien bondsprogramma's aanbieden en zo'n honderdvijftig topsporters actief laten zijn.
Voor het verwerven van de status is veel geld nodig om de investeringen mogelijk te maken. Voor een belangrijk deel komen de financiŽn van de provincie Friesland, de gemeente Heerenveen en Sportclub Heerenveen. Ook De Friesland Zorgverzekeraar participeert in het aandelenvermogen. Ook zijn vele kleinere sponsors aangetrokken. Het concept hierbij is aantonen wat sport maatschappelijk heeft te bieden. Op vier pijlers rusten de ambities van de Sportstad, namelijk werk, gezondheid, wellness en lifestyle. Dit resulteert in een gezondheidsboulevard aan de rand van het voetbalstadion van Sportclub Heerenveen dat het Abe Lenstra stadion heet. Dit stadion biedt ook ruimte aan vergader- en congresruimtes, een groot sportcentrum met zwembad, een zaal voor vechtsporten, een indrukwekkende sporthal, een lifestylepassage en een fitnesscentrum. Bij de koppeling sport en onderwijs is vooral Het Friesland College actief met verscheidene opleidingen. Heerenveen is nu het nieuwste en modernste multifunctionele centrum van Noord-Nederland.
Heerenveen heeft met het verwerven van het predikaat Sportstad aangetoond met citymarketing heel succesvol te zijn. Welke plaatsen kunnen nog volgen?

terug naar overzicht items

 

BOLHUIS    VOLGT     TERPSTRA     OP    BIJ    NOC*NSF

Andrť Bolhuis is door vijf voorzitters van grote sportbonden voorgedragen om voorzitter te worden van de sportkoepel NOC*NSF.
Andrť Bolhuis  wordt dan de opvolger van Erica Terpstra. Dit gebeurt door stemming begin 2010 tijdens een buitengewone ledenvergadering. Aangezien Bolhuis een zeer sterk kandidaat is voor het voorzitterschap en grote sportbonden hem steunen, is zijn verkiezing te verwachten. De vraag is overigens of er zich nog wel een tegenkandidaat aandient nu Bolhuis wordt voorgedragen?
De 63-jarige Bolhuis is de gedoodverfde opvolger van de spraakmakende Erica Terpstra. Bolhuis is een bestuurder van formaat. Jarenlang heeft hij functies in de sport bekleed. Zo is hij coach en chef de mission geweest. Ook was hij jaren international bij de hockeyploeg en boekte met dat team grote successen.
Als bestuurder staat Bolhuis bekend als een bruggenbouwer en bemiddelaar. Ook kan hij tijdig besluiten nemen. In de praktijk is Bolhuis ondernemer, als tandarts geeft hij leiding aan vele medewerkers.
De vraag is of Bolhuis zich voldoende rekenschap geeft van het belang van marketing? Nederland is immers in de race als organisator van de Olympische Spelen. In deze strijd is marketing van essentiŽle betekenis en daarbij vervult de voorzitter van de Nederlandse sport een hoofdrol.

terug naar overzicht items

 

CONTROL    REDT    SCHAATSPLOEG    VAN    JAC   ORIE

Het faillietverklaarde DSB is als hoofdsponsor van de schaatsploeg van coach Jac Orie vervangen door Control. De schaatsers van het team van Jac Orie zijn door de nieuwe sponsor uit de grootste financiŽle problemen. Control is een financieel detacheringsbedrijf en neemt de hoofdsponsoring voor 2,5 jaar voor de rekening. Aanvullende sponsoring wordt door de schaatsploeg nog gezocht. Het doel is immers met een jaarbudget van 3 miljoen euro te kunnen werken.

Hectische en stressvolle weken zijn voor de schaatsploeg nu voorbij. Jac Orie kan zich met het team nu weer meer op het schaatsen toeleggen. De Olympische Winterspelen wenken.
De perikelen omtrent de sponsoring van de schaatsploeg zijn verre van ideaal tijdens de voorbereidingsperiode op de Winterspelen. Dat er nu financiŽle zekerheid is, komt dan als zeer geroepen.

Feit is wel dat als in de sport er slechts ťťn grote sponsor is, de continuÔteit van een team uitermate onzeker is in economisch onzekere tijden. Splitsing van het hoofdsponsorschap over twee of meer niet concurrerende bedrijven is een welkome oplossing. Laat dan de organisatoren van wedstrijden in alle disciplines dan ook toestaan dat er meer ruimte is voor sponsoring op de kleding van de sporters tijdens wedstrijden. Gaan sportorganisatoren van bonden, federaties en wedstrijden nu wat ruimer denken?

terug naar overzicht items

 

FORMULE 1   ZONDER   TOYOTA    VERDER

De grote Japanse autofabrikant Toyota heeft zich per direct uit de Formule 1-sport teruggetrokken. Toyota voert de wereldwijde economische crisis aan als reden van de genomen beslissing.
Toyota is de derde autoconstructeur die in 2009 stopt met de Formule 1. Eerder trokken BMW en Honda zich terug uit de autoracesport van het hoogste niveau.

Toyota heeft ernstig te lijden van stagnerende autoverkopen. Door teleurstellende omzetten is de Japanse automobielgigant in de rode cijfers beland. Toyota vindt het dan ook niet langer verantwoord als sponsor te blijven participeren in de Formule 1. De onderneming houdt door het negatieve resultaat de kosten scherper dan ooit in het oog. Een jaarbudget van zo'n tweehonderd miljoen euro voor de Formule 1 is nu geschrapt. Met een dergelijke financiŽle inspanning is Toyota koploper in het grootste autoraceproject.

Het Formule 1-project heeft Toyota, sinds de deelname in 2002, vele miljoenen gekost. De sportieve resultaten waren niet in verhouding tot de sponsorbijdragen. Verwachtingen zijn op sportief vlak nooit ingelost.

De vraag is nu aan de Formule 1-organisatie: "Hoe wordt de autoracesport levensvatbaar gehouden?" Een uitdaging voor een peperdure sport in slechte economische tijden.

terug naar overzicht items

 

RKC Waalwijk   verder   met    gulle    supporters


De dagen van betaald voetbalorganisatie RKC Waalwijk leken geteld. Een faillissement scheen zeer nabij. Echter ..., het leven van een betaald voetbalclub wordt andermaal gerekt, heeft in feite meer levens en is typerend voor de branche.

Het management van RKC Waalwijk heeft gefaald. Geld is als sneeuw voor de zon verdwenen. Verbazend is dat meer dan ťťn begroting de ronde maakte. Geloofwaardigheid van de het management van de club daalde. De toekomst was, is en blijft onzeker. Is RKC Waalwijk wel een bedrijf dat vooruit kijkt, realistisch handelt en vertrouwen mag verdienen?

RKC Waalwijk is niet voor het eerst in ernstige financiŽle problemen. Lessen uit het verleden zijn niet getrokken en dit gezien de huidige malaise. Een falend management is verdwenen, maar wie heeft dit management aangesteld? Wie draagt verantwoordelijkheid? Komen er juridische vervolgingen voor het gevoerde wanbeleid? Doet het beschikbaar stellen van nieuwe geldmiddelen denken aan geld in een bodemloze put? Is er nu wel vertrouwen dat het beter gaat? Waarop is vertrouwen gebaseerd? Heeft de club meer dan mismanagement en inhoudsloze woorden getoond? Zijn er daden verricht die structureel een gezonde bedrijfsvoering laten zien?

Zijn de bakens bij RKC Waalwijk tot heden in daden verzet? Waaruit blijkt dit? Hoe dan nu verder?
Spelers die hun winstpremies afstaan, zet dit zoden aan de dijk? Enkel een gebaar, omdat er tot heden in de competitie nauwelijks winst is behaald? Voelen spelers dit werkelijk als een offer dat soelaas biedt?

De gemeente Waalwijk legt de verantwoordelijkheid niet bij zichzelf. Is de club al niet eerder flink gewaarschuwd door de gemeente? Zijn de in het verleden gemaakte afspraken niet met het volle verstand aangegaan? Enkel vragen, die menigeen aan het denken kunnen zetten. Meer niet.

Nu de huidige situatie. Nog wat vraagjes ...
Kan RKC Waalwijk nu toch eens echt werk maken van het verbeteren van het imago? Verder is het toch zo dat de gemeente Waalwijk niet aan het roer staat bij de club? De sponsor Mandemakers opnieuw als een welkome redder in de nood mag worden gezien? De supporters van zich doen spreken door meer te zijn als fans in woord? Is het niet een moedige geste van de gemeente de supporters maar voor anderhalve ton euro te laten zorgen als compensatie voor de verlaagde stadionhuur?

En verder?
De redding van RKC Waalwijk voor het huidige seizoen lijkt realistisch. Maar wat na dit seizoen?

terug naar overzicht items

 

DIRK   SCHERINGA    GELIEFD    BIJ    AZ-SUPPORTERS

Het faillissement van de hoofdsponsor van AZ, DSB Beheer van voorzitter Dirk Scheringa, is definitief. Door het financiŽle debacle van Scheringa's imperium is de toekomst van voetbalclub AZ uiterst ongewis. Op bestuurlijk vlak is er ook een aderlating omdat Scheringa het voorzitterschap van zijn AZ verliest.

Een staande ovatie was de hulde van vele AZ-supporters aan hun voorzitter Dirk Scheringa. De supporters brachten deze hulde vlak voor het begin van de Champions Leaguewedstrijd AZ-Arsenal. Op de tribunes toonden supporters met vele rood en wit gekleurde vellen papier de voornaam van hun geplaagde voorzitter. Uit volle borst zongen supporters: "Dirk bedankt". Spandoeken lieten geen twijfel bestaan over de mateloze populariteit van Dirk Scheringa. Teksten als: "Ook zonder geld is Dirk onze held" en "Dirk blijft bij AZ", spreken boekdelen. De ode van de supporters aan Dirk Scheringa is een blijk van waardering. Scheringa heeft voor AZ immers veel mogelijk gemaakt. Hij is voor vele AZ-supporters en DSB-medewerkers de Alkmaarse volksheld.

Een nieuwe sponsor voor het ontredderde voetbalbolwerk in Alkmaar is dringend nodig om de continuÔteit van betaald eredivisievoetbal te garanderen. Een shirt zonder sponsornaam is uit marketingoogpunt een gemiste kans. Wat komt er na de DSB-periode op het voetbalshirt van de AZ-spelers?

terug naar overzicht items

 

SANERING   IN   BRABANTS    BETAALD     VOETBAL ...?

Het betaalde voetbal bedeelt Brabant rijkelijk. In de eredivisie, als hoogste voetbalniveau, zijn maar liefst vier clubs actief. Eindhoven heeft het succesvolle PSV, Breda herbergt NAC binnen de stadsgrenzen, Tilburg is trots op Wilem II en Waalwijk huisvest het kleinere en noodlijdende RKC. In de eerste divisie, het tweede kwaliteitsplan in het betaald voetbal, is Brabant ook koploper als leverancier van de clubs. Top Oss, het Roosendaalse RBC, Helmond Sport, Eindhoven en Den Bosch zijn met wisselend succes actief in de eerste divisie. Deze aantallen geven aan dat Brabant ongeveer een kwart van alle betaald voetbalclubs levert. Is Brabant dan niet oververtegenwoordigd? Gezien de financiŽle perikelen bij menige club is het antwoord "ja". Als de meetlat wordt gelegd bij het aantal betalende toeschouwers is het antwoord wederom "ja", ook al neemt het aantal toeschouwers in het betaalde voetbal toe. Verder is het veelal een grote opdracht de jaarlijkse begroting van een club sluitend te krijgen.

