terug naar HOME

 

ARCHIEF 2008: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK

Oudere items vindt U terug in het archief !!!

 

OVERZICHT ITEMS 2008


BELEID
PSV: Nu alles op competitie (10-12-2008)
Verzet FEYENOORD de bakens ? (02-12-2008)
Professionaliteit in de schaatssport ? (5-11-2008)
Meer kwaliteit in het voetbal (23-09-2008)
Mountainbiken groeit niet door (06-06-2008)
Onrust bij PSV (25-04-2008)
Zwakke interne kracht bij AJAX (21-02-2008)
Klantrelaties in de sport realiseren
 

BRANDING
Olympisch getinte sportwinnaars (17-12-2008)
Lance Armstrong terug in 2009 (14-10-2008)
A1GP Populair (03-10-2008)
Michael Phelps: Aquaman als menselijke vis (20-08-2008)
 

COUNTRY/CITY MARKETING
Tourstart 2010 in Rotterdam (21-11-2008)
CHINA: Voorbeeld van CountryMarketing (25-08-2008)
Citymarketing voor de sportstad (23-01-2008)
Citymarketing; Dubai Sports City (03-01-2008)
 

DOELGROEPEN
Vrouwenvoetbal bloeit op (26-11-2008)
 

IMAGO
Willem II Tilburg United (07-11-2008)
Ander Imago wielrennen (01-07-2008)
Olympische regels naleven (21-05-2008)
Wetsvoorstel tegen voetbalvandalisme (13-05-2008)

INNOVATIE
Formule I onder spanning (28-10-2008)
Een meer rendabel PSV stadion ? (19-03-2008)
TOPKLASSE in voetbal (11-02-2008)
 

MEDIA
Deborah Gravenstijn TOPKNOKSTER (12-08-2008)
TennisTOP verbreden (08-07-2008)
Oranjekoorts is grootse beleving (18-06-2008)
NOS weer met voetbalsamenvattingen (11-03-2008)
 

SPONSORING
VOETBAL INSIGHT wordt VOETBAL INTERNATIONAL (09-09-2008)
Ronde van Frankrijk Internationaliseert verder (27-07-2008)
Formule 1 eist grote geld (07-05-2008)
 

STRATEGIE
Kunstrijden: Verbetering in 2009 (26-12-2008)
Limburg naar Topvoetbal..? (18-11-2008)
OLYMPISCHE vrouwen scoren (29-08-2008)
Wielerteams zeggen PROTOUR vaarwel (17-07-2008)
ORANJE kleurloos (23-06-2008)
ORANJE succes (10-06-2008)


Oudere items vindt U terug in het archief !!!

terug naar HOME

OLYMPISCH  GETINTE   SPORTWINNAARS

De beste sporters van 2008 zijn Olympisch getint. De winnaars bij de sportverkiezingen zijn dan ook gouden medaillewinnaars van de Olympische Spelen in China. Zwemmer Maarten van der Weijden, met een verhaal achter de sporter, is de sportman van het jaar en wielrenster Marianne Vos de sportvrouw van 2008. De waterpolovrouwen zijn de sportploeg, Esther Vergeer is winnares bij de paralympische sporters en waterpolotrainer Robin van Galen is de coach van het jaar.

Een "nek-aan-nek-race" is het wel in het enerverende sportjaar 2008 en dat vooral bij de vrouwen. De gouden plak en de twee teleurstellende optredens op de Olympische Spelen  van Marianne Vos zijn namelijk hoger aangeslagen dan de gouden en zilveren medailles van dressuurrijdster Anky van Grunsven.

Sportman Maarten van der Weijden heeft tijdens de sportverkiezing officieel zijn afscheid aangekondigd. De last van het intensief blijven trainen tot de volgende Olympische Spelen valt hem erg zwaar. Hij richt zich nu meer op zijn ambassadeurschap van de kankerstichting. De zwemmer overwon in 2001 acute leukemie en de beloning tot sportman van 2008 is dan ook meer dan verdiend. Het is nu uitkijken naar het boek over zijn leven met diepe dalen en hoge toppen. Maarten van der Weijden is een bijzonder voorbeeld en dat niet alleen voor sporters en niet-sporters, maar ook voor ambassadeurs in organisaties. Maarten is een uitstekend voorbeeld als merk in de marketingcommunicatie

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

PSV:   NU  ALLES OP COMPETITIE

Het Eindhovense PSV overwintert voor het eerst sinds jaren niet in het Europese voetbal.
Na een teleurstellend optreden in de Champions League, geen plaats kunnen afdwingen voor het UEFA Cup-toernooi en de voortijdige uitschakeling in de nationale bekercompetitie, resteert enkel voetbal in de Eredivisie. FinanciŽle en sportieve vooruitzichten kunnen dan ook opmerkelijk beter zijn.

De club maakt een sportieve terugslag mee en in de organisatie is er al enige tijd onrust en dit zowel op management, als op sporttechnisch vlak. Een professionele club staat of valt met prestaties op sportief, technisch, management en commercieel gebied. Enkel voor het commercieel beleid scoort de club een voldoende en dat is te weinig als er op hoog niveau gepresteerd moet worden. In de media komt PSV dan ook meer in de min dan in de plus aan bod en voor alle betrokkenen als supporters, sponsors, sporters en trainers, is dit verre van prettig.

Kom op PSV, breng rust en duidelijkheid in alle geledingen en zorg in de Nederlandse competitie voor een verrassende wending.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

VERZET  FEYENOORD  DE  BAKENS ?

Het per 30 juni 2008 afgesloten boekjaar en de onlangs gepubliceerde cijfers laten voor voetbalclub Feyenoord een rentedragende schuld zien van zo'n 17 miljoen euro en een negatief eigen vermogen van ruim 6 miljoen euro. In financieel opzicht staat de club er niet erg gezond voor en dit ondanks het feit dat de jaaromzet is gestegen tot 43 miljoen euro.

Feyenoord kan slechts veel geld genereren door een of meer spelers te verkopen en daarbij geldt dat kwaliteit en prijs "hand in hand" gaan. De verkoop van spelers tegen een hoog bedrag gaat dan ook gepaard met het verlies aan kwaliteit. Het inboeten aan kwaliteit komt het prestatieniveau niet ten goede en daardoor blijven grootse sportprestaties uit. Door het gebrek aan sportprestaties op niveau trekt de Rotterdamse club geen grootse investeerders aan en blijven belangrijke sponsors aan de zijlijn staan.

De roemruchte club uit Rotterdam-Zuid kent een zware overhead met allerlei functies die grote happen nemen uit het budget. Zo blijft er minder geld voor de spelers over en is de club, waar bij elke thuiswedstrijd maar liefst zo'n 40.000 toeschouwers komen, weinig toekomstgericht. Een heldere structuur met een beperkt aantal personen in de organisatie schept een klimaat waar er naar verhouding meer geld overblijft voor een verhoging van de kwaliteit van de spelersgroep. Wordt dit realiteit en doet Feyenoord weer mee in de top van de eredivisie dan lonkt Europees voetbal.

Schoon schip maken is de opdracht wil er echt sprake zijn van een topsportklimaat bij Feyenoord met een duidelijk topprestatiebeleid. Gaat Feyenoord nu de bakens verzetten?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

VROUWENVOETBAL  BLOEIT  OP

In Nederland kent het vrouwenvoetbal een opvallende groei. Zo neemt het bezoekersaantal voor de wedstrijden in de vrouweneredivisie toe, worden er meer wedstrijden georganiseerd, stijgt het spelniveau, neemt de media-aandacht toe en groeit het aantal voetballende vrouwen in clubverband. Het vrouwenvoetbal is dan ook een zeer snel groeiende sporttak. Eind 2008 zijn er zo'n 107.000 vrouwen in alle leeftijdsklassen als lid ingeschreven bij de voetbalbond (KNVB). Twee jaar geleden was dit aantal nog 82.000!

Een topclub, als AZ uit Alkmaar, wil door het vrouwenvoetbal meer mensen een binding met de club laten krijgen en zo handelen ook andere clubs op eredivisieniveau en in lagere klassen. Er is dan visie in een voetbalclub om een kansrijke doelgroep te bedienen en door breder gedragen activiteiten de club een positieve impuls te geven.

Het vrouwenvoetbal wordt meer en meer in Nederland omarmd en dat niet alleen door sporters, maar ook door sponsors. Waar blijven de clubs die nog niet voor vrouwen hun voetbal bieden? Is er bij menige club nog een mentaliteitsverandering in het bestuur nodig om oog te hebben voor deze groeiende en steeds meer bloeiende en boeiende doelgroep?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

TOURSTART  2010  IN  ROTTERDAM

De gemeente Rotterdam heeft de start van de Ronde van Frankrijk toegewezen gekregen voor de editie van 2010. De organisatie van het grootste wielerevenement had de keuze uit twee Nederlandse steden, namelijk Utrecht en Rotterdam. Beide steden hebben voldaan aan de door de Tourorganisatie gestelde eisen. Aangezien beide kandidaturen in orde zijn bevonden, ging het volgens marketingprincipes over het extra dat een stad kan bieden.

Rotterdam heeft meerwaarde op enkele fronten sterk tot uiting gebracht, als het thema "new energy" om jeugd, bewegen en duurzaam milieu te verbinden en verder is de geografische ligging van de Maasstad een sterk punt. Dit laatste is van belang omdat de rit na de start in Nederland, via de provincie Zeeland, in Frankrijk moet eindigen. Daar komt bij dat een rit niet al teveel kilometers hoort te tellen en het totaal aantal kilometers van de Ronde van Frankrijk niet hoger mag liggen dan 3500. De provincie Zeeland wordt in het parkoers opgenomen omdat de Tourorganisatie nog een belofte van enkele jaren terug aan de Zeeuwen moet inlossen. Voor Utrecht is de afstand van de etappe naar Frankrijk dan te lang.

De kern bij klantgerichtheid is iets meer doen dan je hebt beloofd. Welnu, Rotterdam heeft wat meer te bieden. Een les voor Utrecht en ... voor 2013 kan deze stad een herkansing krijgen. Rotterdam kan nu met citymarketing verder aan de slag.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

LIMBURG  NAAR  TOPVOETBAL ...?

De plannen omtrent het oprichten van een nieuwe betaald voetbalclub in het zuiden van Limburg heeft tot veel, verwachte commotie van supporters geleid. De eredivisieclub Roda JC uit Kerkrade en de eerste divisionist Fortuna Sittard willen, onder meer dan politieke belangstelling, door een fusie tot een gezonde betaald voetbalorganisatie komen. Deze nieuwe voetbalclub moet, met meer sponsorinbreng, gaan meedraaien in de (sub)top van de eredivisie. Roda JC heeft te weinig achterban en daardoor te beperkte middelen om op hoog niveau sportief actief te zijn en de club uit Sittard heeft opvallend grote financiŽle problemen. Beide clubs kunnen door de handen ineen te slaan een groter gebied bestrijken en daardoor meer belangstelling en inkomsten genereren.

Dat vurige supporters zich faliekant uitspreken tegen elke vorm van samenwerking is kenmerkend in de sport als de hevige emotie oplaait bij vergaande veranderingen. Tegenstand uit deze hoek is dan te verwachten en hiermee kan tijdig op worden geanticipeerd.
Dat het Maastrichtse MVV niet met de fusieplannen meedoet, ligt ook in de lijn van de verwachting. De groep rond voetbalclub MVV kent een sterk chauvinisme en daar is het geluid te horen dat liever op wat lager niveau in de eerste divisie wordt gespeeld dan door fusie in de hoogste divisie.

Al bij al hebben de drie voetbalclubs uit het zuiden van Limburg afzonderlijk geen grote toekomst in het betaalde voetbal. Fusie is dan een strategische optie wil betaald voetbal nog een rol van betekenis spelen tussen de Limburgse heuvels.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

WILLEM II     TILBURG      UNITED

De Tilburgse eredivisionist Willem II heeft met de gemeente Tilburg een convenant getekend voor meer maatschappelijke betrokkenheid in de voormalige wolstad. De voetbalclub gaat zich nadrukkelijker in de stad laten zien in het seizoen 2009/2010 en zo de maatschappelijke rol van de club benadrukken.

De  grotere zichtbaarheid van Willem II uit zich onder meer bij voetbalclinics en integratieprojecten. Aan deze projectactiviteiten doet behalve de mannen- ook de vrouwenselectie mee. De spelers hebben namelijk een contract met Willem II waarin is bepaald dat zij ook buiten het veld ingezet kunnen worden voor bepaalde activiteiten.

De tegenprestatie van de gemeente Tilburg kan oplopen tot een bedrag van bijna een half miljoen euro, hetgeen voor Willem II een belangrijke extra inkomstenbron betekent.

Willem II doet met de grotere maatschappelijke betrokkenheid een goede zaak om een imago van "meer dan voetbalwedstrijden" te verkrijgen en spint hier ook in financieel opzicht garen bij.
Wie volgt ...?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

PROFESSIONALITEIT    IN    DE    SCHAATSSPORT?

In het gehouden NK afstanden wonnen schaatsers van twee commerciŽle ploegen de tien titels. De Nederlandse top van het schaatsen is dan slechts over twee ploegen verdeeld. Dit brengt risico's voor de continuÔteit van het topschaatsen met zich mee omdat er slechts twee wat grotere, dominante prestatieteams in actie zijn. Het is dan ook dringen voor de wat betere schaatsers om in een grote commerciŽle schaatsploeg te worden opgenomen.

Het gevolg van de concentratie van betere schaatsers in een beperkt aantal ploegen is dat rijders vanuit de gewesten vrijwel geen kans maken om zich voor de grotere wedstrijden te kwalificeren. Schaatsers van grotere ploegen hebben immers meer faciliteiten dan hun collega's bij de gewesten en kleinere commerciŽle ploegen. Het bundelen van krachten door kleinere sponsors bijeen te brengen in ťťn ploeg biedt mogelijkheden om de top te verbreden en meer schaatsers kansen te geven om op wat hoger niveau hun sport te kunnen bedrijven.