Op termijn is de Brabantse betaald voetbalweelde niet te dragen. Het "economisch achterland" is te klein voor zoveel betaald voetbalclubs. Fusie is niet de passende oplossing, omdat emoties van velen zakelijke beslissingen dreigen te blokkeren. Is sanering dan een onontkomelijk verdict ...? Als clubs in moeilijkheden komen, het gaat bij de clubs veelal over financiŽle tekorten, springt de gemeentelijke overheid vaak en snel bij. Is overheidsgeld de oplossing voor de problemen die door erg weinig managementcapaciteiten bij betaald voetbalclubs worden veroorzaakt? Wordt het nu tijd voor echte strategische keuzes ...?

terug naar overzicht items

 

TOUR   DE   FRANCE    2010   VOOR   KLIMMERS

De wielrenners die het klimmen goed beheersen spelen in de Ronde van Frankrijk 2010 een te verwachten hoofdrol. De Tour de France kent immers in 2010 vele kilometers in de bergen. Het zwaartepunt van de editie 2010 ligt in de PyreneeŽn. De hoge bergen in het zuiden van Frankrijk staan immers in vier ritten op het programma. De Tourmalet, als bergreus van meer dan tweeduizend meter, is zelfs tweemaal in het Tourschema opgenomen.
De Franse ronde start begin juli 2010 in Rotterdam. De sportieve metropool biedt plaats aan een korte tijdrit en de start van de eerste rit in lijn. Een prima kans voor Rotterdam om zich nog nadrukkelijk als stad in de kijker te zetten.

In 2010 is het precies een eeuw geleden dat de Tour de France voor het eerst door de PyreneeŽn ging. Dat de nadruk in 2010 in de PyreneeŽn ligt, is dan ook historisch te verklaren.
De bergritten in het zuiden van Frankrijk zijn een ideale kans voor countrymarketing voor de PyreneeŽn om het toerisme verder te promoten.

De Alpen worden in 2010 beperkt in het routeschema opgenomen. Het is dan ook opvallend dat beruchte en beroemde  aankomsten als in Alpe d'Huez, evenals in 2009, ook in 2010 niet worden aangedaan. Opvallend is verder dat in 2010 geen ploegentijdrit wordt gehouden. Ook zijn er weinig kilometers voor de individuele tijdritprestaties.
Wat belet de Tourorganisatie om meer evenwicht in het programma te brengen? Is het een krampachtig zoeken naar veranderingen en accentverschuivingen?

terug naar overzicht items

RUGBY   EN   GOLF   IN   2016   OLYMPISCHE   SPORTEN

Het Internationaal Olympisch Comitť (IOC) heeft een beslissing genomen over de toe te laten olympische sporten. Rugby heeft als oudste teamsport uit de sportgeschiedenis weer een plaats op het Olympisch programma. In 2016 is rugby weer een Olympische sport en dat is sinds 1924 niet meer gebeurd.

Naast rugby heeft het IOC ook golf weer toegelaten tot de Olympische sporten en dit na enkele participaties begin vorige eeuw. Golf is een van de meest beoefende sporten met wereldwijd ruim vijftig miljoen beoefenaren. Het IOC heeft enkele kritische geluiden over golf laten horen. Door menig IOC-lid wordt golf als een wat elitaire sport gezien. Een elitesport ... bij miljoenen beoefenaren over de de hele wereld? Ook is gememoreerd in de bijeenkomst van het IOC, dat er nog steeds golfclubs zijn waarbij enkel mannen worden toegelaten... Dit past niet bij het Olympisch gedachtegoed!

Golf en rugby nemen de plaatsen in van honkbal en softbal. Deze twee balsporten zijn van het Olympisch programma geschrapt. Speelt doping in deze sporten een zo'n onverkwikkelijke rol?
Door grote sporten als rugby en golf toe te laten tot de Olympische Spelen heeft het IOC aangetoond werk te maken van innovatie. Ook gaat het IOC op deze wijze mee in de dynamiek van de samenleving om grote sporten in hun programma op te nemen.

De IOC-bijeenkomst heeft hun voorzitter, de Belg Jacques Rogge, herbenoemd voor een nieuwe ambtstermijn. Rogge staat voor de uitdaging het grootste sportevenement ter wereld, dat door rugby en golf nog groter wordt, goed te blijven organiseren.

terug naar overzicht items

 

RIO   DE   JANEIRO    HEEFT    OLYMPISCHE   SPELEN     2016

Het Internationaal Olympisch Comitť (IOC) heeft, onder het voorzitterschap van de Belg Jacques Rogge, in haar algemene ledenvergadering de Braziliaanse stad Rio de Janeiro uitverkozen voor de zomerspelen 2016.
De IOC-bijeenkomst, die in de Deense hoofdstad Kopenhagen is gehouden, besliste in sterke meerderheid voor het Zuid-Amerikaanse Rio de Janeiro. De stad was bij de inspectie door de Evaluatiecommissie van het IOC als beste naar voren gekomen.
De Braziliaanse metropool heeft de concurrentiestrijd met de steden Madrid, Tokio en Chicago met ruim verschil gewonnen. Een zeer concrete presentatie van de kandidatuur heeft voor Rio de Janeiro veel gewicht in de schaal gelegd.
Met de zomerspelen in Rio de Janeiro is het de eerste keer dat de Olympische Spelen in Zuid-Amerika worden gehouden. In de internationale sportwereld is alom sprake van gerechtigheid.
De stad heeft een brede steun van de bevolking en dit is belangrijk bij een groots evenement; er zijn immers duizenden mensen betrokken bij de Olympische Spelen. Vanuit economisch perspectief bezien kan Rio de Janeiro een enorme impuls krijgen door de organisatie van de Olympische Spelen.
Aandachtspunten zijn de nog wat beperkte hotelaccommodatie en de te wensen over latende veiligheid. Hieraan moet gewerkt worden in de komende jaren.
De wijze waarop Rio de Janeiro de kandidatuur heeft voorbereid en in de wacht gesleept, is een voorbeeld voor succesvolle citymarketing.

terug naar overzicht items

 

NEDERLAND    EN    BELGIE    SAMEN    WK-VOETBAL?

Na het samen succesvol organiseren van het Europees Kampioenschap voetbal in 2000 willen Nederland en BelgiŽ nu gaan voor het wereldkampioenschap, het WK-voetbal. Beide landen stellen samen hun kandidatuur als The Holland Belgium Bid. Het "bidbook" is in feite een uitgebreide offerte waarin de kandidaten hun visie, missie, strategie, doelstellingen, beleid en acties verwoorden. In het nog samen te stellen "bidbook" moet aan vele eisen worden voldaan. Kernaspecten zijn hier innovatie, duurzaamheid en ecologie. Om het "bidbook" de vereiste lading te geven zijn experts nodig uit het bedrijfsleven, overheid en hoger onderwijs. Werk aan de winkel voor "together for great goals". De kosten voor de "bid" zijn gesteld op 12 miljoen euro. Overheidssubsidie is toegezegd voor een belangrijk deel van dit bedrag.

De concurrentie voor de toewijzing van het WK-voetbal in 2018 is indrukwekkend. In Europa is er ook de kandidatuur van Engeland en Spanje, als grote voetbalnaties. Zeker dat het WK-voetbal in Europa wordt gehouden is er in het geheel niet. Uit andere werelddelen zijn er ook gegadigden, zoals Verenigde Staten, Mexico, Japan en AustraliŽ. Ook is Rusland als kandidaat genoemd.

Nederland en BelgiŽ hebben als de "lage landen" sterke troeven in handen. Enkele zwaarwegende pluspunten zijn grote steden op korte afstand van elkaar, succesvolle ervaring met het Europees Kampioenschap in 2000 en een "bid" in zowel het Nederlands, als Frans. Dit laatste is belangrijk omdat zo'n kwart van de beslissers van de wereldvoetbalbond Franstalig is.
Een flinke hobbel om te nemen vormen de stadions. Momenteel is er een tekort aan grote voetbaltempels met een capaciteit van minstens 40.000 plaatsen.

Om de kandidatuur van de "lage landen" kracht bij te zetten is een imposante rij sportcoryfeeŽn ingeschakeld. Van Nederlandse zijde zijn dat de oud-voetballers Johan Cruyff en Ruud Gullit, voetbalster Daphne Koster en ex-zwemkampioen en fervent voetbalsupporter Pieter van den Hoogenband. De Belgische inbreng is eveneens van groot gewicht met de oud-internationals Paul van Himst en Enzo Scifo, ex-topsprintster Kim Gevaert en voormalig wereldtennisster Justine Henin.

Voor Nederland en BelgiŽ is het wereldkampioenschap voetbal in 2018 een unieke gelegenheid om de "lage landen" duidelijk te promoten. Een nieuw voorbeeld van "countrymarketing" met beleving over de hele wereld.

De beslissing voor de toewijzing van het WK-voetbal in 2018 valt eind 2010. Het is nu de hoogste tijd om effectief te lobbyen.

terug naar overzicht items

DSB    STOPT     SPONSORING    DAMESWIELRENNEN

Het dameswielrennen krijgt een gevoelige dreun. DSB laat het sponsorcontract aan het eind van dit jaar aflopen. Dit is zeer spijtig voor de dameswielrenploeg met als kopvrouw Marianne Vos.
De reden?
Wielrennen door vrouwen levert DSB te weinig op.
De kern?
Media zijn erg weinig geÔnteresseerd in de prestaties van de wielrendames. Enkel de Olympische Spelen en het Wereldkampioenschap krijgen behoorlijk media-aandacht op de televisie.
In sportief opzicht is de dameswielrenploeg van DSB zeer succesvol. Vele, grote successen boeken de dames. Niet alleen overwinningen in Nederland, maar ook worden hoogstaande  koersen in het buitenland gewonnen.
Het probleem?
Het aantal vrouwen dat met een licentie van de nationale wielerbond, de KNWU, rijdt is sterk groeiende. De prestaties van de wielrennende dames zijn groots in binnen- en buitenland. Echter, het dameswielrennen heeft een triest, alledaags en weinig spannend imagoprobleem. De dames op de racefietsen slagen er tot heden niet in hun sport duidelijk te positioneren. Dameswielrennen heeft behoefte aan succesvolle marketing. De marketingkennis bij DSB zou hier toch wat meer van zich mogen laten spreken. De DSB-ploeg is immers het meest succesvolle damesteam en DSB weet toch wat marketing is?
Hoe verder?
Het Nederlandse dameswielrennen is geholpen met continuÔteit. Een sponsor voor minstens drie jaar. Tot na de Olympische Spelen in Londen van 2012.
De oplossing?
Een sponsor verwacht meer terug dan sportieve successen. In de marketing tellen exposure en aandacht zwaar mee. Ga een strategische marketinglijn uitzetten. Kap in onrendabele activiteiten. Laat de wielrensters zich persoonlijk presenteren. Voor sportliefhebbers, media en sponsors een meer sexy sportuitstraling met een verhaal. Van het tennis is veel te leren en ook van het beach volleybal bij de dames. Heeft een andere, grotere bank hier geen oren naar?

terug naar overzicht items

KIM     CLIJSTERS    SUCCESVOLLE    COME    BACK

Sinds weer zo'n half jaar intensief trainen. Er ruim twee jaar uit geweest. Een kind gebaard. Nu een man met liefde. Vader overleden. En nu ... terug aan de top. Het vrouwentennis leeft op. Kim Clijsters is terug. Haar derde tournooi dit jaar. Winst in US Open. Als eerste ongeplaatste speelster in de historie winnen. Hoe komt dit?
De Belgische Kim Clijsters zit door de aanwezigheid van een kleine goed in haar vel. Met haar nieuwe relatie is het okť. Dat is ooit anders geweest. Lichamelijk en geestelijk is zij in orde. Ze relativeert meer dan enkele jaren terug. De zwangerschap zorgt voor een hogere zuurstofconsumptie. Ook leidt het tot een groter bloedvolume. Door zwangerschap en bevalling heeft ze de pijngrens verlegd. En dan trainen, trainen en nog eens trainen.
Kim is teug. Knokt zich door de wedstrijd. Wint en is gelukkig.
Kim is snel terug op hoog niveau. Dat zegt veel over haar talent, gedrevenheid, mentale weerbaarheid en capaciteiten. Het zegt ook veel over het niveau van het internationale vrouwentennis. Dat niveau is niet zo erg hoog. Een Kim Clijsters staat meteen weer aan de top. Dat kan als de tegenstand beperkt is, ook al ben je als individu nog zo goed.
Kim, proficiat met de Grand Slamzege. Nu verder terugkomen als nummer ťťn in de wereldranking. Aan sponsors een tip: contracteer Kim. Zij is een topmerk. Een kans voor branding voor producten van menig bedrijf.

terug naar overzicht items

TOPKLASSE     VOOR   HOOFDKLASSE    VOETBALCLUBS

Het voetbalseizoen 2009/2010 is voor de betere Hoofdklasse amateurclubs een uitdaging om zich te kwalificeren voor de Topklasse. Deze Topklasse is een nieuwe competitie voor het voetbalseizoen 2010/2011; een innovatie in het Nederlandse voetbal.
Menige Hoofdklasse amateurvoetbalclub heeft als belangrijke doelstelling voor dit seizoen zich te kwalificeren voor de Topklasse. De Topklasse wordt immers de nieuwe bovenlaag in het amateurvoetbal.
Vele Hoofdklasseclubs hebben onlangs hun selectie versterkt. Succesvol meestrijden om een plaats voor de Topklasse is dan de uitdaging. Het is dan door versterking naar een hoger peil.

In het zaterdag- en zondagvoetbal promoveren de nummers ťťn tot en met vier per regioklasse rechtstreeks naar de Topklasse. Voor de nummers vijf en zes in de eindstand is er een nacompetitie voorzien. Zowel in het zaterdag- als in het zondagvoetbal zijn er in de nieuwe eliteklasse veertien clubs in het seizoen 2010/2011. Deze clubs kiezen dan voor topvoetbal. Dit betekent dit seizoen een meer dan goed resultaat neerzetten om in de Topklasse te komen.
De kampioen van het amateurvoetbal krijgt het recht te promoveren naar het betaald voetbal. Dit wordt dan promotie naar de Eerste Divisie van het betaalde voetbal.
De clubs die in 2010/2011 mee mogen doen in de Topklasse zorgen voor een kwaliteitsimpuls  in het voetbal. Daarnaast gaat hun begroting omhoog, worden reisafstanden groter, komt er meer publiek, zijn er minder derby's en wordt het onderscheid tussen profs en amateurs in het voetbal diffuus.
De vraag is hoe menige topamateurclub de financiŽn bijeenkrijgt om een goede spelersgroep te vormen? Meer inkomsten door sponsoring? Hogere recettes?
Met de Topklasse komt er eindelijk een duidelijke innovatie in het voetbal.

terug naar overzicht items

RONDE    VAN    SPANJE    SUCCESVOL    IN    NEDERLAND

De start van de 64-ste editie van de Ronde van Spanje op het TT-circuit in Assen is uiterst succesvol verlopen. De proloog op het befaamde motorcircuit was niet alleen sportief een succes, maar ook de belangstelling was groter dan verwacht. Ruim 40.000 toeschouwers omzoomden het circuit voor de proloog, met een individuele tijdrit over bijna 5 kilometer. De eerste rit in lijn van Assen naar Emmen, trok ongeveer 200.000 belangstellenden naar het parkoers. De geestdriftige toeschouwers maakten er een waar volksfeest van. Een wielerbeleving van hoog niveau! Het deelnemen van twee Nederlandse wielerteams, Rabobank en Vacansoleil, heeft ongetwijfeld ook aan het succes bijgedragen.
In het openingsweekeinde waren er zo'n 500 medewerkers voor radio- en televisieuitzendingen aanwezig en dan was er nog een heel leger journalisten en fotografen van de schrijvende pers. Over media-aandacht dan ook geen enkele klacht.
In totaal is er gedurende vier dagen Ronde van Spanje in Nederland. Behalve de proloog in Assen en de rit van Assen naar Emmen, zijn er nog wielerkilometers op Nederlandse bodem. De tweede rit gaat namelijk van Zutphen naar Venlo en de derde etappe is van Venlo naar het Belgische Luik.
De organisatie voor de eerste Spaanse kilometers in Nederland, de Stichting La Vuelta '09 Drenthe Holanda, kan terugzien op een groots succes. De start van de Vuelta in en rond Assen is echt reclame voor de wielersport. Drenthe heeft zich goed op de kaart gezet en dat geldt specifiek voor Assen. Over citymarketing gesproken is dit een uitstekend voorbeeld om een plaats duidelijk te promoten.

Reacties uit het vakgebied:

Drie grote wielerrondes te veel van het goede?

Afstemming sportevents duurt nog jaren !!

terug naar overzicht items

NEDERLAND  ZONDER  MEDAILLES  OP  WK ATLETIEK  IN  BERLIJN

De Nederlandse atleten hebben op het wereldkampioenschap atletiek in Berlijn geen enkele  medaille behaald. Teleurstellende resultaten waren in de meerderheid. Zo zakten de 1500 meter loopsters door het ijs, waren de meerkampresultaten weinig verheffend en kwam de estafetteploeg op de 4 x 100 meter niet verder dan de series.
Lichtpuntjes zijn de vijfde plaats van Martijn Nuijens in het hoogspringen en de zevende stek van Bram Som op de 800 meter. Vooral Som kan wel tevreden zijn na een lange blessureperiode en het nu, los van de bondstrainers, op eigen benen staan.
Gezien de inspanningen die de Nederlandse atletiekunie de afgelopen jaren heeft geleverd, is het resultaat op het wereldkampioenschap in Berlijn een regelrechte aanfluiting. Na dit zeer povere resultaat is de vraag toch wel terecht: hoe nu verder?
Een beleid uitstippelen is een, het uitvoeren is twee, maar dan horen daar ook resultaten bij. De financiers van de Nederlandse atletiek mogen eens snel tot herbezinning overgaan en heldere conclusies trekken. De huidige weg heeft in Berlijn geen metaal opgeleverd. Als de vijver in Nederland klein is om naar atletiektop te vissen, is er resultaatgericht beleid nodig. Dit betekent dan verder een gerichte planning en een nauwgezette uitvoering op maat, die ook blessures voorkomt. En verder hoort daar ook een afrekening bij. Resutaatgericht werken, zoals in de marketing vanzelfsprekend is, kent ook consequenties.

terug naar overzicht items

NOC*NSF  IN  DE  BRES VOOR GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN  2010

De sportkoepel NOC*NSF geeft met de notitie "maak van uw gemeente een sportgemeente" een impuls aan politieke partijen. Deze partijen zijn druk doende met de samenstelling van hun programma's voor de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010. NOC*NSF wil met deze notitie de politieke partijen verrijken met aandacht voor sport. Op deze wijze helpt de sportkoepel de politieke partijen sport een goede plek te geven in de lokale verkiezingsprogramma's en de collegeprogramma's.
De notitie benadrukt onder meer dat sport maatschappelijk goud is en dat sport bijdraagt aan identiteit, het gevoel van saamhorigheid en trots. Verder meldt de notitie dat sport de burgers gezond houdt en dat het de economie en het aanzien versterkt.
Sportbeleid is vooral een lokale zaak. De lokale politici hebben dan ook de sleutel in handen om de sportpraktijk te verbeteren.
Om tot een inspirerende sportparagraaf in het verkiezingsprogramma op te nemen, biedt NOC*NSF vijf sportieve speerpunten aan. Deze speerpunten zijn:

1. sporten dicht bij huis
2. de sportvereniging in het hart van de gemeente
3. sport en onderwijs samen sterker
4. iedereen sport op elke leeftijd
5. uitblinken door prestaties.

De opdracht voor de plaatselijke politiek luidt: "maak van uw gemeente een sportgemeente".
Dit is een uitdaging van formaat voor elke gemeente. Welke gemeente slaagt hierin?

terug naar overzicht items

USAIN  BOLT  WONDERBAARLIJK OP WK  BERLIJN

De Jamaicaan Bolt heeft zijn mondiale toptijd op de honderd meter sprint verbeterd. In een wonderbaarlijke race snelde hij naar een nieuw wereldrecord van 9.58 seconden.
Het oude record van 9.69 seconden stond sinds de Olympische Spelen van Beijing in 2008 ook al op zijn naam. Bolt is de snelste mens ooit met ongekende mogelijkheden gezien zijn jonge leeftijd van 22 jaar.
De grootste rivalen van de nieuwe wereldkampioen, de Amerikaan Tyson Gay en de Jamaicaan Asafa Powell, grepen respectievelijk zilver en brons. Duidelijk is dat de sprintelite uit Jamaica komt en niet meer uit Amerika. Verder valt op dat de wereldtoppers steeds langere atleten zijn. Usain Bolt nadert de twee meter.
De wonderbaarlijke tijd realiseerde Bolt onder ideale omstandigheden. Met wat rugwind en een kolkend stadion vol geestdriftige toeschouwers werd de nieuwe toptijd gelopen. De ongeveer zeventigduizend toeschouwers en de vele miljoenen televisiekijkers kregen een onuitwisbare beleving. De titelrace zorgde voor "experience marketing". Een uithangbord voor de atletiek voor nieuwe sporters, meer sponsoring en groeiende belangstelling van de media.
Voor Bolt breekt binnenkort een druk programma aan dat bol staat van commerciŽle activiteiten. De Jamaicaanse sprinter weet wat dat inhoudt, sinds hij zijn gouden Olympische medaille vorige jaar behaalde.

terug naar overzicht items

NEDERLANDSE  WIELERSPORT  DEGRADEERT  UIT  TOP  TIEN

Het gaat niet goed met de Nederlandse beroepsrenners op de weg. Door het uitblijven van internationale successen, degradeert de Nederlandse wielersport. Dit heeft tot gevolg dat de Nederlandse afvaardiging voor het wereldkampioenschap op de weg slechts een selectie van zes renners telt.
Jarenlang mocht Nederland negen wielrenners afvaardigen, omdat ons land een plaats in de top tien van de landenklassering had. Dit is echter verleden tijd!
Nederland is door Noorwegen uit de top tien gefietst. En dan te bedenken dat Noorwegen slechts enkele beroepsrenners heeft. Het gaat hier dus om de wielerkwaliteit in plaats van de kwantiteit.
Aansprekende wielersuccessen van Nederlandse beroepsrenners blijven de laatste jaren uit. Er zijn recentelijk dan ook geen Nederlandse ritoverwinningen in grote ronden als die van Frankrijk, ItaliŽ en Spanje te melden. Verder komen Nederlandse renners de laatste jaren ook niet zegevierend over de eindstreep in klassiekers. Veel punten om in de top tien te staan worden aldus niet gehaald. Het is dan sprokkelen in kleinere wedstrijden om punten te behalen met ereplaatsen. Hier zijn de successen ook pover te noemen. Het tegenvallend presteren van met name de Nederlanders van de Rabobankploeg is een belangrijke oorzaak van de degradatie. Deze ploeg is namelijk als enige Nederlandse wielerformatie al jarenlang op internationale fronten actief. De Rabobank is tot heden niet in de doelstelling geslaagd het Nederlandse wielrennen op de rails te krijgen. Wordt het eens geen tijd dat de Rabobank het wielerbeleid voor de Nederlandse beroepsrenners aanpakt?