Ook is er wat aan te merken op de talentontwikkeling binnen de schaatssport. Als de schaatsbond steeds jongere rijders binnenhaalt, wordt een gewest al vroegtijdig leeggeroofd. En verder getuigt het van wat weinig beleid als schaatsers uit de gewesten worden gehaald voor af en toe eens een stage mee te maken. Structuur in opleiden gaat gepaard met structurele ontwikkeling volgens ťťn succesvol concept. Daarbij kan ook nog de vraag gesteld worden waarom er nog geen oplossingen op maat zijn voor goede schaatsers die niet bij de commerciŽle ploegen onder contract komen?
Wil de schaatssport echt professionaliseren en niet te afhankelijk zijn van een of enkele natuurtalenten, dan is er beleid nodig voor structurele, voortdurende talentontwikkeling en zijn er wat meer grotere commerciŽle ploegen nodig waar ook aan talentontwikkeling wordt gedaan.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

FORMULE 1   ONDER    SPANNING

De Italiaanse renstal Ferrari overweegt het vertrek uit de Formule 1.

De aanleiding is het invoeren van een standaardmotor in de bolides in 2010. Een standaardmotor moet de kosten van de racewagens drukken. Echter, het rijden met dezelfde motoren tast de bestaansredenen van de Formule 1 aan. Deze redenen zijn competitie voeren en technologische ontwikkelingen uitbouwen.

De organisatie van de Formule 1 ervaart al jaren dat het financieel uitermate moeilijk is voor een aantal teams om over een langere periode actief te zijn in de koningsklasse van de autosport.

Zijn kostenbesparingen niet op andere terreinen te vinden? Wellicht kan ook een bepaalde verdeling van de netto-inkomsten tussen organisatie  en renstallen soelaas bieden. En ... kunnen marketinginspanningen niet meer opbrengsten genereren?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

LANCE   ARMSTRONG   TERUG    IN    2009

In 2009 maakt het wielerpeloton opnieuw kennis met de Amerikaan Lance Armstrong. Armstrong neemt al in januari deel aan de Australische Tour Down Under en vertrekt op 9 mei in de honderdjarige Giro d'Italia om in juli in de Tour de France van zich te doen spreken.
De zevenvoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk rijdt voor het eerst in zijn wielerloopbaan de "Giro" en dat als een meer dan goede voorbereiding op de "Tour" en ... met de hoogste eindklassering als doel.

Armstrong, die in 2005 stopte met wielrennen, pakt weer de racefiets om zich op hoog sportief niveau te manifesteren. De Amerikaan wil veel belangstelling krijgen en de aandacht vestigen op het omgaan met kanker, het vechten tegen de ziekte en als overwinnaar uit de strijd komen. Ongetwijfeld liggen er meer redenen ten grondslag aan zijn rentree in de wielersport, maar Armstrong genereert door weer te gaan fietsen niet alleen veel aandacht, maar ook veel geld voor de strijd tegen kanker. Hij laat zien dat een mens met wilskracht meer bereikt dan velen voor mogelijk houden. Lance Armstrong is in de marketingcommunicatie voor branding een icoon om als persoon een sterk merk te zijn en sponsoring te laten slagen.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

A1GP   POPULAIR

Het in 2005 gestarte A1GP autoracen groeit in populariteit en dat uit zich in 2008 in het aantal deelnemende landenteams, de wedstrijdkalender, de bezoekersaantallen en de media-aandacht.
A1GP is gepositioneerd als tegenhanger van de Formule 1 en kent per wedstrijdweekeinde drie racedagen. Op vrijdag zijn er vrije trainingen en Rookie Tests waar beginnende coureurs een trainingsrit afleggen. De zaterdag staat in het teken van onder andere kwalificatieronden. Op zondag worden de sprintrace en de hoofdwedstrijd verreden, waarbij punten te verdienen zijn. Deze punten worden toebedeeld aan de landenteams en niet aan de individuele coureurs. Elk team mag per weekeinde maximaal drie coureurs inzetten. Voor Nederland neemt deel het Team Netherlands, dat onder leiding staat van de bekende oud-coureur Jan Lammers.
In Nederland worden de races in Zandvoort gehouden en verder nog in tien andere landen. Vanuit marketingperspectief bezien is het een gouden greep een ander concept te plaatsen tegenover de Formule 1. De populariteit van de sport groeit en A1GP wordt een echt merk.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

MEER KWALITEIT IN  HET VOETBAL

Het is de hoogste tijd dat er meer kwaliteit in het Nederlandse voetbal komt. Het gaat dan niet alleen over scheidsrechters, maar ook over spelers, trainers en organisaties.

Na elke speelronde is er wel commentaar op betwistbare beslissingen van scheidsrechters. Daarbij dringt de noodzaak van een verhoging van de kwaliteit van de arbiters zich op. Dit niet enkel om correct te handelen en te beslissen in spelsituaties, maar ook voor presentatie in velerlei omstandigheden in en rond het veld. Hier is in de professionalisering nog wel een slag te maken.
Dan de vraag of er geen specifieke scholing moet komen in navolging van specifieke trainingen? Waar blijft de voetbalbond om nu eens echt werk te maken van het gericht opleiden van specialisatietrainers? Het volgen na de bekende basisopleiding van gecertificeerde cursussen voor het trainen van de conditie en ook bij het opleiden van spitsen en keepers, is een noodzakelijke eis om in het betaald voetbal meer kwaliteit te leveren.
Kan er vervolgens nog wat meer werk gemaakt worden van het opleiden van jeugd? In een land waar het opleiden van jeugdspelers bij menige club zeer serieus wordt opgepakt, is het opvallend dat weinig van die spelers doorbreken op het hoogste niveau. Ook hier wat meer aandacht voor opwaardering van het competentieniveau van trainers. Aan de voetbalorganisaties de uitdaging om hun beleid meer marketinggericht te maken en wel zodanig dat de geleverde kwaliteit omhoog gaat.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

VOETBAL INSITE WORDT VOETBAL INTERNATIONAL

Het teeveeprogramma  Voetbal Insite keert half september en wel op maandag terug op de RTL-zender.
Aanvankelijk schrapte de omroep RTL7 het voetbaldiscussieprogramma wegens de naar verhouding hoge productiekosten en door het overgaan van de televisierechten van de commerciŽle omroep naar de publieke zender NOS.
Door het vinden van sponsors is er een doorstart van Voetbal Insite naar Voetbal International. Het voetbalmaandblad Voetbal International is een voor de hand liggende sponsor, waar het programma nu naar is vernoemd. De andere sponsor is het biermerk Jupiler. Ook dit is geen verrassing omdat Jupiler al sponsor is van de "eerste divisie" in het betaalde voetbal.
Het hernieuwde programma voorziet in een duidelijke behoefte; het vorig seizoen trok het teeveeprogramma gemiddeld ruim 700.000 kijkers per uitzending.
De opzet van het programma is enigszins aangepast en is nu zonder publiek. Hierdoor is het kostenplaatje wat lager komen te liggen. De televisiepersoonlijkheid Johan Derksen, die hoofdredacteur van het blad Voetbal International is, blijft met presentator Wilfred Genee het programma dragen.
Het initiatief om het voetbalprogramma aan een voetbalsponsor te koppelen, is een treffend voorbeeld voor de marketingcommunicatie naar een specifieke doelgroep televisiekijkers. Wie volgt?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