terug naar overzicht items

JUPILER  LEAGUE  OP  RTL7

De commerciŽle zender RTL7 gaat tijdens het voetbalseizoen 2009/2010 wekelijks op vrijdagavond uitgebreid aandacht schenken aan het Eerste Divisievoetbal in de Jupiler League. Deze teevee-aandacht is groter dan ooit. In plaats van alleen samenvattingen, zoals in het afgelopen seizoen, wordt er meer zendtijd gereserveerd. Het nieuwe seizoen geeft namelijk op RTL7 eerst een rechtstreeks verslag van een wedstrijd uit de een na hoogste voetbalcompetitie in Nederland. Na deze uitzending volgt het programma "Voetbal International" met presentator Wilfred Geene en voetbalanalist en hoofdredacteur van het blad "Voetbal International" Johan Derksen. Na dit programma zijn er samenvattingen op RTL7 te zien van de overige wedstrijden in de Jupiler League.
De CoŲperatie Eerste Divisie, die het overkoepelende orgaan is van de clubs in de Jupiler League, is zeer ingenomen met de grote televisie-aandacht, die meer kijkersbereik oplevert en ook een grotere exposure van de clubs biedt.
Vernieuwend is het vrijdagavondconcept zeker van RTL7, de Jupiler League en de CoŲperatie Eerste Divisie met rechtstreekse wedstrijduitzending, voetbalanalyseprogramma en samenvattingen. Dit leidt tot een innovatieve combinatie aan mogelijkheden om via televisie, internet, mobiele telefonie en stadionbezoek meer voetbalbeleving voor de Eerste Divisie te verkrijgen.
Verder zendt RTL7 in het seizoen 2009/2010 tweemaal per week een aflevering van "Voetbal International" uit. Wilfred Geene en Johan Derksen werpen zowel op de vrijdag- als op de maandagavond kritische blikken op het binnenlandse en buitenlandse betaald voetbal. Dit geeft geen overdaad aan voetbalaandacht. Wel dragen de inspanningen van RTL7 bij aan de totale voetbalaandacht omdat andere zenders ook veel zendtijd aan het voetbal besteden.
RTL7 kiest wel voor een duidelijk profiel, namelijk naast Eerste Divisievoetbal ook voetbalanalyse. De zender denkt vanuit marketing in doelgroepen.

terug naar overzicht items

WIELERCRITERIUMS  NA  DE  RONDE  VAN  FRANKRIJK: TOPDRUKTE  EN  BELEVING

Na de Ronde van Frankrijk worden vele wielercriteriums georganiseerd die tienduizenden belangstellenden trekken. De toeschouwers zien de wielrenners vaak voorbijflitsen omdat de wedstrijden over rondjes van maar enkele kilometers gaan en de snelheid hoog ligt. De meeste belangstelling gaat uit naar de grootheden uit de Ronde van Frankrijk die bij de beroepsrenners starten. Het programma van een criterium wordt verrijkt met meer fietsonderdelen als dames en junioren. Criteriums die veel publiek trekken, hebben vaak een grote wielerhistorie, zoals in Nederland de Acht van Chaam in Chaam, de Draai van de Kaai in Roosendaal en de Profronde van Stiphout. In BelgiŽ zijn ook vele goedbezochte criteriums als in Aalst, Peer, Lommel en Diksmuide.
Vooraanstaande wielrenners winnen veelal de koersen van maximaal slechts 100 kilometer. Zo is zesvoudig ritwinnaar Mark Cavendish de eerste in het Belgische Aalst, Andy Schleck, tweede in het eindklassement van de Tour de France, winnaar in Boxmeer, groene truiwinnaar Thor Hushovd triomfator in het Vlaamse Diksmuide en Tourwinnaar Alberto Contador overwinnaar in Stiphout. Vroegtijdig uitgeschakelde renners die populair zijn, als de Skil Shimanorenners Kenny van Hummel en Piet Rooijakkers, lossen wel eens het startschot van een wedstrijd en dragen hierdoor bij tot verhoging van de sfeer.
Een criterium trekt niet enkel wielerliefhebbers, maar ook velen die voor de randanimatie komen. Er is dan ook meestal veel muziek, het bier vloeit rijkelijk en de geur van hamburgers, worsten en frites is alom aanwezig.
De inkomsten van een criterium bestaan hoofdzakelijk uit kaartverkoop, sponsoring en pacht. Deze bronnen zijn hard nodig om met name de hoge startgelden van de grote wielrenners te betalen; toppers komen namelijk niet voor tienduizend euro.
De economische crisis doet zich ook gevoelen bij de organisatoren van criteriums. Het afhaken van sponsors en het verlagen van sponsorgelden geven al snel een terugloop van het budget met zo'n tien procent. In de praktijk komt het dan neer op een wat kleiner deelnemersveld en minder grote wielerhelden aan het vertrek. De organisatie van een criterium bestaat vrijwel steeds uit goedwillende vrijwilligers en hier ligt een winpunt. Meer professionaliteit in de organisatie voor onder andere meer marketing is nodig om een criterium een hogere waarde te geven aan toeschouwers en renners. Verbeteringen zijn steeds welkom, echter innovaties zijn schaars. Er zijn dan vragen te stellen als "hoe komt het dat Roosendaal Chaam voorbij is gestoken?". Ook andere vragen wachten op een antwoord. Wat zijn de redenen dat criteriums van de agenda zijn verdwenen? Is het aantrekken van twee toppers aantrekkelijk genoeg? Zijn er meer sponsormogelijkheden dan enkel plaatselijke ondernemers? Kan er niet meer samengewerkt worden tussen organisatoren van criteriums om verder te gaan dan enkel prijsafspraken te maken om gezamenlijk een echte topper aan te trekken? Zijn er geen afspraken te maken met complete wielerploegen? Geven grotere geldprijzen meer strijdlust? Mogen belangstellenden ook genieten zonder steeds veel oorverdovend lawaai? Hoe gaat een organisatie om met de effecten van de economische crisis? Ach, het zijn maar vragen, maar passende antwoorden geven zeker kansen voor criteriums om met marketingbeleving voor belangstellenden, sponsors en renners een grotere meerwaarde te realiseren.

terug naar overzicht items

GOUD  OP  WK  VOOR ZWEMDAMES

Het viertal Inge Dekker, Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Marleen Veldhuis heeft op de openingsdag van het wereldkampioenschap langebaan zwemmem te Rome goud behaald op de 4x100 meter vrije slag. In een spannende wedstrijd klopte het gouden Nederlandse kwartet op nipte wijze de Duitse zwemsters en het viertal uit AustraliŽ.
De winnende tijd van 3.31.72 is ook een verbetering van het eigen wereldrecord, waartoe de supersonische hightech zwempakken ook hebben bijgedragen.
Voor de Nederlandse aflossingsploeg is de eerste plaats op het wereldkampioenschap de vierde titel op rij na goud op het Europees kampioenschap te Eindhoven, goud op de Olympische Spelen te Peking en het wereldkampioenschap kortebaan te Manchester.
Het gouden kwartet heeft nu een unieke marketingkans om als "Kampioenen Vier" (K4) als merk in de reclame de gouden medailles te gelde te maken.

terug naar overzicht items

RADIO SHACK   SPONSOR   LANCE  ARMSTRONG

Lance Armstrong heeft een nieuwe hoofdsponsor. Deze sponsor is het Amerikaanse Radio Shack, een grote keten van electronicawinkels met meer dan vierduizend vestigingen. Radio Shack, vroeger Tandy, heeft haar hoofdkantoor in Fort Worth en dit is nabij Armstrongs woonplaats Austin in Texas.
Radio Shack heeft sponsorervaring te over in onder meer de Amerikaanse basketbaltopcompetitie NBA, de Major League Soccer met voetbal en via Nascar in de autosport. Door meer bekendheid te verwerven in de internationale wielersport wil Radio Shack haar merkpositie verstevigen.
Behalve Radio Shack als hoofdsponsor, zijn er meer sponsors betrokken bij het nieuwe wielerteam. Nike is met sportkleding partner, Trek met fietsen, Scram, waarin Armstrong financieel participeert, met fietsonderdelen en natuurlijk is Armstrongs stichting Livestrong ook sponsor. Armstrong is dus voor een belangrijk deel eigenaar van het nieuwe wielerteam en deze vorm van sponsoring is uniek in de wielersport.
Het boegbeeld van de wielerploeg is vanzelfsprekend Lance Armstrong. De ploeg moet verder nog gevormd worden, maar verondersteld wordt wel dat enige Astana-wielrenners van Armstrongs huidige ploeg de overstap naar Radio Shack maken.
Vaststaat dat ploegleider Johan Bruyneel, waaronder Armstrong al zeven maal de Ronde van Frankrijk won, deel uitmaakt van de nieuwe Amerikaanse wielerploeg. Armstrong en Bruyneel verlaten aan het eind van 2009 de huidige Astanaploeg om per 1 januari 2010 officieel met hoofdsponsor Radio Shack in de professionele wielerwereld binnen te komen.

terug naar overzicht items

WATERSPORT    IS    "HOT"

Een groeiend aantal mensen is actief in de watersport. Zij verwezenlijken hun droom door bijvoorbeeld een zeilboot, motorvaartuig of roeibootje te kopen. Watersport is een branche met vele marketingkansen. Dit geldt niet alleen voor jachthavens, maar met name ook voor pleziervaartuigen voor de binnenwateren en aanmerkelijk minder voor zeegaande zeil- en motorjachten.
Door de groei van de watersport worden jachthavens drukker dan ooit bezocht en zijn er veelal wachtlijsten ontstaan voor vaste ligplaatsen.
De pleziervaart is een bijzonder dure hobby die past bij een vrije levensstijl. Menige boot is een tweede huis waardoor een groot gevoel van vrijheid wordt verkregen. Dit is een trend die groeiende is.
Jachthavens en jachtwerven spinnen garen bij deze ontwikkeling. Het neerzetten van opvallende concepten op het gebied van watersport maakt jachthavens en jachtwerven onderscheidend in de markt van de watersport. Zo is een jachthaven niet echt bijzonder als enkel een botenlift, parkeerterrein en winterberging aanwezig zijn. Innovatie van menige jachthaven is nodig als meegevaren wil worden op de stroom van meer watersport dan ooit. De uitdaging om de gunst van de watersportliefhebber is dan ook innovatie van de watersportbranche.

terug naar overzicht items

SKIL  SHIMANO   POSITIEVER   ONDERSCHEIDEND   DAN    RABOBANK

De Nederlandse wielerploeg Skil-Shimano heeft in de eerste helft van de Ronde van Frankrijk zich positiever onderscheiden dan de wielrenners van het Rabobankteam.
Een grote prestatie van de wielrenners van Skil-Shimano omdat het budget voor deze ploeg aanmerkelijk kleiner is dan dat van Rabobank.
De Skil-boys hadden de opdracht opvallend in beeld te rijden en daarin zijn zij zeer succesvol geweest en heeft de ploeg een publicitaire slag geslagen. De wielrenners van de kleine Nederlandse ploeg zijn gemotiveerd om in hun missie te willen slagen. De strategie van Skil-Shimano was immers in positieve zin opvallen met aanvallend en attent koersen.
Geheel anders verging het Rabobank. Deze wielerploeg had hoge klassementsdoeleinden. Echter, door het teleurstellende optreden van de renners was deze strategie al binnen enkele dagen mislukt.
De vraag is of dit enkel aan de wielrenners van Rabobank ligt? Gaat de ploegleiding hier wel vrijuit? En .... accepteert de sponsor dit falen?