OLYMPISCHE    VROUWEN   SCOREN

Voor Nederland zijn de meeste medailles op de Olympische Spelen in Peking door vrouwen behaald. Zo wonnen vrouwen zes van de zeven gouden plakken en driekwart van al het Nederlandse eremetaal.
Verklaring hiervoor? Bezitten vrouwen meer wilskracht dan mannen, of beschikken zij over grotere ambities in vergelijking met mannen? Of heeft de Nederlandse topsport al dan niet bewust ingezet op vrouwen naar de sporttop? Wellicht zat het ongekend mee in bepaalde sportdisciplines...
Feit is wel dat landen als RoemeniŽ en China, en in het verleden Oost-Duitsland (DDR), bewust investeringen hebben gedaan in enkele vrouwensporten omdat dit veel rendement heeft in sporttakken met weinig internationale allure en bijgevolg is er in enkele sporten minder grote concurrentie voor een podiumplaats.
Zou het dan geen strategie voor Nederland kunnen zijn om specifiek te investeren in topsport voor vrouwen waarbij de sporttak geen mondiale uitstraling heeft. Maakt het overigens wat uit in welke sportdiscipline Olympisch metaal wordt behaald? Londen in 2012 wordt dan voor Nederland medaillerijker dan Peking in 2008. Een kwestie van marketinggerichte strategische keuzes maken.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

CHINA:  VOORBEELD  VAN  COUNTRYMARKETING

China heeft met het organiseren van de Olympische Spelen een sterk staaltje van countrymarketing geleverd. Het land is erin geslaagd enkel hetgeen belangrijk was als belangrijk te etaleren, namelijk goede prestaties neerzetten op sport en organisatorisch gebied. China behaalde veruit de meeste gouden medailles en organiseerde meer dan goed het mega-evenement. Jacques Rogge, de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comitť, sprak van buitengewone Spelen.
China heeft indruk gemaakt met waarmee en de wijze waarop het land zich op de kaart wilde zetten en is daarin ook geslaagd. De opvallend fraaie accommodaties, de logistieke hoogstandjes, de indrukwekkende openings- en sluitingsceremonie, de sublieme televisieregistraties, het feilloos laten verlopen van alle activiteiten en het winnen van het medailleklassement zorgden voor een geweldige uitstraling. Countrymarketing, via de sport, heeft er een uitstekend voorbeeld bij.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

MICHAEL   PHELPS:  AQUAMAN  ALS   MENSELIJKE    VIS

De Amerikaanse topzwemmer Michael Phelps heeft tijdens de Olympische Spelen in China het historisch recordaantal van acht gouden medailles gewonnen. De prestaties die de zwemmer als "aquaman als menselijke vis" heeft neergezet zijn onovertroffen in de sportgeschiedenis.

Phelps is dan ook de grootste zwemmer aller tijden en een van de grootste sportmensen ooit. Topzwemmer Phelps kan nu miljoenen verdienen als hij zijn sportprestaties gaat verzilveren. Een geschat bedrag van zo'n zeventig miljoen euro aan sponsordeals en premies ligt voor hem dan binnen bereik. Dit is het gevolg van het winnen van acht gouden medailles in het zwemmen en het uitzenden van de zwemraces in "primetime" op de Amerikaanse televisie. Michael Phelps is nu al een levende legende en het voorbeeld voor branding van een topsporter als merk.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

DEBORAH GRAVENSTIJN TOPKNOKSTER

Deborah Gravenstijn behaalde op de Olympische Spelen in Peking een zilveren medaille in het judo. Prachtig dat zilver, meer zat er niet in. In de gewonnen halve finale was door haar het uiterste gegeven en wellicht ook het doel bereikt een medaille te behalen. Een geslaagd toernooi was het dan al en vervolgens wordt het erg hoog grijpen om in de finale voor winst te gaan.

Deborah heeft voor haar medaille alles uit de kast gehaald. De judoka was ontzettend blij met zilver, omdat het in feite onwaarschijnlijk is wat ze heeft gepresteerd. Deborah won tijdens de vorige Olympische Spelen in 2004 al brons en sindsdien kampte ze met heel veel tegenslag. Ze overwon een hardnekkige knieblessure, een hernia in haar nek en verder kreeg ze veel persoonlijk leed te verwerken door het overlijden van zus en moeder. Ook wist ze zich moeizaam te kwalificeren voor de Spelen in China.
De tegenslagen kostte haar drie jaar van haar topsportcarriŤre. Terugkeer op het hoogste niveau leek niet meer haalbaar. Echter, de tegenslagen gaven haar kracht om te blijven knokken om grootse sportprestaties neer te zetten. En ... dat lukte in China!

Uit marketingoogpunt bezien is Deborah Gravenstijn het toonbeeld voor het judo. Haar passie voor sport in de marketingcommunicatie laten doorklinken, is te zien als een schitterend uithangbord voor de judobond om mensen voor judo te interesseren en voor sporters om door te knokken. Een media-uitdaging voor de judobond!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

RONDE   VAN   FRANKRIJK   INTERNATIONALISEERT   VERDER

De Ronde van Frankrijk is jaarlijks het sportieve hoogtepunt van de maand juli. Zo ook deze keer met duizenden belangstellenden langs de wegen, vele uren media-aandacht en een grote inbreng door sportsponsoring. Ook was de Tour de France dit keer een spannende editie die pas op de voorlaatste dag, tijdens de individuele tijdrit, werd beslist.

De publieke belangstelling was wederom enorm met als uitschieter de etappe met aankomst op Alpe d'Huez. In vergelijking met vorige jaren was de belangstelling meer internationaal getint. Zag je wat jaren terug naast veel Fransen, Italianen, Nederlanders, Belgen, Spanjaarden en enkele Duitsers en Amerikanen nauwelijks andere nationaliteiten, nu is dat anders. Ook Luxemburgers (veel fans van de broers Schleck), AustraliŽrs (Evans-supporters) en wielerliefhebbers uit onder meer Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Nieuw-Zeeland, Polen en Portugal moedigden de renners aan.

De internationalisering van de Ronde van Frankrijk uit zich ook in de aanwezigheid van media uit meer landen dan ooit.
De professionele wielersport internationaliseert verder en dit brengt voor merkenteams kansen om internationaal opererende ondernemingen als sponsor aan te trekken. Hier zou de internationale wielrenunie (UCI) al intermediair een cruciale rol moeten vervullen en zich zo sterker maken ten opzichte van de organisatoren van de Ronde van Frankrijk (ASO). De kans bestaat namelijk dat de rol van de UCI door de commerciŽle ASO verder wordt verkleind in het professionele wielrennen.
Wil een team actief zijn in de professionele wielersport dan is een budget van wel zo'n tien miljoen euro per jaar zeker nodig. Grote ondernemingen met internationale activiteiten lenen zich dan ook bij uitstek om via de wielrennerij met marketingcommunicatie succesvol te zijn. De zoekopdracht is dan ook: grote sponsors vinden.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

WIELERTEAMS  ZEGGEN  PROTOUR  VAARWEL

De ProTour is als cyclus van topwedstrijden van de internationale wielrenunie (UCI) ten dode opgeschreven. Alle grote wielerteams hebben tijdens de eerste rustdag van de Ronde van Frankrijk te Pau in een gezamenlijke verklaring de samenwerking in de ProTour opgezegd. Per 1 januari 2009 verlengen de wielerploegen hun ProTour-licentie dan ook niet.

De ProTour is er sinds 2005 en is een initiatief van de UCI. De ProTour verzekerde de grote wielerteams van een startbewijs in de grote wedstrijden. De UCI leeft al sinds de start van de ProTour in onmin met de organisatoren van de grote wielerwedstrijden van Frankrijk (Tour), Spanje (Vuelta) en ItaliŽ (Giro). De aanhoudende strijd tussen de UCI en de grote organisatoren in het wielrennen heeft gezorgd voor een devaluatie  van de ProTour. Als gevolg hiervan zien de grote wielerploegen geen toekomst in de huidige ProTour-opzet.
De toekomst van de grote wielerploegen is gebaat bij een heldere structuur en organisatie van grote wedstrijden. Het is dan ook dringend nodig dat de wielerteams, de UCI en de grote organisatoren elkaar vinden om tot een kansrijke opzet te komen. Kan de sport wat meer garanties bieden dan zijn sponsors hierbij zeer gebaat en dit geldt ook voor de werkgelegenheid in de wielersport. Aan de onderhandelingstafel!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

TENNISTOP  VERBREDEN

De overwinning van Rafael Nadal op Roger Federer heeft ervoor gezorgd dat de absolute wereldtennistop is verbreed. Federer en Nadal, de nummers een en twee  in het tennis, zijn meer dan ooit aan elkaar gewaagd. Dit kwam duidelijk tot uiting in de bijna vijf uur durende finale op Wimbledon.

Door de finalewinst van Nadal is de tennistop op wereldschaal verbreed. Deze verbreding is goed voor het mondiale tennis. Een uitgebouwde sport als tennis is niet gebaat bij een jarenlange overheersing door ťťn persoon. Het doorbreken van de lange hegemonie van Federer door Nadal is dan ook welkom. Een brede top levert voor de sport meer spanning, maakt de top minder kwetsbaar en geeft de sport een bredere uitstraling. Hierdoor winnen toernooien aan belang, neemt de publieke belangstelling toe, wordt media-aandacht groter en krijgt sponsoring meer omvangrijke mogelijkheden. De verbreding van de top in de sport is goed voor de organisatoren van wedstrijden om een of meer wereldtoppers aan te trekken. Een verbreding van de sport zorgt voor nog meer aandacht van media, belangstellenden en sponsors. Op naar een verdere verbreding van de sport!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ANDER   IMAGO   WIELRENNEN

De Ronde van Frankrijk 2008 is 3559 km fietsen in drie weken van Brest tot in hartje Parijs. Met daarbij de bekende bergen, tijdritten, massasprints, reclamekaravaan, mediadrukte, medische controles en duizenden belangstellenden langs het parkoers. Een concept dat al jaren geldt en bij een groot publiek aanslaat. Daarbij een vastberaden Tourorganisatie, die een eigen koers vaart en zich sterk opstelt tegenover de regelgeving van de internationale wielerbond UCI.

Uit marketingoogpunt een sterk merk, de Tour de France. Echter, is het merk nog hedendaags? Het imago is al jaren wankel gezien hetgeen renners op medisch vlak doen om zich in en buiten de wedstrijd te manifesteren. Hierop heeft de Tourorganisatie weinig tot geen grip.

Een ander imago met meer positieve uitstraling is mogelijk. Neem nu de wijze waarop de Tourorganisatie  omgaat met de vrouwen van de wielrenners. De Tour doet niets voor rennersvrouwen. In vergelijking met voetbalvrouwen, zoals bij het afgelopen EK voetbal in Oostenrijk en Zwitserland, zijn rennersvrouwen bij de Tourorganisatie niet in beeld. De rennersvrouwen staan langs het parkoers in de brandende zon of gutsende regen hun wielrenners aan te moedigen. De rennersvrouwen krijgen na de aankomst van de karavaan geen gelegenheid zich te mengen in de drukte bij hun helden en ontvangen van de media weinig of geen belangstelling. Kortom, wielrennen is wat oubollig en laat kansen liggen om de sport een meer eigentijds imago te geven. Voor een ander imago zijn rennersvrouwen nodig; zij kunnen de sport een hedendaagse glans geven.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ORANJE   KLEURLOOS

Guus Hiddink haalde met "zijn" Rusland volkomen verdiend de halve finale van Euro 2008 ten koste van het Nederlands voetbalelftal. Oranje had in de voetbalwedstrijd niets in te brengen tegen de Russen en verloor terecht. Een flitsende Russische ploeg won verdiend.

Opmerkelijk is wel dat het sparen van de bijna voltallige basiself bij Oranje in de wedstrijd tegen RoemeniŽ, als laatste tegenstander in de "poule des doods", de "flow" uit Oranje haalde. Moet je topspelers niet topfit houden door ze te laten spelen?
Oranje was tegen Rusland kleurloos, gewoon niet goed genoeg om van Hiddink's team te winnen. Het Nederlands elftal was geen schim van de eerste drie wedstrijden op Euro 2008.

Bij Oranje waren teveel spelers die er doorheen zaten. Fysiek, mentaal en tactisch legde Nederland het af tegen Rusland. Hier is op te trainen in de lange voorbereidingstijd, niet waar bondscoach?

Guus Hiddink heeft het voor op z'n collega Marco van Basten dat hij op het juiste moment van voetballers een hecht, gedreven team maakt, dat ver boven zichzelf uitstijgt. Dat team toonde daarnaast flair en brutaliteit.

De Oranjegekte is voorbij. Voor het Nederlandse voetbal een nieuwe teleurstelling en voor de commercie rond Oranje ook. Merchandising, mediabelangstelling, horecadrukte en beleving nu even opzij. Tijd voor een nieuwe strategie. Wat is die strategie, nieuwe bondscoach Bert van Marwijk?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ORANJEKOORTS    IS    GROOTSE     BELEVING

Na drie overwinningen op het Europees Kampioenschap (EK) voetbal, tegen achtereenvolgens ItaliŽ, Frankrijk en RoemeniŽ, is de Oranjekoorts flink toegeslagen. Versierde supporters, huizen, cafťs, auto's, straten en pleinen, maken van het voetbalsucces een ware beleving. In het voetbalstadion waar het Nederlands elftal speelt, is oranje de hoofdkleur. Tijdens de gespeelde wedstrijden in de Zwitserse hoofdstad Bern bevolkten tienduizenden Oranjefans de straten en pleinen. Dit gaf niet alleen voor Nederlanders een speciale beleving, maar zeker ook voor de inwoners in het gastland.