terug naar overzicht items

ROGER  FEDERER  BESTE  TENNISSER   ALLER  TIJDEN

Door zijn zesde triomf op Wimbledon heeft de Zwitser Roger Federer alleen het record aantal van 15 grandslamtitels in handen. Federer kreeg zijn overwinning in Wimbledon beslist niet cadeau. In een bloedstollende finale van ruim vier uur versloeg hij de Amerikaan Andy Roddick in een wedstrijd van vijf sets. De vijfde set eindigde pas in de dertigste game met 16-14!
Federer is nu de beste tennisser aller tijden en zijn Wimbledonfinale tegen Roddick werd niet alleen door duizenden liefhebbers bijgewoond, maar ook door voormalige tenniskampioenen als Pete Sampras, Rod Laver, Boris Becker, John McEnroe, BjŲrn Borg en Richard Krajicek.
Door zijn Wimbledonoverwinning staat Federer weer terug op de eerste plaats van de wereldranglijst. De Olympische Spelen van Londen in 2012 zijn voor hem nu een belangrijke uitdaging. Ook dan is Wimbledon weer het decor. Federer is nu het tennismerk bij uitstek en liggen er grote marketingkansen in de merchandising. Het merk Federer nu vermarkten is de marketinguitdaging in de tenniswereld.

terug naar overzicht items

VALENTINO  ROSSI:  HONDERDSTE   ZEGE   IN  ASSEN

In Assen vindt elk jaar het grootste motor spektakel plaats. Duizenden motorfans bekijken de races op het TT-circuit. Niet iedereen komt voor de motrosport naar Assen en daarom is er de nodige randanimatie en treden artiesten op diverse podia op.
De TT-races in Assen zorgen voor een enorme beleving bij zo'n honderdduizend bezoekers. Met dit aantal is de motorracedag het best bezochte eendaagse  sportevenement van Nederland. Meer dan driehonderd fotografen en journalisten melden het racenieuws over de hele wereld en hieruit is af te leiden dat de motorsport van een wereldwijde belangstelling geniet. De TT-races brengen magie en heroÔek met de geur en het geluid van grote en snelle motoren.
De Italiaanse motorcoureur Valentino Rossi behaalde in Assen zijn honderdste zege in een Grand Prix. Rossi reed bijna van start tot finish alleen aan de leiding en toonde zijn superioriteit. Valentino Rossi is al jaren de belangrijkste sportman in ItaliŽ en is zeer geliefd bij zijn vele fans. Rossi maakt tijd voor zijn supporters en toont respect voor zijn collega's. De Italiaanse motorcoureur heeft inmiddels een indrukwekkend palmares opgebouwd. Niet alleen telt hij al zeven zeges in Assen, maar is hij ook achtvoudig wereldkampioen. Rossi is lid van het Yamahateam en beschikt over een motor die als het ware over de baan vliegt. Rossi in Assen te zien vliegen is een belevenis om mee te maken en om lang over te kunnen nagenieten.

terug naar overzicht items

WIMBLEDON   BANT   DE  REGEN

Menig supporter en tennisliefhebber ziet het Engelse Wimbledon als het belangrijkste en meest prestigieuze toernooi van het jaar. Wimbledon, het oudste tennistoernooi, trekt de beste tennisers aan en draagt niet voor niets de toepasselijke naam: The Championships. Wimbledon kent ook een ongekend hoog prijzengeld van zo'n 15 miljoen euro. Het twee weken durende toernooi, dat jaarlijks start in de tweede helft van juni en tot begin juli duurt, trekt honderdduizenden bezoekers en media-aandacht is er al vele jaren van over de hele wereld.
Wimbledon beschikt over vele tennisbanen en het Centre Court is het hoofdspeelveld. Op dit veld worden de belangrijkste wedstrijden gespeeld. Door het Engelse weer met de bekende regen, zijn wedstrijden veelvuldig onderbroken geweest en is er in het verleden op speeldagen meermaals niet getennist. Dit komt de kwaliteit van het tennis en de tevredenheid van de belangstellenden niet ten goede. Sinds het toernooi van 2009 is het grote stadion overdekt en kan regen het speelschema minder beÔnvloeden. Zo is dan een regentraditie voorbij. De ingrijpende verandering is innovatief met een immens schuifdak, speciale verlichting en doordachte regulering voor de luchtvochtigheid. Dit laatste is van groot belang omdat het toernooi op gras wordt gespeeld. Met het aanbrengen van het schuifdak is tegelijkertijd het hoofdstadion verbouwd en is de capaciteit opgevoerd tot 15.000 plaatsen, hierdoor nemen de inkomsten toe en kunnen meer tennisliefhebbers een  topbelevenis meemaken.

terug naar overzicht items

TOPSPORTKLIMAAT  IN  NEDERLAND

De sportkoepel NOC*NSF wil een beter topsportklimaat in Nederland. Dit moet zich uiteindelijk uiten in een toptien plaats in het Olympische medailleklassement. Hiervoor is allereerst een duidelijke visie nodig en vervolgens kan een transparante missie worden opgesteld. Daarna komen strategie, beleid en acties om de toptien doelstelling te realiseren.
Het financiŽle aspect is hierbij uitermate belangrijk als in ogenschouw wordt genomen dat topsport steeds duurder wordt. Dit komt door de inspanningen die in concurrerende landen worden geleverd en er veel middelen richting topsport gaan. De concurrentie wordt dan ook steeds heviger.
De vraag is of in Nederland enkel Olympische medailles moeten meetellen in een topsportklimaat? Als de inspanningen louter richting Olympisch medailleklassement gaan, is dat de prioriteit. Grote resultaten op wereldkampioenschappen en Europese titeltoernooien zijn dan van secundair belang en dat geldt ook voor resultaten bij niet-olympische sporten.
Wil Nederland de focus op Olympische medailles dan is dat de keuze, maar wel voor een beperkt aantal sporten waar Nederlandse sporters kansrijk zijn. Is dit een verarming of verrijking van de sport? En ... is de visie dan ook nog op de wat langere termijn gericht?
Ongeacht de focus is er veel te doen op sportgebied voordat er een echt topsportklimaat heerst. Wat te denken van het nog steeds ontbreken van een sportwetenschappelijk instituut in Nederland? En ... is de schoolsport, als onmisbare basis voor een sportminnende samenleving, al een succes? Mag er ook eens afgerekend worden met het niet behalen van rendement als sporters door niet op maat gemaakte trainingen door blessures voortijdig afhaken? Zijn alle trainers wel bij en gecertificeerd? Is talentontwikkeling effectief voor de echte topsport? Er is werk genoeg voor het realiseren van een topsportklimaat in Nederland!

terug naar overzicht items

REAL  MADRID   LIJFT   RONALDO   IN

De Spaanse topclub Real Madrid heeft zich aanzienlijk versterkt voor het komend seizoen. Onlangs werden twee grote transfers gedaan. Eerst werd de Braziliaan Kaka van het Italiaanse AC Milan voor bijna 70 miljoen euro gekocht. Een paar dagen later werd met het aantrekken van de Portugees Christiano Ronaldo door de Madrileense voetbalclub een record gevestigd op transfergebied. Om Ronaldo in te lijven heeft Real Madrid maar liefst 94 miljoen euro over. De Spaanse club moet dit bedrag betalen aan de Engelse kampioen Manchester United, waar Ronaldo nog onder contract staat.
Real Madrid kiest met de genoemde transfers voor het aantrekken van gearriveerde stervoetballers en dat is opmerkelijk in de huidige economische crisis en ook gezien de financiŽle huishouding van de club.
Dat voor Real Madrid zeer hoge transfers mogelijk zijn, komt voor een belangrijk deel door de jaaromzet van de club. Verder blijkt dat de economische crisis tot heden weinig vat heeft  op deze club. Dit komt voor een belangrijk deel door de langdurige televisiecontracten die een stabiele bron van inkomsten geven. De benarde schuldpositie van de club is hierdoor in de afgelopen jaren kleiner geworden. De financiŽle positie is ook verbeterd door de verkoop van het indrukwekkende trainingscomplex aan de stad Madrid.
Wat ten slotte het hoge transferbedrag van Ronaldo voor de club aanvaardbaar maakt, is de marktwaarde van de topvoetballer. De marktwaarde van Ronaldo is immers gigantisch. Real Madrid rekent erop dat de investering in de sterspeler binnen een paar jaar via merchandising is terugverdiend.

terug naar overzicht items

AJAX  VERDER   MET   MARTIN  JOL

Voetbalclub Ajax uit Amsterdam heeft in Martin Jol de nieuwe hoofdtrainer gevonden als opvolger van de vroegtijdig vertrokken Marco van Basten.
Martin Jol heeft naam gemaakt als trainer. Met het Limburgse Roda JC won hij de nationale beker en vervolgens was hij jaren succesvol actief bij RKC Waalwijk. Daarna maakte Jol de overstap naar het Engelse Tottenham Hotspur en haalde de club uit de versukkeling. De volgende uitdaging werd het Duitse Hamburger SV.
Ajax heeft het nog ťťn jaar durende contract van Jol bij de Hamburgse topclub afgekocht en vervolgens tekende Jol een driejarig contract bij Ajax.
De charismatische Martin Jol krijgt bij de Amsterdamse club een uitgebreid takenpakket. Hij wordt niet alleen verantwoordelijk voor het eerste elftal, maar ook voor het aan- en verkoopbeleid van spelers, de scouting en de jeugdopleiding. Voor het goed kunnen aanpakken van deze taken wordt Jol geassisteerd door oud-Ajaxspeler Danny Blind die als technisch manager gaat werken.
De te hanteren filosofie bij Ajax is te vinden in de spelopvatting van aanvallend spelen. Ajax weer vertrouwen geven bij spelers, supporters en sponsors is de uitdaging en dat door binnen hooguit twee jaar een topelftal te vormen en weer de onderbroken, succesvolle lijn zonder inzinkingen door te trekken. De revenuen moeten dan ook op de korte termijn komen, waarbij het oppoetsen van het imago en het behalen van het landskampioenschap de te realiseren doelen zijn.

terug naar overzicht items

FC TWENTE  GEEN  BEKER  DOOR  ONGELIJKE  KANSEN

De bekerfinale tussen de voetbalclubs SC Heerenveen en FC Twente was binnen de reguliere speeltijd niet beslist in het Rotterdamse Feyenoordstadion. Verlengingen boden ook geen duidelijkheid en het nemen van strafschoppen moest dan de beslissing brengen.
De strafschoppen werden allemaal genomen voor het doel waar achter zich duizenden fans van Heerenveen bevonden. Stilte was er daar bij het nemen van de penalty's door de spelers van SC Heerenveen en veel kabaal werd gemaakt als FC Twentespelers op het doel moesten schieten. Het op deze wijze nemen van strafschoppen geeft een niet evenwichtig beeld. SC Heerenveen won de strafschoppenreeks en daardoor ook de beker.
Een innovatie in het voetbal is de penalty's om en om te nemen bij de twee doelen. Zo hebben de ploegen gelijke kansen. Er staat immers veel op het spel, zoals het winnen van de nationale beker, en dit niet alleen op sportief vlak, maar ook op het gebied van sponsoring, grotere supportersschare en het imago van de club.

terug naar overzicht items

OLYMPISCH   PLAN   2028

Het Olympisch Plan 2028 geeft gefaseerd de weg aan die bewandeld moet worden om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren. Om dit te verwezenlijken is het de uitdaging Nederland naar een olympisch niveau te brengen. Dit impliceert werken naar een samenleving waarin de burgers vitaal zijn en de jeugd fit. Een gezonde levensstijl is dan de standaard en dat houdt in dat bewegingsarmoede en obesitas duidelijk zijn teruggedrongen. Daarnaast is er een groot economisch aspect. Investeringen kunnen worden terugverdiend, de ruimtelijke ordening krijgt een impuls en voor de sportontwikkeling in de top en in de breedte zijn er ongekende kansen. Nederland wordt dan beter van de Olympische Spelen. De investeringen betreffen voornamelijk het realiseren van infrastructuur, het bouwen van topsportaccommodaties, het creŽren van een sportklimaat en het gaan organiseren van topsportevenementen. Om dit alles te verwezenlijken is een groot draagvlak binnen de Nederlandse samenleving nodig. Daarnaast is het pure noodzaak dat Nederlanders meer dan ooit in internationale besturen zitting krijgen; beslissingsmacht uit zich door de inbreng van topbestuurders van grote organisaties. Lukt dit, dan is Nederland kansrijker om de olympische gasten te verwelkomen. Dit gaat dan gebeuren honderd jaar na de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam.