De kwartfinale van het Nederlandse team wordt in de Zwitserse industriestad Basel gespeeld. Daar worden meer dan honderdduizend Oranjefans verwacht. Op een inwoneraantal van nog geen tweehonderdduizend mensen in Basel zorgt het Oranjelegioen voor een ongekende invasie. Voor de aanwezige horeca is het EK een voltreffer, evenals voor de kijkdichtheid van de media in Europa.

De Nederlandse voetballers, hun omkadering en de media van tevee, radio, kranten, tijdschriften en internet drukken een stevige stempel op de grootse EK-beleving. Door deze beleving wordt de Oranjekoorts verder aangewakkerd. Zelden is Nederland zo in de ban van sport geweest. Het EK-voetbal is een uitgelezen kans om in Nederland de sportbeleving te laten voortleven. Als deze marketinguitdaging slaagt, wordt Nederland zelfs een sportland. Werk aan de winkel voor sporters, sportorganisaties en marketeers!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ORANJE   SUCCES

Het Nederlands voetbalelftal maakte in haar openingswedstrijd van het Europees Kampioenschap (EK) in het Zwitserse Bern korte metten met regerend wereldkampioen ItaliŽ.

De 3-0 overwinning van Oranje betekent voor ItaliŽ de grootste nederlaag op een EK in een kwart eeuw en levert voor Nederland onverwacht grootse vreugde op. Die vreugde uit zich ook op marketingvlak. Dit komt onder meer tot uiting bij de beleving van de belangstellenden, de merchandising van Oranje-artikelen en de omzet in de horeca. Verder is de media-aandacht enorm bij een goede start van het kampioenschap. Dit laatste is dan weer interessant voor sponsors en adverteerders.

Slaagt Oranje erin het succes te continueren dan wordt tevens een stevig fundament gelegd om voetbal nog meer te commercialiseren. Wil dit slagingskansen bieden dan is er wel de eis om aan supporters voldoende aandacht te schenken. Het Oranjelegioen met de echte supporters verdient bijvoorbeeld een groter percentage van de de totale hoeveelheid kaarten. Anders dreigt een nog grotere onbalans tussen de doelgroepen bij de verdeling van de wedstrijdkaarten. Ook hier is dus strategie nodig.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

MOUNTAINBIKEN   GROEIT    NIET    DOOR

Het Nederlandse mountainbiken stagneert in de groei van het leveren van grootse sportprestaties. Bijgevolg hangen olympische startbewijzen aan een zijden draadje. Het is opmerkelijk dat dit in Nederland voorvalt. In alle overige wielerdisciplines kent Nederland talenten en toppers en dat onder meer zowel op de weg, als op de baan en in de cyclocross.

Het mountainbiken kent wel veel beoefenaren en ook de verkoop van mountainbikes overtreft die van racefietsen ruimschoots, maar de sport komt op hoog sportprestatievlak niet aan de bak.

Een prestatiegericht sportbeleid is dan ook broodnodig en hierbij wil het fietsmerk Merida de nationale bond, KNWU, helpen.
De opdracht is dan verder  behalve talenten te ontdekken, deze ook te ontwikkelen.

Wil de sport voor de grote massa publiek interessant zijn, meer media-aandacht trekken en publicitair belangrijk worden voor sponsors dan moeten er toppers opstaan. In de kern is nodig een duidelijk en effectief prestatiegericht sportbeleid. Hierin staat marketing centraal. Snel starten met marketingactiviteiten en daarbij voor de klanten als sporters, supporters en sponsors in de weer!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

OLYMPISCHE    REGELS    NALEVEN

Het Internationaal Olympsch Comitť (IOC) tolereert niet dat tijdens de Olympische Spelen in China politieke protesten door sporters worden geuit. De Olympische Spelen die in China in augustus 2008 worden gehouden, mogen van het IOC niet worden ontsierd door politiek getinte uitingen. Op geen enkele wijze worden acties van sporters getolereerd. Het IOC treedt dan op volgens de naleving van regels uit het "Olympic Charter".

Dat er acties van sporters worden verwacht, is te begrijpen als de geschiedenis erop wordt nagezien. China wordt al jarenlang en vooral tijdens de recente maanden, dit laatste door de komende Olympische Spelen, zwaar bekritiseerd op het terrein van de mensenrechten. Het IOC is dan ook bezorgd dat het imago van de Spelen wordt aangetast als sporters protesten of steunbetuigingen uiten. Deze uitingen gaan dan zeker over de schending van de mensenrechten in China en over China's politiek ten aanzien van Tibet.

Het "Olympic Charter" vermeldt onder andere dat geen enkele uiting van politieke, religieuze of racistische propaganda is toegestaan in Olympische plaatsen. Deelnemende sporters aan de Spelen weten dat er regels zijn en dat deze worden nageleefd. Zo kan tot diskwalificatie van een sporter worden overgegaan en ook tot verwijdering van deze sporter uit het Olympische atletendorp, waar de sporters zijn gehuisvest. Het Olympisch toernooi moet dus politiek schoon blijven.

Het IOC heeft sinds de kandidatuur van China's Olympisch stad Peking verwacht  dat er politiek getinte ongeregeldheden zouden komen. De acties om de rondreis door vele landen van de Olympische vlam niet vlekkeloos te laten verlopen, kunnen slechts een voorproefje zijn.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

WETSVOORSTEL   TEGEN    VOETBALVANDALISME

Eindelijk ... na zo'n vijftien jaar gepraat is er een wetsvoorstel tegen voetbalvandalisme. Vrijdag 9 mei 2008 werd het wetsvoorstel door het kabinet goedgekeurd.

Er komt dan een meldingsplicht voor hooligans, een gebiedsverbod om relschoppers uit de omgeving van voetbalstadions te weren en een verbod op het rondhangen in groepjes van meer dan vier personen. Hooligans wordt verboden maximaal drie maanden lang niet in een bepaalde buurt te komen. Verder kan de Officier van Justitie vandalen verplichten tot het volgen van therapie tegen agressie of verslaving en dit dan als voorschot op strafrechtelijke vervolging door de rechter.

En nu nog de implementatie van het wetsvoorstel. Dit kan nog een lange weg worden eer de Tweede en Eerste Kamer hun "zegje" hebben gedaan en de nieuwe wet wordt gepubliceerd. Dat kan wel minstens een jaar in beslag nemen. Als de politiek zich serieus neemt, wordt het wetsvoorstel versneld behandeld. Het zou dan een langverwacht cadeau zijn en wel voor de aanstaande kerst. Het imago van de voetbalsport kan dan vanaf begin 2009 door de nieuwe wet worden verbeterd en menig supporter kan dan met een wat meer gerust gevoel naar de wedstrijd. Kom politici, nu even doorbijten!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

FORMULE 1  EIST  HET  GROTE  GELD

Het verdwijnen van de Formule 1-renstal Super Aguri toont andermaal aan dat er hoge investeringen in de autosport nodig zijn. Hoge bedragen zijn niet alleen nodig om te overleven in de Formule 1, maar ook om grootse sportprestaties neer te zetten. Het vinden van grote investeerders is ook in de mondiale Formule 1-sport een uitdaging van formaat. Super Aguri kon de vereiste middelen niet bij elkaar krijgen. Belangrijke, grote sponsors zijn in de autosport namelijk onmisbaar. Zo geldt in de Formule 1 voor het jaar 2008 een noodzakelijk bodembudget van ongeveer 100 miljoen dollar.

De grote teams werken zelfs met een jaarbudget dat zo'n vijfmaal hoger ligt. De vereiste hoge financiŽle inspanningen in de Formule 1-sport leiden ertoe dat een groot "rennersveld" een utopie aan het worden is. Zo'n twintig auto's aan de start in een Grand Prix lijkt een maximum te worden. Verschraling van het deelnemersveld leidt tot enkele grote teams, waarmee de continuÔteit van de sport niet is gediend en de eisen aan sponsors worden opgeschroefd.

De uitdaging om grote sponsors te blijven binden aan een Formule 1-team wordt enkel groter. Pleegt de wereld van Formule-1 geen roofbouw op teams, sponsors en uiteindelijk ook media?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ONRUST   BIJ   PSV

De publicitaire onrust die PSV-doelman Heurelho Gomes in de media heeft gebracht, staat in schril contrast tot de vreugde bij het behalen van de vierde landstitel op rij door de Eindhovense topclub.

Gomes haalt uit naar directeur Jan Reker van de voetbalclub uit de lichtstad in Brabant. Gomes uit zijn teleurstelling in het leiderschap van Reker en neemt het op voor zijn club in het algemeen en in het bijzonder voor zijn jonge collega's.

Gomes hekelt het beleid van de voetbalclub om dit seizoen met drie trainers voor het eerste elftal te werken. Verder is hij teleurgesteld door het niet nakomen van de belofte om de toegezegde komst van een keeperstrainer en het slordig omgaan met grote jonge talenten. Gomes wil dan ook niet verder met Reker bij PSV. Voor zijn uitlatingen in de media heeft Gomes een boete gekregen.
PSV krijgt door de uitspraken van de bijzonder populaire doelman een lawine aan negatieve publiciteit. Deze publiciteit is niet bepaald gunstig voor het imago van PSV. Welke organisatie zit er nu op negatieve publiciteit te wachten? Zeker toch niet een topvoetbalclub? Een organisatie die weet wat er leeft, voorkomt negatieve voorvallen! Of is een voorgenomen breuk in het spel?

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

Een meer rendabel PSV-stadion?

In het Eindhovense PSV-stadion worden met het jaar meer activiteiten georganiseerd. Natuurlijk vinden de competitie- en Europese voetbalwedstrijden van de topclub uit de lichtstad er plaats en worden er interlands van het Nederlands elftal gespeeld.

In het stadion vinden ook andere activiteiten plaats als optredens van de bekende zanger Guus Meeuwis en worden bijeenkomsten van organisaties gehouden in de ruimten onder de tribunes. Een groot stadion brengt de nodige lasten met zich mee en door het verhuren van het gehele stadion of delen ervan worden extra inkomsten gegenereerd. Het doel is dan het stadion meer rendabel maken.

In Eindhoven worden meer sportactiviteiten gehouden dan enkel voetbal, zoals een groot zwemtoernooi en de jaarlijkse marathon. Dan is er verder het plan het stadion te gebruiken als het wereldkampioenschap voetbal voor 2018 wordt binnengehaald.

Zwemmen kan met een innovatieve ingreep ook in het PSV-stadion plaatsvinden. Zo heeft de Nederlandse zwembond het idee gelanceerd om in 2017 of 2019 het wereldkampioenschap zwemmen te organiseren in het voetbalstadion. Het bouwen van een grote zwembak is dan de uitdaging. Geheel nieuw is een dergelijk idee niet. In het Australische Melbourne is namelijk onlangs een zwembad gebouwd in de imposante Rod Laver-tennisarena. Het houden van wereldkampioenschappen zwemmen in het voetbalstadion heeft dan het voordeel dat ruim dertigduizend bezoekers de wedstrijden kunnen bijwonen en dat is een bijzonder groot aantal voor zwemmanifestaties. Veel bezoekers zorgen er ook voor dat onder meer de mediabelangstelling groter wordt en de sponsoring meer kansen krijgt.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

NOS  WEER  MET  VOETBALSAMENVATTINGEN

De NOS betaalt in de komende vijf jaar 21 miljoen euro per jaar voor de radio-en televisieuitzendingen van het voetbal. Deze uitzendingen betreffen samenvattingen op de teevee op vrijdag, zaterdag en zondag en op de radio in het programma "langs de lijn".
Sport op de zondagavond op de televisie begint dan om 18 uur met overige sporten en van 19 tot 20 uur staat het Nederlandse competitievoetbal geprogrammeerd.

De sportprogramma's worden niet onderbroken voor reclame of langdurige analyses van deskundigen. Deze onderbrekingen leverden bij menige kijker de nodige irritatie op en deed het aantal kijkers dalen van ruim drie miljoen naar zo'n twee miljoen bij de commerciŽle zenders.

De samenvattingen van de eredivisiewedstrijden zijn met 21 miljoen euro en dit inclusief productiekosten, nog maar een derde van het bedrag dat de zender Talpa drie jaar geleden betaalde. Door de aankoop van de mediarechten poetst de NOS haar imago als sportuitzender weer op.

De lagere inkomsten die de eredivisieclubs met de samenvattingen bij de NOS ontvangen, wil de CV Eredivisie goedmaken met een eigen betaalkanaal. De rechtstreekse uitzendingen van voetbalduels moeten dan ook meer dan ooit opbrengen. Er wordt gerekend op een toekomstig aantal van zeshonderdduizend abonnees. Of dit lukt is zeer de vraag. Concrete plannen omtrent betaaltelevisie zijn er zelfs nu nog niet en dat is geen hoopvolle situatie. In het verleden zijn initiatieven met betaalteevee niet suceesvol gebleken, zoals Versatel, Sport 7 en Canal+ hebben ondervonden. De uitdaging is nu snel werk maken van een plan en de uitwerking daarvan om teeveekijkers wat extra te bieden tegen extra betaling.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

ZWAKKE INTERNE KRACHT BIJ AJAX

Kopstukken in de Ajaxorganisatie liggen meer dan ooit onder vuur. Met name de algemeen directeur, voorzitter en technisch directeur krijgen fikse kritiek te slikkken in het door een onderzoekscommissie uitgebracht rapport, genaamd "Ajax, de weg naar winst".
Dit rapport belicht het bestuurlijke en voetbaltechnische beleid van de club in de afgelopen tien jaar.

Een belangrijke aanbeveling uit het rapport is dat de profielschets van de algemeen directeur van de Amsterdamse voetbalclub allereerst een voetbalhart noemt en dat deze persoon het boegbeeld van de club moet zijn. Het boegbeeld is dan dus niet de voorzitter. Onder deze directeur werkt een trainer met de nodige managementcompetenties. Een variant is hierbij dat er wordt gekozen voor een sterke technisch directeur met daaronder een trainer voor het eerste elftal. De voortdurende strijd tussen technisch directeur en trainer behoort dan eindelijk tot het verleden.