Om de begroting van het plan sluitend te krijgen, zijn nog enkele miljarden euro's nodig. Wellicht kan buiten de overheid menige onderneming als sponsor optreden en daarbij zijn duidelijke win-wineffecten onontbeerlijk. Ook hiervoor moet beleid succesvol worden uitgevoerd.

terug naar overzicht items

TOM   BOONEN   BRENGT  WIELERPLOEG  IN   GEVAAR

De Belgische topwielrenner Tom Boonen brengt de sponsoring van zijn ploeg in gevaar. Boonen is namelijk voor de tweede keer in ťťn jaar betrapt op het gebruik van cocaÔne. Boonen is dan een recidivist en gaat, als topsporter, met de verkeerde vrienden om. De bekende wielrenner die in BelgiŽ een mythische status heeft, een man van het volk is en gezien wordt als een belangrijke voorbeeldfunctie voor de jeugd, is hard van zijn voetstuk gevallen.

Boonen verliest zichzelf in drank- en drugsgebruik en dan komt de relatie met sponsor Quickstep in een ander daglicht te staan. De sponsor leidt imagoschade door de uitspattingen van het opvallende boegbeeld van de wielerploeg. Verder wordt de deelname van Boonen aan de Ronde van Frankrijk onzeker, omdat de Tourorganisatie de rittenkoers voor onbesproken renners wil openstellen. Geen Tourdeelname leidt tot minder publiciteit voor de sponsor. Dit is voor Quickstep ook een aandachtspunt voor de voortzetting van de sponsorrelatie.

Na een crisisoverleg van zo'n drie uur tussen sponsor, ploegleiding, teamarts en renner is bekend gemaakt dat Boonen geen ontslag krijgt, maar wel een allerlaatste waarschuwing, strikte begeleiding en controle, een fikse boete en voorlopig een koersverbod. Verder ligt voor Boonen een strafrechtelijke vervolging in het verschiet.

Jammer dat het de toprenner, met een grote voorbeeldfunctie voor de jeugd, zo moet vergaan.

terug naar overzicht items

FC TWENTE  IN  DE  TOP

Voetbalclub FC Twente heeft zich verzekerd van de tweede plaats in de eindstand van de Eredivisie. De uitwerking van deze prestatie, onder de Britse coach McClaren, gaat verder dan regionale trots en uitstraling. Met deze grootse prestatie verzekerde FC Twente zich ook van de toegang tot de voorronde van de Champions League.

FC Twente is als subtopper gegroeid tot topper in het Nederlandse betaalde voetbal. Hierdoor heeft FC Twente de voormalige top drie clubs Ajax, PSV en Feijenoord overvleugeld.
Het spel van de club uit het oosten van het land was beter, aantrekkelijker en gestructureerder dan de gevestigde waarden uit Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.
Dat FC Twente nu grootse prestaties levert is het resultaat van niet alleen goede coaching, maar ook van een evenwichtig clubbeleid. Het is met name dit stabiele beleid dat de sleutel voor succes in sportief opzicht is.

Voor de club liggen er marketingkansen als groei in aantal fans, grotere sponsoringmogelijkheden en imagovergroting. Wil FC Twente duurzaam in de top van het Nederlandse betaald voetbal blijven dan is het verder voortzetten van het huidige beleid nodig en daar past ook een groter stadion in om een toenemende groep supporters te kunnen laten genieten van hun club.

terug naar overzicht items

RABOBANK  INVLOEDRIJK  ALS  WIELERSPONSOR

De Rabobank heeft in het professionele wielrennen ongekend veel invloed op het sportieve beleid. Aanvallend koersen en een voorjaarsklassieker winnen zijn niet gelukt. Sportieve doelstellingen van het management van de wielerploeg zijn niet gehaald als de balans wordt opgemaakt na de grote klassiekers van de maand april, als Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.
De inmenging van de sponsor in het sportieve beleid van de wielerploeg heeft tot heden geen grootse resultaten opgeleverd. Excuses achteraf horen toch niet bij een professionele organisatie, als een valpartij van een kopman en wat andere tegenslag die goede wedstrijdresultaten dwarsboomden. De samenstelling van de wielerploeg is dan een te kwetsbaar geheel bij te hoog gegrepen ambities.
Het opsplitsen van activiteiten bij de sponsor dringt zich op. En wordt het dan "schoenmaker blijf bij je leest"? Zo ja, laat de sponsor dan bankzaken regelen en leg het sportieve beleid in handen van echte wielersportmanagers.

 terug naar overzicht items
 

NIKE  EN  WEBMARKETING

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft door het toepassen van webmarketing een sociaal netwerk voor lopers opgebouwd. De gegevens van de lopers zijn niet direct bedoeld voor Nike, maar voor de lopers zelf om hun ervaringen onderling uit te wisselen, als looproutes en looptijden. Nike gebruikt hiertoe Nike+, een uitgekiend marketingtool om de omzet te stimuleren. Op deze wijze weet Nike vele lopers, als de belangrijkste doelgroep, aan zich te binden. Merkbinding ontstaat dan door het lopersnetwerk. Nike verleent service aan de lopers door informatie te verstrekken en uit te wisselen met de lopers.
Gegevens van de lopers worden via een sensor, die geschakeld is aan een iPod, bijgehouden en opgeslagen. Daarna kunnen deze gegevens worden geupload op Nike+.
Het marktaandeel van Nike is sinds het introduceren van Nike+ gestegen van 48% in 2006 naar 61% in 2008. Nike+ heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de vergroting van het marktaandeel.
Nike ervaart een sterke impuls om via innovatie een sterkere marktpositie te verwerven in de lopersmarkt.

 terug naar overzicht items
 

GROTE  WIELERRONDES  STARTEN   IN   NEDERLAND

De drie grote wielerrondes, Frankrijk, ItaliŽ en Spanje, starten in Nederland. Dit najaar begint de Ronde van Spanje in het Drentse Assen en begin juli 2010 start de Ronde van Frankrijk in de havenstad Rotterdam. Deze starts waren al enige tijd bekend. Voor de derde grote Europese ronde, de Ronde van ItaliŽ (Giro d'Italia), heeft nu Amsterdam de start van de eerste etappe in mei 2010 binnengesleept. Het is uniek dat de drie grootste ronden binnen ťťn jaar hun start geven in Nederland!
Dat de Ronde van ItaliŽ in Nederland zou starten, lag voor de hand omdat de Nederlandse organisatie Libťma eerder de startrechten had verworven. Het is voor de tweede maal in deze eeuw dat de Giro d'Italia in Nederland start; eerder en wel in 2002 werd immers in Groningen het vertreksein van de Italiaanse ronde gegeven.
De steden Assen, Rotterdam en Amsterdam plaatsen zich door het wielrennen nadrukkelijker als stad in de publiciteit en brengen hierdoor citymarketing in de praktijk.

 terug naar overzicht items

Sponsorpakketten

In de sport zijn er vele mogelijkheden om met sponsors samen te werken. Deze mogelijkheden zijn vaak afhankelijk van het specifieke van de sportdiscipline en verder onder meer van het budget en de mediabelangstelling. Verder is het wel zo dat sponsorontwikkelingen in de ene sporttak gehele of gedeeltelijke navolging in andere sporttakken kunnen krijgen. Een goed voorbeeld doet goed volgen.

Neem nu het wielrennen en dan met name de wielerzesdaagse. In Tilburg is onlangs een zesdaagse georganiseerd en is heel bewust ingespeeld op het aantrekken van verschillende sponsors. Zo is het voor mening bedrijf een uitgelezen kans om tijdens de zesdaagse eigen business-to-business- en public relationsactiviteiten uit te voeren. De zesdaagse-organisatie had daartoe diverse sponsorpakketten ontwikkeld.
Voor hospitality werd zakelijke gastvrijheid met relatie-ontwikkeling benadrukt met de keuze uit VIP-loge, VIP-lounge en VIP-bar. Voor de titelsponsor van de zesdaagse werd de naam van de sponsor verbonden aan het wielerevenement en werden naam en logo van de sponsor in alle communicatie-uitingen zichtbaar. Daarnaast werd het logo driemaal op de wielerbaan aangebracht, werd branche-exclusiviteit gegarandeerd en werd een ruim hospitalitypakket samengesteld. Als zesdaagsepartner bestond het sponsorpakket uit een wat kleinere samenstelling en dat gold ook voor de ploegsponsor. Deze sponsor adopteerde een ploeg van twee renners met de naamsvermelding op de trui van de renners en op de ploegcabine waar de renners werden verzorgd.
Daarnaast kende de organisatie nog andere sponsorpakketten als wedstrijdsponsor, dernysponsor en sprintsponsor. De wedstrijdsponsor sponsorde een van de wedstrijdonderdelen als koppelkoers of afvalkoers en vond er een naamskoppeling aan het onderdeel plaats. De sponsor die de populaire dernyraces adopteerde, kreeg logovermelding op de shirts van de gangmakers. Als laatste was er de sponsoring van de sprintzesdaagse met naamskoppeling per sprintonderdeel.
Buiten het sponsoren van wedstrijdrelevante onderdelen was er nog de mogelijkheid van het sponsoren van een reclamebord en van reclame op de wielerbaan.