Verder blijkt uit het rapport dat het transferbeleid een sterke verbetering moet ondergaan. Relatief goedkope spelers werden aangetrokken, maar bleken te weinig versterking te geven. Ajax heeft dan geen spelers aangetrokken met een grote sportieve bijdrage voor het eerste elftal. Dit wil zeggen in het vervolg kiezen voor spelers met echte kwaliteiten.

Het fonds Ajax van de beurs halen is ook een rigoureuze aanbeveling in het rapport. Het gevolg hiervan is dat de club dan geen volledige financiŽle opening van zaken hoeft te geven. Hieruit volgt dat de club niet geheel transparant hoeft te zijn in de communicatie naar belanghebbenden en belangstellenden. Dit past niet bij een grote openheid van zaken, maar maakt de omgeving niet "bij alles" onrustig. Ajax moet bij het verlaten van de beurs aandelen gaan inkopen. De vraag is of dit realistisch is; er zijn namelijk vele aandeelhouders die op grond van emotionele waarde hebben geÔnvesteerd in aandelen van de club. Deze aandeelhouders kunnen vasthouden aan hun bezit, ook al levert een aandeel Ajax niets op en daalt de beurswaarde. Inkoop van alle uitstaande aandelen wil zeggen vijf miljoen keer een bedrag van euro 7,50 neertellen, omdat de actuele koers 7,50 bedraagt.

Bij een sportclub speelt emotie doorgaans een grote rol. Bij Ajax moet dan ook voetbal op de eerste plaats komen en behoort de betrokkenheid van management en personeel bij de club groot te zijn.
Hoe nu verder? Enkele ingrepen op de korte termijn dringen zich op. Het huidige bestuur kan terugtreden en voor erelid , ex-topspeler en oud-trainer Johan Cruijff is er eindelijk de mogelijkheid niet meer officieel aan de zijlijn te staan en op voetbaltechnisch gebied orde op zaken te stellen. Ook is er rust nodig in de club. Daadkracht uiten en tonen is dan het devies en dit niet enkel op het voetbalveld.

Ajax, je bent toch een voetbalclub! Straal dat dan voortdurend uit, doe aan klantenbinding en koester supporters en sponsors!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

TOPKLASSE IN HET VOETBAL

In het Nederlandse voetbal wordt het plan om te komen tot een Topklasse meer en meer werkelijkheid. De Topklasse wordt geplaatst tussen de eerste divisie en de huidige hoofdklassen van het amateurvoetbal.

De invoering van de Topklasse is noodzaak voor innovatie in het voetbal. De doorstroming van het amateur- naar het betaald voetbal wordt hierdoor gestimuleerd. De Topklasse kan uitgroeien tot de opleidingscompetitie van talent om naar het betaalde voetbal door te groeien en ook voor clubs met ambitie om op een hoger niveau te spelen.

Het onderscheid tussen betaald- en amateurvoetbal wordt door de invoering van de Topklasse kleiner. Het wordt dan mogelijk dat de clubs uit de eerste divisie kunnen degraderen. Nu is echter degradatie uit de eerste divisie niet mogelijk. Deze "closed shop" staat op zeer gespannen voet met het besluit van de wereldvoetbalbond, FIFA, dat verplicht tot openstelling van de competities. Verder is de eerste divisieregeling in strijd met het geldende mededingingsrecht.

De Topklasse wordt mogelijk in het voetbalseizoen 2009/2010  realiteit. Vanuit marketingperspectief biedt de Topklasse kansen voor grotere beleving bij voetballiefhebbers, een competitie met de nodige media-aandacht, groeiende interesse van sponsors en betere doorstroming  van voetbaltalenten en clubs naar een hoger niveau. Kortom, de Topklasse zet de voetbalsport nog nadrukkelijker op de kaart.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

CITYMARKETING   VOOR   DE   SPORTSTAD

Sport is een wezenlijk onderdeel bij citymarketing. Om echt een sportstad te zijn, moeten in een stad ook grote sportevenementen worden gehouden en dan niet alleen van nationale, maar ook van internationale allure. Sport als product is dan een wezenlijk onderdeel van de marketing van een stad. Een sportstad moet aan nog andere eisen voldoen, wil er echt van een sportstad sprake zijn. Hierbij zijn onder meer te noemen grote sportorganisaties die op landelijk niveau opereren, vele sportverenigingen en talrijke sportaccommodaties. Sportstad zijn impliceert ook als gemeente de nodige middelen voor sport vrijmaken en dit naast breedtesport ook voor topsport.

Wil marketing voor een sportstad impact hebben dan is planmatig werken vanzelfsprekend. Een citymarketingplan wordt dan periodiek gemaakt en bijgesteld. Een echte sportstad heeft daarenboven specifiek beleid om topsporters te ondersteunen en sporttalenten te ontwikkelen. Citymarketing voor een sportstad toepassen wil dan zeggen het beschikken over en toepassen van marketingcompetenties.

In Nederland onderscheiden grote steden zich op het gebied van citymarketing als Amsterdam en Rotterdam. Echter, ook een stad als Eindhoven met ruim tweehonderdduizend inwoners is op weg om als sportstad meer dan ooit op de kaart te komen. De lichtstad doet dat met de sportingrediŽnten als topzwemmen, marathon en natuurlijk met voetbalclub PSV.

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

CITYMARKETING: DUBAI SPORTS CITY

In Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) wordt met grote vaart een complete sportstad gebouwd. Imposante sportgebouwen, uitgestrekte winkelcentra en vele luxe appartementen voor sporters, bezoekers en inwoners worden binnen enkele jaren gerealiseerd. Zo is er een multisport stadion dat plaats biedt aan 60.000 toeschouwers voor onder meer voetbal, atletiek en rugby. Andere sportstadions worden gebouwd voor cricket en hockey en ook komt er een indoorarena voor specifieke zaalsporten. Verder worden er voor de sport in opkomst, golf, "18-holes"-banen aangelegd.

Sportevenementen op allerlei niveaus worden gecombineerd met een ongekende woonlevensstijl. Op sportgebied komen er opleidingsinstituten, zoals een Manchester United Voetbalschool, een wereldcricketacademie, een golfschool en een tennisacademie. Daarnaast worden er internationale scholen gevestigd, evenals medische topcentra en uitgestrekte detailhandelsplaza's. De volledige oplevering van alle accommodaties is gepland voor 2010. De commerciŽle impact is dan ook groots en strategisch bezien uitermate doordacht voor het vruchten plukken gedurende een lange termijn.

Met Dubai Sports City wordt de combinatie van de toekomst van leven ťn sport realiteit. In Nederland ontbreekt helaas dergelijke daadkracht; hier zijn wel geen oliedollars, maar toch wel aardgaseuro's... Een kwestie van keuzes maken!

terug naar OVERZICHT ITEMS 2008

 

terug naar HOME