In de zesdaagse van het baanwielrennen wordt optimaal gebruik gemaakt van het aanbieden van diverse sponsorpakketten. Volwassen sponsoring die in andere sporttakken navolging verdient.

 terug naar overzicht items

HOCKEYSTERS   AMSTERDAM   WINNEN    EUROPACUP

De hockeysters van Amsterdam hebben op tweede paasdag de Europacup 2 gewonnen in het Engelse Manchester. In de finale klopten de hockeydames Club de Campo uit Madrid.
Opvallend is dat de Nederlandse topploeg in de vier wedstrijden van het toernooi geen enkel tegendoelpunt kreeg en zelf maar liefst 26 keer wist te scoren. Over trefzekerheid gesproken!
In het hockey is Nederland met zowel de nationale teams van mannen en vrouwen, als met de clubteams de echte wereldtop. De belangstelling voor het hockey neemt door de successen dan ook toe. In de marketing liggen er kansen om het tophockey nog meer in de mediabelangstelling te plaatsen en daardoor sponsoring grotere mogelijkheden geeft. Een kwestie van grootse sportprestaties meer aandacht en aantrekkingskracht geven en dit naast het promoten van hockey als familiesport. Nederland wordt immers meer en meer een echt hockeyland.

 terug naar overzicht items

TILBURGSE     ZESDAAGSE     IN     EEN     TENT

In Tilburg vindt een Europees unicum plaats door een zesdaagse in een tent te laten verrijden. Innovatie in het baanwielrennen en wel in een tent die in ongeveer twee weken is opgebouwd. De tent heeft een behoorlijke omvang van maar liefst 122 bij 60 meter en is genoemd de Pijnenburg-Velodrome. De Velodrome is vernoemd naar de succesvolle Tilburgse pistier uit de jaren '30, Jan Pijnenburg.
De zesdaagse, die als wielerzesdaagse van Brabant wordt gepromoot, wordt verreden van maandag 30 maart tot en met zaterdag 4 april 2009. Deze zesdaagse is een bijzondere gebeurtenis in Tilburg en wel omdat de voormalige wolstad dit jaar 200 jaar stadsrechten viert. Op het zesdaagseprogramma staan de bekende disciplines als koppelkoers, dernywedstrijd, afvalkoers en puntenkoers. Bovendien wordt er een sprintzesdaagse verreden die het programma extra omlijst.
De voorverkoop van kaarten verliep voorspoedig en voor de start was de tribune aan de finishzijde al uitverkocht.
De zesdaagse geniet de steun van vele sponsors, als de stad Tilburg, de Provincie Noord-Brabant, het Brabants Dagblad en de Rabobank.

 terug naar overzicht items

Lance Armstrong: planning in gevaar!

Lance Armstrong keerde begin dit jaar terug in het wielerpeloton. De zevenvoudig Tourwinnaar reed diverse wedstrijden om zich beter in conditie te fietsen. Tijdens Milaan-San Remo, de openingsklassieker van het seizoen, kon hij het hoge tempo niet aan en hij realiseerde zich dat de grote vorm er nog niet was. Verder opbouwen was dan het motto.
Twee dagen later werd deze opbouw abrupt onderbroken. Tijdens de Ronde van Castillia y Leon kwam Armstrong ongelukkig ten val en voor het eerst in zijn zeventienjarige carriŤre brak hij zijn sleutelbeen. Deze fysieke tegenslag gooide meteen roet in het eten, omdat zijn voorbereiding op de Ronde van ItaliŽ ernstig werd verstoord. De planning van Lance is dan ook in gevaar.
Volgens Astana-manager Johan Bruyneel is Armstrong enkele weken uit competitie. Het niet starten in de Ronde van ItaliŽ zou niet alleen een sportieve, maar ook een commerciŽle tegenvaller zijn voor zowel Armstrong, als voor sponsor Astana.

 terug naar overzicht items
 

ZWEMPAK  TRANSPARANTER

In het afgelopen jaar sneuvelde het ene zwemrecord na het andere. Voor een belangrijk deel kwam dit door de supergroei van de snelle zwempakken.
De wereldzwembond, Fina, heeft dan ook maatregelen genomen om de sport transparanter te maken. De zwembond heeft namelijk duidelijke regels gesteld aan de revolutionaire pakken. Zo mag het materiaal van een zwempak niet dikker zijn dan ťťn millimeter, wordt het drijfvermogen begrensd en mag een sporter tijdens de wedstrijden maar ťťn pak dragen. De zwembond heeft dan wel bij wedstrijden de plicht de pakken te controleren op de gestelde eisen. Door de maatregelen van de Fina wordt de zwemsport gekanaliseerd en transparanter gemaakt en worden productinnovaties zichtbaarder dan ooit. De beste zwemmer krijgt in het vervolg de beste kansen om te winnen en niet de zwemmer met de beste technische hulpmiddelen.

 terug naar overzicht items
 

VOETBALWET   KOMT  ER  EINDELIJK

Na jaren op politieke moed en samenwerking te moeten wachten, komt er in Nederland eindelijk een wet om voetbalterroristen aan te pakken. In de nationale politiek is er nu brede steun voor de invoering van een wet waardoor hooligans hard kunnen worden aangepakt. De "voetbalwet" is een onderdeel van de Evenementenwet die justitie en burgemeesters meer mogelijkheden geeft om preventief op te treden tegen geweld in en rond de stadions. Ook wordt het voorbereiden van voetbalgeweld, door bijvoorbeeld afspraken te maken op internet, strafbaar.
Strafbaar wordt ook het gooien van voorwerpen op het voetbalveld en komt er bovendien een meldplicht voor voetbalvandalen.
In Engeland is er al langer een voetbalwet van kracht en wordt bijvoorbeeld meteen aan een hooligan een celstraf gegeven als hij een voorwerp op het veld gooit. Bij voetbalwedstrijden in Engeland vinden na invoering van de voetbalwet nog nauwelijks ongeregeldheden plaats. Nu is het de beurt aan Nederland om het sportplezier niet meer door raddraaiers te laten vergallen. Van sport genieten krijgt meer dan ooit kans. Wordt het toch nog veilig om naar wedstrijden te gaan kijken. De sport en met name het voetbal, kan door de nieuwe wetgeving het imago flink oppoetsen.

 terug naar overzicht items
 

TOPSPORT   NAAR   WELVARENDE   OLIESTATEN

Tengevolge van de economische crisis die wereldwijd van zich doet gevoelen, wordt het proces versneld dat topsport zich in de toekomst steeds vaker in welvarende olielanden gaat afspelen. Topsport zal zich meer en meer verplaatsen van de gevestigde sport-economische bolwerken als Noord-Amerika en Europa naar welgestelde oliestaten.
Landen als Dubai, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten zijn er zich van bewust dat topsport een land duidelijk op de wereldkaart kan zetten. De strategie is dan door topsport wereldwijd bekendheid met een positief imago te krijgen en op een uitnodigende wijze het toerisme een impuls te geven. Topsport is dan de manier om culturele en politieke verschillen tussen landen te overbruggen, waarbij oliegeld het hulpmiddel is om de nodige infrastructuur te realiseren, marketingcommunicatie op professionele wijze gestalte te geven en sportorganisaties en -evenementen te faciliteren.
In enkele oliestaten wordt dan ook bewust de topsportkaart getrokken. Gevolgen hiervan zijn onder meer het organiseren van sportevenementen, het oprichten van sportscholen en -academies en het bouwen van ultramoderne sportstadions en trainingsaccommodaties. De sportwereld krijgt een ander beeld waarbij topsport een nog meer mondiale uitstraling krijgt.

 terug naar overzicht items
 

KORTING   VOOR  TROUWE  SUPPORTERS

In de Engelse Premier League verlagen enkele voetbalclubs de toegangsprijzen voor de wedstrijden van het komend seizoen. Clubs als Manchester City, Newcastle United en Portsmouth hebben reeds prijsverlagingen aangekondigd van gemiddeld zo'n tien procent. De reden van de prijsverlagingen is de economische crisis. Enerzijds zijn de clubs in het ongewisse of supporters nog in massa blijven komen naar de wedstrijden omdat de mondiaal economische crisis hen ook parten speelt en anderzijds willen de clubs hoog op het prioriteitenlijstje van de bestedingen van de supporters blijven staan. Door de prijsverlagingen willen de clubs de trouw van de achterban belonen.
Ook voor de wedstrijden van het nationale Engelse team dalen de toegangsprijzen. Hier is het motief het stadion vol met fans te krijgen. Een vol stadion geeft meer sfeer, komt in de media positiever over en heeft een gunstig effect op de sponsorbijdragen.
Is de strategie voor de doelgroep trouwe supporters in Engeland een voorbeeld voor Nederlandse situaties?

 terug naar overzicht items
 

SPONSORING  IN  GEVAAR

De economische crisis brengt bij menige sportorganisatie de sponsoring in gevaar. Ondernemingen die hun omzet zien stagneren en winsten zien opdrogen, bezinnen zich over hun activiteiten. Dit leidt ertoe, dat bij een stagnatie of daling van de omzet vaak een sanering van de activiteiten volgt om negatieve resultaten te beperken. Menige onderneming stelt dan het uitgavenpatroon ter discussie en bijgevolg wordt onder andere bezien of sponsoring van een of meer sportorganisaties al dan niet wordt gecontinueerd.
Aangezien het bij professionele sportorganisaties veelal om langlopende sponsorovereenkomsten gaat, kan de sponsoring niet meteen worden stopgezet. Echter, de beslissing om al dan niet met sponsoring door te gaan, kan al worden genomen ruime tijd voor de afloopdatum van het contract.

FinanciŽle instellingen, zoals ING met Formule 1, besluiten hun sponsoractiviteiten drastisch te herzien. Andere ondernemingen als Honda en Suzuki, trokken hun raceteams uit de sport. De vraag is hoe grote sponsors in Nederland reageren op de economische terugval? Blijft Rabobank als grootste sponsor actief, wat gaan Heineken en Philips doen en blijven ondernemingen als ABN Amro, DSB, Aegon en Fortis duurzaam als sponsors in de sport actief? En ... hoe gaan de plaatselijke ondernemers om met het verder sponsoren van lokale clubs? Juist bij de plaatselijke verenigingen zijn er vaak kortlopende sponsorrelaties en bijgevolg zijn deze sportorganisaties erg kwetsbaar door het wegvallen van sponsors. Specifiek bij amateurverenigingen zijn er nu bijzondere activiteiten voor sponsoring nodig. Aan de slag dan met een professionele sponsoraanpak!

 terug naar overzicht items
 

SVEN  KRAMER TOP,  NU  DE  MEDIA  NOG

Sven Kramer won zijn derde wereldtitel allroundschaatsen op rij in het Noorse Hamar. Dit was de mooiste allroundoverwinning voor de oersterke Nederlander en dit vooral omdat de tegenstand van de thuisrijder Havard Bokko groter was dan ooit. De Nederlandse wereldkampioen was bij de heren top.
Bij de vrouwen was het Martina Sablikova die als eerste Tjechische de wereldtitel allround-schaatsen won. Voor Nederland was er op dit kampioenschap een dramatische 5 km voor 3 van de 4 vrouwen en uiteindelijk een derde plaats in het eindklassement voor Ireen WŁst. Gevolg van voorbereidingen die niet het grote succes opleverden?
Een vol Vikingstadion, met veel Noren en Nederlanders, in Hamar op beide toernooidagen en een miljoenenpubliek aan de buis in slechts twee landen. Dit onderdeel van de schaatssport leeft nu hevig in Nederland en Noorwegen en dat is weinig als schaatsen een echte mondiale sport wil zijn om te beoefenen en naar te kijken. Een wereldwijde sport is snelschaatsen nog steeds niet en bijgevolg is de media-aandacht buiten Nederland en Noorwegen beperkt. Wellicht is het tijd dat topschaatsers voor meer uitstraling en beleving in meer landen gaan zorgen. Een media-opdracht voor de internationale schaatsunie?

 terug naar overzicht items
 

WERELDKAMPIOENSCHAP    CYCLO    CROSS

Het wereldkampioenschap cyclo cross in het Brabantse Hoogerheide heeft een ongekend grote belangstelling en belevenis voor het veldrijden teweeggebracht. Op zaterdag was er al veel publiek gekomen, maar op zondag waren er maar liefst meer dan dertigduizend toeschouwers. De vele supporters kwamen vooral uit Vlaanderen en het zuiden van Nederland en hadden een topervaring met hoogstaande sport en een prima organisatie.
De mediabelangstelling was navenant indrukwekkend voor een wereldkampioenschap veldrijden met sporters uit meer dan twintig landen.
De voorbereidingen van het kampioenschap waren een paar jaar terug gestart met onder meer de werving van sponsors en het benutten van effectieve marketingcommunicatie.
Sportief bezien, bleek het wereldkampioenschap een groot succes en van Nederlandse zijde was er een imponerende Marianne Vos die voor de tweede keer de titel greep. De toekomst van het Nederlandse veldrijden ziet er rooskleurig uit met de gouden medaille van Tijmen Eising bij de junioren. Een teleurstelling was er voor Lars Boom die bij de elite-mannen ver van het podium verwijderd bleef. Een favoriet van hoog niveau schoot tekort.
Het wereldkampioenschap is een uitmuntend voorbeeld voor belevenismarketing. Nu is er de uitdaging voor de internationale wielrenunie, UCI, om van het veldrijden een sport te maken die beleving brengt in een groter aantal landen. Als dat slaagt wordt cyclo cross nog een Olympische sport.

 terug naar overzicht items
 

SUPER     BOWL    IS      TOPBELEVING

Super Bowl is de dag van de finale van het American footballseizoen. Deze Super Bowl brengt op Super Sunday, zondag 1 februari 2009, het openbare leven in Amerika nagenoeg volledig tot stilstand. Tienduizenden bevolken het stadion in Tampa Bay in Florida en vele miljoenen kijken uren naar het grootse sportevenement op de televisie.
In de week voorafgaand aan de finale van de Super Bowl op Super Sunday belegeren duizenden mediamedewerkers de stad, bezoeken ontelbare fans het centrum en wonen allerlei feesten bij. Ook komt er een lange rij journalisten, sporters, oud-sporters en coaches aan het woord in talkshows en voorbeschouwingen die uren televisievermaak bieden.
De impact van het sportevenement is zo uniek dat het overgrote deel van de Amerikaanse bevolking er dagen van in de ban is. Vanuit marketingperspectief bezien is dit een uitgelezen kans om met sponsoring en communicatie omtrent sportbeleving hoge ogen te gooien.
De 43-ste Super Bowl gaat tussen de Pittsburgh Steelers en de Arizona Cardinals. Deze sportfinale wordt niet alleen een wedstrijd met hoge verwachtingen, maar nog meer een ongekend sportgebeuren met intense beleving bij miljoenen belangstellenden. De organisatie van de Super Bowl realiseert zich zonder meer dat marketing pure beleving is.

 terug naar overzicht items

 

LANCE ARMSTRONG  MET  LIVESTRONG  VOLOP  STRIJD


Lance Armstrong stopte in 2005 met wielrennen. Hij pakt de racefiets weer en is in 2009 opnieuw in het wielerpeloton. Zijn eerste officiŽle wedstrijd is de start op 20 januari 2009 van de Tour Down Under in AustraliŽ. Armstrong, die kanker overwon, is nog niet in de vereiste topconditie onder meer doordat hij zo'n tien procent boven z'n ideale gewicht is en nog geen wedstrijdritme heeft kunnen opdoen. De voormalige topcoureur rijdt dit jaar in het Astana-shirt en bij deze wielerploeg komt hij weer onder de hoede van zijn succesploegleider Johan Bruyneel en is hij ploegmaat van de topklassementsrijder Contador.
Armstrong miste het wielrennen en na een teleurstellend liefdesavontuur met de zangeres Sheryl Crow, ging hij weer als een uitermate gedreven sporter aan zijn conditie werken.
Met zijn "come-back" gaat Lance Armstrong de strijd op meer fronten aan, namelijk de strijd tegen kanker en tegen andere wielrenners. Deze uitdagingen inspireren de zevenvoudig Tourwinnaar bovenmatig. Met zijn Livestrong-beweging en zijn gevecht tegen kanker is hij intensief bezig. Door te wielrennen zoekt bij aandacht en geld voor het goede doel van Livestrong. De organisatie van Livestrong staat voor de bewustwording dat kanker een verwoestende ziekte is die een optimale behandeling verdient. Naast het verzamelen van veel geld wil Armstrong aantonen dat hij een "schone" coureur is. Hij wil een dopingvrije wielrenner zijn en met zijn sport het vechten tegen kanker benadrukken.
Lance Armstrong is een bijzonder merk en van "branding" maakt hij in de marketing een opvallend goed gebruik.

 terug naar overzicht items

 

FINANCIňLE  CRISIS   SANEERT  VOETBAL

De financiŽle crisis zorgt voor een sanering in het voetbal. Zo gaan salarissen van spelers dalen en transfersommen bereiken geen onwezenlijke recordhoogten meer. Verder zullen de clubs het met minder financiŽle middelen moeten doen omdat sponsors terughoudend worden om in clubs te investeren. Dan leeft nog de vraag wat de verkoop van seizoenkaarten gaat betekenen?

Een daling van deze omzet ligt voor de hand en voor de vrije verkoop van kaarten is het vooruitzicht ook niet rooskleurig als door mensen aan uitgaan minder wordt uitgegeven. Minder belangstelling voor het voetbal doet zich dan voelen op meer terreinen. Het gevolg hiervan is dat voetbalclubs te maken krijgen met minder inkomsten en bijgevolg wordt de uitgavenkant kritisch bezien. Dit heeft zijn weerslag op onder meer uitstellen van investeringen in stadions, beperken van het versterken van de spelersgroep, ingrijpen in de omvang van de technische staf en opheffen van functies in het management en de ondersteuning, waardoor ook de lasten dalen.
Andere maatregelen zijn spelers eerder huren dan kopen en door minder spelers te kunnen verkopen, worden er meer voetballers verhuurd. Krijgt door dit al een club het financieel te moeilijk en worden de bakens te laat verzet dan gaat de sanering verder en verdwijnen er voetbalorganisaties. Aan voetbalclubs worden nu eisen gesteld van daadkrachtig en strategisch management. Er zijn dan echte managers nodig die ook kansen in moeilijke tijden weten te benutten.

 terug naar overzicht items

 

RABOBANK: STRIJDLUSTIG  WIELRENNEN

Het wielerteam van de Rabobank heeft voor 2009 de beleidsopdracht om strijdlustig te koersen en zo zichtbaar in de wedstrijden te zijn. Dit houdt in door aanvallend te rijden en meer initiatief te nemen in de wielerwedstrijden nadrukkelijker op de voorgrond treden en dus zeker in de finales van de wedstrijden zichtbaar te zijn. De concrete doelen voor het nieuwe wielerjaar zijn een podiumplaats in de Ronde van Frankrijk, een overwinning in een grote klassieker, een eerste plaats in minimaal een kleine etappewedstrijd en dagzeges in grote meerdaagse wedstrijden.

De vraag is of de wielerploeg echte leiders heeft die het team naar grote overwinningen leidt? Een ploeg sturen vanuit de volgwagen kan enkel als er een echte kopman in de wedstrijd zit. Het vorig jaar is dit niet echt uit de verf gekomen en verliep het grootste wielerspektakel, de Tour de France, voor de Rabobankploeg te teleurstellend.

 terug naar overzicht items

 

 KLANTRELATIES IN DE SPORT REALISEREN

De verkoop van seizoenkaarten en het werven van nieuwe leden is bij menige sportorganisatie nu volop aan de gang. De uitdaging voor de organisatie is dan klantrelaties realiseren en dit is meer dan boeien en binden.
Ook een sportorganisatie heeft nood aan klanten, zoals supporters en sportende leden. De uitdaging is dan klantrelaties te ontwikkelen, namelijk door opbouwen, uitbouwen en vasthouden. Hiertoe is een duidelijke marketingvisie nodig en deze kan door het model van de 10 B's  (Jan van Wijk, 2007) worden toegepast.
Om een klantrelatie aan te gaan, moeten er belangrijke stappen worden gezet. Zo moet een sportorganisatie eerst kenbaar maken dat zij bestaat en actief is. De organisatie moet dus bekendheid  krijgen en duidelijk maken wat zij te bieden heeft.
Na de bekendheid volgt de belangstelling. De sportorganisatie moet erin slagen dat potentiŽle klanten zich tot haar aangetrokken voelen. De belangstelling kan zich uiten in bijvoorbeeld het bezoeken aan de website of aan een wedstrijd of training.
Vervolgens moet de organisatie voor de klant fysiek te bereiken zijn. Een sportorganisatie is het best bereikbaar voor klanten die in de omgeving werken of wonen. Ook speelt bij de bereikbaarheid het openbaar vervoer en de parkeergelegenheid en rol van betekenis. Na de bereikbaarheid moet de sportorganisatie duidelijk maken aan de potentiŽle klant waarmee zij hem behulpzaam kan zijn. Dit is een uitermate belangrijke stap omdat de sportorganisatie erin moet slagen voldoende toegevoegde waarde aan de mogelijke klant te kunnen bieden. Slaagt de organisatie hierin dan kan zij de potentiŽle klant beroeren. De klant wordt als het ware aangeraakt door de organisatie en als de klant dit fijn vindt, is een belangrijke stap gezet om echt klant te worden.
Een volgende fase is de klant laten beleven wat het is om echt klant te worden. Hiertoe kan een gratis training worden aangeboden of een sporttoernooi  worden bijgewoond. Is de klant nog steeds erg enthousiast dan moet de sportorganisatie hem gaan boeien. Door de klant te boeien, wordt de belangstelling van deze potentiŽle klant zeer groot en toont hij echt interesse. Het aanbieden van een gratis bezoek aan een thuiswedstrijd van de a-selectie, het mogen praten met een gedreven trainer en het ontmoeten van een bekende speler zorgen voor een goed gevoel bij de klant. Deze klant gaat dan ervaren welke betekenis de organisatie voor hem heeft. De sportorganisatie heeft hem immers het nodige te bieden. De klant ervaart dat hij bij de sportorganisatie datgene vindt wat hij nodig heeft.  Hij vindt niet alleen de sportorganisatie leuk, maar ook de activiteiten staan hem aan. Verder komt de sfeer binnen de organisatie hem aangenaam over, is zijn gewenste doel haalbaar en passen de uitgaven binnen zijn budget. Dit geldt ook voor de benodigde uren in zijn wekelijkse tijdsbesteding, als werken, studeren, uitgaan en familiale bezigheden.
Nu dit proces bij de klant naar tevredenheid verloopt, gaat hij zich binden. Hij meldt zich aan bij de sportorganisatie voor een termijn van enkele maanden of een seizoen.
Als hem in deze oriŽntatieperiode de sportorganisatie in totaliteit bevalt en de organisatie hem datgene biedt wat hij verwacht, kan de relatie worden verlengd. Er vindt dan een bestendiging van de relatie klant-sportorganisatie plaats die een lange tijd kan duren.
Het model van de 10 B's om klantrelaties van de sportorganisatie te ontwikkelen, verloopt als volgt:

1. bekendheid
2. belangstelling
3. bereiken
4. behulpzaam
5. beroeren
6. beleven
7. boeien
8. betekenis
9. binden
10. bestendigen.

De daden zijn nu aan de sportorganisatie. Breng het model van de 10 B's in de praktijk en realiseer langdurige klantrelaties.

terug naar overzicht items

HOME